Gjest Skrevet 11. februar 2010 #1 Skrevet 11. februar 2010 Mobbing er ett stort problem i dag og kanskje ikke så vanskelig å se hvorfor. Her henger voksne(tja, kan jo lure...) mennesker ut navn/navkombinasjoner til spott og spe for folket. Hva er vitsen? Få seg en god latter på andres bekostning? Hva tror du barnet ditt tenker når den forteller om ett nytt barn på avdelingen som heter xxx, og du ikke klarer å styre din reaksjon over navnet? Barn er veldig gode på å få med seg det nonverbale. Det er dessverre ikke det eneste temaet som er potensielt mobbematerie her inne.
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2010 #2 Skrevet 11. februar 2010 Skjønner ikke helt hvor du vil hen, men jeg er ganske ny her inne, noe jeg har gått glipp av?? Mener du at det mobbes her inne?
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2010 #3 Skrevet 11. februar 2010 Mobbing er en uting. Men seriøst, mener du folk skal klare å styre det ubevisste kroppsspråket sitt? Er du ikke helt god?
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2010 #4 Skrevet 11. februar 2010 Jeg syns det er skummelt at de som lirer uta seg det verste drittet faktisk er mødre. Mødre til barn som skal ha kontakt med mitt barn. Er jo ikke rart at barn mobber hverandre når de har foreldre med slike holdninger som er her. Folk her har jo heller ikke peiling når det gjelder navn. De roper jo ut at alle navn som ikke er "normale" er hjemmesnekrede og alt mulig. De fleste navnene er utrolig nok ikke det.
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2010 #5 Skrevet 11. februar 2010 Jeg mener ikke at man skal styre det ubevisste kroppsspråket. Jeg håper man blir voksen nok til å IKKE ha behov for å le av navnet til ett lite barn. Eller himle med øynene fordi naboens unger har feil merke/feil farge på dressen. Fins andre ting som er mye mer morsomt å le av. Prøv en bok, en film e.t.c. Hvorfor skal underholdningen være å fryde seg over andres menneskers "dårlige" valg?
Sebastienne Skrevet 11. februar 2010 #7 Skrevet 11. februar 2010 Oi, du har tydeligvis ikke skjønt at man kan jobbe med holdningene sine... Jeg er ikke hun du svarte, men jeg vil bare si at jeg er helt enig med henne - det er alt for mange her inne som tror at fordi de kan bruke anonymknappen, er det greit å ha de holdningene de måtte finne for godt å ha uten tanke på om andre blir såret. Det er én ting her inne hvor vi alle er frivillig og ikke kjenner hverandre uansett. Hvis man blir såret av follk her inne, bør man kanskje ikke holde på her. Men saken er den at det er fort gjort å ta med seg disse holdningene ut i den virkelige verden. Uansett synes jeg alle bør tenke over dette sørsmålet: Er dette en holdning jeg vil være bekjent av overfor ungene mine? Hvis svaret er nei, så vil jeg råde deg til å jobbe med holdningene - ikke kroppspråket...
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2010 #8 Skrevet 11. februar 2010 Helt enig her! Et forum med flertallet menn hadde aldri värt som dette, der alt og alle fint kan henges ut så man kan le av det. Det ER skremmende! Iblant får man fölelsen av at det er flest fjortiser her inne, og veldig ofte håper jeg at det er sånn for da har de hvertfall tid på seg å vokse og bli litt mer kompetente.
♥Nemi♥ Skrevet 11. februar 2010 #9 Skrevet 11. februar 2010 Ja, jeg synes det er et latterlig dårlig nivå på mange her inne. Forstår ikke hvorfor alle må hetse noen, eller le av navn de ikke vil velge på sine barn. Nei, la alle få hete Ola og Kari, så slipper man mobbing!
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2010 #10 Skrevet 11. februar 2010 Hva er poenget ditt? Det er vel en grunn til at folk poster forslag på anonymforum , for å få usminka reaksjoner på navnet de vurderer? Å ikke like et navn, eller å hate et navn, eller få negative assosiasjoner, er noe helt annet enn å reagere med avsky på noen med navnet. F eks navnet Milena (på navnedebatten). Personen som velger dette kan knappest være glad i barnet om en velger det etter å ha blitt gjort oppmerksom på likheten til Melena (blodig avføring), men om noen ikke gjør henne oppmerksom på dette, kan det være det blir gjordt i uvitenhet. Da har man et potensielt mobbeoffer. Tror du barnet vil være takknemlig overfor høflige personer som ikke sa fra til moren?
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2010 #11 Skrevet 11. februar 2010 At man reagerer på ting man synes er rart/uvanlig/pussig ol har lite med å gjøre med det å være voksen.
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2010 #12 Skrevet 11. februar 2010 Du har tydeligvis en overdreven tro på dine evner til å forstå andre mennesker Jeg vet svært mye om holdningsendringer, faktisk så mye at jeg også vet at mennesker reagerer helt naturlig på ting de oppfatter rart/morsomt/underlig ol.
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2010 #13 Skrevet 11. februar 2010 Et meget godt poeng dette. Det er ikke rart barn mobber hverandre for de lærer jo det av sine foreldre. Men synes ofte at "fjortisene" de unge som får sklyden for mobbingen her inne og jeg tror ikke dem er de værste.
♥Nemi♥ Skrevet 11. februar 2010 #14 Skrevet 11. februar 2010 Nå tenker sikkert HI på de som allerede har navn. Sånn som den tråden om søskene som har tre-fire navn hver. Når "mødre" av Norge synes det er unormalt, så angriper de med spydige kommentarer.
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2010 #15 Skrevet 11. februar 2010 Det er forskjell på å si i fra på en vanlig måte at jeg liker ikke navnet, det minner meg om bla bla enn mye av den mobbingen som foregår her inne da.
Gjest Skrevet 11. februar 2010 #16 Skrevet 11. februar 2010 Ok. Skjønner at jeg skrev litt for lite, i forhold til hva jeg reagerer på. Jeg er klar over at holdninger og kroppspråk er to forskjellige ting, og at holdninger kan jobbes med. Det er forskjell på å le spontant av en situasjon og den reaksjonen jeg tenker på, og husker fra min egen barndom. Voksne som himler med øyne til hverandre osv når det prates om en bestemt nabo osv. Jeg kan fortsatt se den reaksjonen hos venner og vet at barna plukker opp de signalene like lett som jeg gjorde. Greia er ikke bare navn, det er måten vi dømmer andre mennesker på. Det at noen føler seg bedre enn naboen fordi de har en bedre bil, og aaaldri ville kjørt i en mindre sikker bil... Eller at de kun har remia dress, barnet må jo ikke bli kald/våt(ergo blir man kald/våt i andre dresser???) Hvis dere ikke ser at slike ting kan være med på å skape mobbing syns jeg det er trist. Ps Hvor mange kan egentlig navnet på blodig avføring i den normale verdenen?
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2010 #17 Skrevet 11. februar 2010 Jeg er enig med deg! Det er én ting å svare når noen spør om meninger på et potensielt navn, noe helt annet å legge inn et innlegg der folk inviteres til å le av navnekombinasjonen til tre søstre. Dette er tre levende barn som går rundt et sted i Norge med disse navnene og måten de blir møtt på henger kanskje sammen med latteren og hånliggjøringen av navnene her inne? Det er klart at ingen har 100% kontroll over kroppsspråk og annen nonverbal kommunikasjon, men tankene kan vi jo styre langt på vei. Hvis jeg tenker at navnet skjemmer ingen, at det er fint at folk har forskjellige navn, at forldre velger det de selv er fint og hvem er jeg til å bedømme det - så reagerer vel jeg annerledes nonverbalt enn hvis jeg stadig ler av andres navnevalg, hvis jeg tenker at noen er slemme/dumme/egoistiske som velger enkelte navn?
Gjest Skrevet 11. februar 2010 #18 Skrevet 11. februar 2010 Og ja jeg ble inspirert av tråden hvor tre barns navn henges ut...
Sebastienne Skrevet 11. februar 2010 #19 Skrevet 11. februar 2010 Er du 10.18, samme anonym som 09.59? Jeg svarte 09.59 (ikke deg @home - lenger nede her ser det ut til at du trodde at noen hadde beskyldt deg for å fokusere på kroppspråket og ikke holdningene..) For å prøve å formulere meg litt tydeligere: Jeg mener ikke å analysere noen her inne - jeg bare reagerte på at du 09.59/10.18, ser ut til å forsvare reaksjoner bare de er "naturlige". Hvis jeg hadde vokst opp langt fra folk uten TV og aldri hadde sett noen som var mørke i huden og begynte å fnise første gang jeg så en afrikaner, så hadde det også vært en "naturlig" reaksjon. Men det betyr ikke at den er ok. Jeg måtte hatt jobbet med meg selv for å bli vant til at folk ser forskjellige ut slik at jeg ikke kom med ufrivillige reaksjoner når jeg så noen som ikke var like bleke som meg. Det jeg reagerer på her inne er at mange synes at de ikke trenger det når det gjelde å akseptere ulikheter. Og jeg er helt enig med @home i at dette smitter over på barna. En annen sak er at også "naturlige" reaksjoner til en viss grad kan kontrolleres etterhvert som man modnes. Det er ikke uten grunn at barn og tenåringer oftere får fniseanfall på "feil" tidspunkt enn voksne.
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2010 #21 Skrevet 11. februar 2010 Ja, det er mobbing her inne. Må for all del ikke bruk nicket deres, da finner DIB-monstrene alle feilene dine på under 2minutter( fordi de har ikke noe annet å gfjøre om dagene ), og ødelegger deg helt til du bare vil slette deg fra DIB. Håper barnevernet griper inn i disse familiene, og tar barna deres- for hva skal det bli av de barna, som har mobbere som foreldre? Dette ble vi fleste ferdig med på videregående, men det er tydeligvis mange her som henger igjen der- på en merkelig måte. Kanskje de ble mobbet der, og føler for litt "hevn"? Vel, ikke kom her og hevn dere på voksne mennesker, som bare vi høre folks synspunkter på noen innlegg.
¸.•´¯`•.♥michelle♥.•´¯`•.¸ Skrevet 11. februar 2010 #22 Skrevet 11. februar 2010 Jeg er helt enig med @home og sebastienne.. Har selv fått navn + etternavn hengt ut her inne av ei som syns det var såå harry!! Vet ikke om det var personlig ment,men ho traff rett på ang etternavn for det har jeg ikke skrevet her inne (tror jeg) men samma det!! Er helt enig i at enn ikke burde le eller komme med andre stygge komentarer av navnet til barn osv.. Har blitt satt ut av fler ting jeg har lest her inne.. Tror det er fler som lager seg "profil" her inne bare får og gjøre kvalme.. Det blir for dumt,di fleste er jo her inne for og spørre om råd eller gi.. Og fortelle gode og dårlige nyheter som di vil dele.. Ikke får og bli "behandlet" på den måten!!
Gjest Skrevet 11. februar 2010 #23 Skrevet 11. februar 2010 Misforstod deg litt Sebastienne...Godt vi er enige! Naivt å håpe på en mobbefri verden kanskje, men kan jo håpe man endrer enkelte personers holdninger!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå