Gå til innhold

Nervøs og urolig i dag..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er så redd for at jeg må gå gjennom fødselen alene. Blir bare mer og mer nervøs, jo nærmere termin jeg kommer. Har i dag akkurat 3 uker igjen. Hver uke hører jeg om bekjente som føder, og nå begynner det å bli en psykisk belastning for meg.

Mannen min ukependler og må komme seg på et fly så snart jeg kjenner at noe er i gang. Samtidig aner jeg ikke hvordan det kjennes ut. Er førstegangs, og selv om andre sier at du VET når fødselen er i gang, klarer jeg ikke stole på det. Jeg vil jo gjerne skjønne det så tidlig at han rekker å komme hjem før jeg må på sykehuset.

Med hus- og billån er det ikke så enkelt å si til mannen at han skal ta ulønnet permisjon flere uker før termin. Vet jo ikke når babyen velger å komme. Har heller ikke lyst at han skal bruke opp ferien sin på venting med meg, for vi har jo veldig lyst til å være sammen med babyen samtidig. Et lite dilemma her altså:-/

Kjenner jeg er litt misunnelig på alle som har mannen tilgjengelig 24/7. Tror jeg har fått ny respekt for alenemødre etter dette svangerskapet.

Vet ikke helt hvor jeg vil med dette, men det er i allefall deilig å kunne skrive ned tankene sine.

Om noen andre har vært/er i samme situasjon, hadde det vært fint å

høre deres erfaringer også.

Fortsetter under...

Skrevet

Det hørtes ikke lett ut:(

Du kan trøste deg med at hvis du får en gjennomsnitts første fødsel, så vil du antakelig ha ganske god tid når ting setter i gang. Hvor lang tid trenger mannen din for å komme til deg?

Når det nærmer seg termin, kan du jo be lege/jordmor om å undersøke deg for å se om du er blitt moden?

Har dere avtalt et tidspunkt der han skal komme hjem uansett dersom fødselen ikke har funnet sted, f.eks til termin?

Lykke til, håper han rekker det:)

Skrevet

takk for svar:)

Vi har termin en lørdag, og da er han uansett hjemme. Kommer hjem hver helg, og jobber som en gal om dagen - så han kan ta ut timer/dager rundt termin.

Klaffer det med flyavganger, er han hjemme etter ca 5 timer, i verste fall må han vente en hel natt.

Skal spørre jordmor om det er mulig for litt ekstraoppfølging den siste uka. Men samtidig vil jeg jo ikke ta fra andre gravide jordmortilbudet heller. Samvittighetskvaler;)

synes forresten jeg kun hører om førstegangsfødende som føder før termin om dagen, og alle har "raske" fødsler. Trodde ikke det skulle bli såå nervepirrende dette. Heldigvis sliter jeg ikke med frykt for smerter og fødselen i seg selv. Så noe positivt er det da oppi dette.

HI

Skrevet

Hei igjen:)

Synes ikke du skal ha dårlig samvittighet for å be om litt ekstra oppfølging den siste tiden, det er jo ikke snakk om å sjekkes hver dag:) Det er fort gjort å sjekke modning/åpning, og da vil jordmor kunne si om det er sannsynlig at du føder i løpet av de nærmeste dagene. Helt sikker er man jo aldri, selvsagt, men det vil i alle fall gi en liten pekepinn om hvordan du ligger an:)

Vil tro at de fleste jordmødre vil ha forståelse for situasjonen din. Hvis jordmoren du går til for kontroller ikke har kapasitet til deg, så ville jeg kontaktet fødeavdelingen der du har fått fødeplass.

De fleste førstegangsfødende føder ikke før termin, og har heller ikke spesielt raske fødsler:) Du legger sikkert ekstra godt merke til disse historiene pga situasjonen du befinner deg i:)

Lykke til igjen, jeg tror det går bra:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...