Anonym bruker Skrevet 11. februar 2010 #1 Skrevet 11. februar 2010 hvorfor handler så mange av innleggene på rusdebatten (BIM) om hasj? Det som skremmer meg er at det åpenbart er svært vanskelig å slutte med, selv om en er gravid. Og greier man ikke slutte med et stoff når man ønsker det, er det et svært uheldig stoff en har med å gjøre. Når man tenker på hvor utrolig mange flere som drikker alkohol jevnlig enn røyker hasj, burde 99 av 100 innlegg handle om alkohol, men slik er det ikke. Se selv.
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2010 #2 Skrevet 11. februar 2010 Og hvorfor er det da ulovlig? Hasj er skadelig og farlig i tillegg til ulovlig.. Sånn er det bare.. Alkohol er og farlig, men tydeligvis ikke såå farlig. Hasjen bedøver bare ikke hjernecellene, men du kan få psykoser av det.
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2010 #4 Skrevet 11. februar 2010 Hvorfor er alle de som røyker hasj stokk dumme? De ser da bare ikke selv. De er så trege og dumme at det er flaut.
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2010 #5 Skrevet 11. februar 2010 En av de beste advokatene i denne kommunen røyker hasj En eldre mann som verken er dum eller sløv. Flere av lærerne i kommunen koser seg med det og vet også om leger som bruker cannabis
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2010 #6 Skrevet 11. februar 2010 At man kan få psykoser av å røyke hasj har jeg sett selv. Jeg har røkt hasj selv da jeg var yngre, og mente da at det ikke var skadelig. Syntes alle som sa at hasj var farlig var helt tette i nøtta Men nå vet jeg bedre. Det er ikke det at det nødvendigvis er så mye farligere enn alkohol, men de færreste som røyker hasj er vel alkoholavholden da?? Dessuten er det ikke lov, man får livlig fantasi av det og kan bli paranoid og gå inn i psykoser. Skjedde med min eks... Det var en hasj-psykose... Og han prøvde å røyke hasj igjen etter en stund, ble helt rar og på vei rett inn i en ny psykose.. Unge, naive hasjrøykere vil alltid si at det ikke er farlig.. Noen tåler det, andre ikke. Akkurat som å si at det ikke er farlig å røyke under graviditet fordi det gikk bra med den ene og den andre.... Idiotisk!
Gjest Tale30 Skrevet 11. februar 2010 #7 Skrevet 11. februar 2010 Noen kan røyke hasj jevnlig uten å bli merket av det. Andre har psykisk sykdom latent, og den kan trigges av hasj. Dels er dette grunnet et stoff i hasj, og dels at hasj gir en introvert rus som gjør at man utforsker deler av sinnet sitt som ligger i underbevisstheten til vanlig. Mange som røyker hasj opplever å få såkalt "noia". Det man opplever i "noia" er psykiske reaksjoner som for eksempel følelse av å bli overvåket, hjertebank, følelse av å tisse på seg og miste kontroll over stemme og andre muskelgrupper, feil virkelighetsoppfatning (at man ser en verden når man har øynene igjen og en verden når de er åpne). Dette er opplevelser som senere kan komme hos en person når han eller hun blir utsatt for stress. Jeg kjenner mange som har drevet med, og fortsatt driver med hasj. Dette er i de fleste tilfeller merkbart i form av paranoia eller andre psykiske plager som for eksempel angst. Selv om noen kan røyke uten å bli berørt av det, hadde jeg ikke tatt sjansen.
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2010 #8 Skrevet 11. februar 2010 Fordi at akkurat som noen utvikler avhengighet til alkohol, så utvikler noen avhengighet til hasj. Rusdebatten er et forum for de som sliter med rusavhengighet, derfor ville det være rart om andelen av de som røyker hasj , men som ikke er rusavhengige, skriver om sin manglende rusavhengighet. Forstår du? Hvor mange er det som røyker hasj i forhold til antallet som drikker alkohol? Aldri hørt om at det finnes noen offisielle tall her.
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2010 #9 Skrevet 11. februar 2010 Det er jo ikke bare rusmiddelet i seg selv som er farlig. Livsstilen og bekjentskapene rundt ting som har med narkotika å gjøre har ingenting i livet til et barn å gjøre! Til slutt ser man ikke problemet selv, bare rettferdiggjør det man driver med.........................................
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2010 #10 Skrevet 11. februar 2010 I et engelsk studie ble forskjellige rusmidler sammenlignet. Her har man tatt med både fysisk og sosial skade og avhengighet. http://www.forskning.no/artikler/2007/mars/1174652830.51
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2010 #11 Skrevet 11. februar 2010 Og hvis du leser innleggene, så består de fleste bekymringene av hva omverdenen måtte mene om saken heller av hvilke plager man opplever selv.
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2010 #12 Skrevet 11. februar 2010 Og alkohol dreper hjerneceller og gir irreversible skader. I tillegg kan man få Korsakoff-syndrom av det.
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2010 #14 Skrevet 11. februar 2010 Hykleri - Jeg fastholder at hasj som kjemisk stoff er ufarlig. Politiet drev med skremselspropaganda og feilinformasjon, og det ble til at jeg grep inn, sier Knut Schrøder til VG. - Synet på hasj her i landet er preget av hysteri og hykleri. Hasj burde vært legalisert for voksne mennesker, synes læreren. Schrøder tror politiets kampanjer i samarbeid med eks-narkomane virker mot sin hensikt. - De sidestiller hasj med tunge og farlige stoffer som amfetamin, heroin og ecstasy. Dette er en feilslått politikk. Hasj er blitt et vanlig rusmiddel, og ungdommene gjennomskuer at virkningen av hasjbruk ikke er så dramatisk som det politiet sier. Dermed kan de unge også komme til å tro at politiet bløffer om de tunge stoffene som virkelig er farlige. Jeg velger å være ærlig, og ikke overdrive. -Er ekspert Lektor Knut Schrøder er utdannet kjemiker. Etter eget utsagn har han lest tusenvis av artikler om rusmidler. - Jeg er ekspert. Derfor reagerer jeg når politiet kommer på skolen med tidligere narkomane som sier at man mister hukommelsen og blir sinnssyk av hasjrøyking. Slikt er tull. Alkohol er mye farligere, særlig hjemmebrent. Mange av elevene mine ville trolig ha dødd i HB-rus om de ikke hadde spydd. De dør ikke av hasj, og det finnes ikke noe vitenskapelig grunnlag for å påstå at hasj danner innfallsporten til hardere stoffer. Men generelt vil jeg advare ungdommer mot å ruse seg. Hentet fra http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=3613 Er enig med denne "eksperten" jeg
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2010 #15 Skrevet 11. februar 2010 Det er også verdt å merke seg at det ofte er slik at dess høyere utdannelse man har innen feltet, dess vennligere stilt overfor hasj er man.
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2010 #16 Skrevet 11. februar 2010 "Det er flere som går over fra sykkel til motorsykkel enn fra hasj til sprøytenarkomani, sier overlegen med 30 års erfaring fra rusproblematikken. Etter hans oppfatning er det et høyt forbruk av alkohol som fører til bruk av sterkere stoffer."
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2010 #17 Skrevet 11. februar 2010 Jeg blir syk..Hallusinerer (ikke direkte det da, men verden blir "annerledes";- vet ikke hvordan jeg skal forklare det) og blir deretter kjempenervøs, som tidenes fyllenerver, i flere dager etterpå... Jeg har kun prøvd tre ganger, ble verre og verre og med fler og fler dager "nervøs" etterpå....Og jeg fikk 2 ganger i ettertid ( iløpet av 6 mndr etter jeg røyka siste gang)fått tilbake "rusen" uten å ha vært i nærheten av hasj.... Det var FLERE som røyka med meg, de røykte samme "utgaven" av stoffet, ingen av de fikk det som meg..Så mulig jeg er disponert/allergisk for hasj...Men de som er allergisk mot alkohol blir jo bare fysisk syk.... Så kom med all verden "proffe"uttalelser om hasj..Jeg VET og har FØLT på kroppen at det kan være VELDIG skadelig, selv med en gang "prøving".......
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2010 #18 Skrevet 11. februar 2010 - Hasj lagres i kroppen, og man er konstant påvirket i flere uker etter røyking Stemmer ikke. Cannabisrusen varer 2-4 timer, og man kan oppleve en egenartet bakrus som gjerne er mindre ubehagelig enn den som fremkalles av alkohol dagen etter dersom man har inntatt mye. Utover dette påvirker cannabis deg ikke. Som mange medisiner du får på apoteket og en del krydder, lager kroppen metabolitter når THC, virkestoffet i hasj og marihuana brytes ned. Disse er fettløselige, og kan derfor spores i kroppen i 1-4 dager ved uregelmessig bruk av cannabis, og 1-3 uker ved mer regelmessig bruk. De er ikke psykoaktive, og har ingen som helst virkning på psyken og kroppen. Du har hatt metabolitter av ulikt slag i kroppen allerede, det er en vanlig del av livet. Dette har desverre blitt brukt til å føre folk bak lyset ved å fremstille det som om cannabis påvirker en over lengre tid, noe som ødelegger myndighetenes troverdighet når man oppdager at det ikke stemmer. Det er heller ikke sant at “hasj lagres i fettvevet rundt hjernen og derfor gir langtidsvirkninger av sløvhet” (en annen populær myte). De siste årene kan man ofte se formuleringen “regelmessige brukere kan derfor ha et konstant reservoar av cannabisstoffer i kroppen, selv om disse ikke er aktive” – en ubehagelig og uærlig formulering som motvillig innrømmer at dette er feil, men fortsatt forsøker å få det til virke farlig eller unaturlig, når det på ingen måte er noen av delene.
Cat.68 Skrevet 11. februar 2010 #19 Skrevet 11. februar 2010 Uavhengig forskingsrapport takk. Den aktive rusen (avhengig av hvor mye man røyket, og kvaliteten på varen) varierer. 2-4 timer er nok en veldig snill analyse. Stoffet finnes imidlertid kvar i blodet ditt i alt fra 2-12 uker. Dvs hvis man røyker litt annenhver lørdag feks, vil man ha en konstant konsentrasjon thc i kroppen. Fettstoffene i thc kan visst lagres i hjernen og etter lang tids bruk kan disse fettstoffene frigjøres og gi en rus lang tid etter at du røyket noe som helst. Er faktisk ganske vanlig bland fjellklatrerere som bruket mye hasj, at de KAN få en hasj rus når de kommer en del opp i høyden.Har noe med oksygen opptak og høyde å gjøre.
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2010 #21 Skrevet 11. februar 2010 å du kjenner sikkert mange fjellklatrere som har blitt rusa når de kommer i høyden LOL
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå