Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noe diskusjon rundt temaet her.

Jeg hevder at hvis det legger seg en halv meter tørr snø på ett tak, blir ikke den tyngre når mildværet kommer og den blir kram. Jeg mener da at den egentlig blir lettere pga at snøen smelter og renner vekk.

Andre hevder at når snøen blir kram, blir den tyngre og det da er viktig å måke taket, pga tyngden.

Altså. jeg regner da helt uten tilførsel av mer vann eller snø, bare mildvær.

Vet at en halvmeter kram snø veier mer enn en halvmeter tørr snø, men tenker kun når snøen forvandler seg til kram og synker sammen.

Hvem har rett?

Skrevet

snøen blir tyngre når det blir kram / våt, selv om det ikke tilføres mer snø

jeg har mange vonde minner fra hyttetaket og er veldig fornøyd med at det ikke er min tur i år :)

Skrevet

Er du sikker på det? Jeg tok inn ett litermål med snø, veide det, ventet til det tinte og veide det en gang til. Og vekten var det samme. JEG SKAL HA RETT OG GIR MEG IKKE HER:)

Skrevet

nei....

selvfølgelig har du rett, i din teite lille teori ;)

men! våt snø føles tyngre pga at fuktigheten i våt snø gjør at den komprimeres, altså volumet endrer seg

en kilo bly veier det samme som en kilo bomull, det er bare litt diff i volumet

såh, føles det bra å ha rett?

Skrevet

Det står svart på hvitt i linken til "blomstre" under her. Har opplevd å blitt sett på som uvitende da jeg påstår det jeg påstår, for alle vet at våt snø er tyngre enn tørr. Da jeg har forsøkt å forklare min teori som over, bare ler de av meg. (og da er det ekstra deilig å ha rett) Altså. Mulig du har måket en del hyttetak helt uten grunn:)

Skrevet

Den linken skal spares til neste diskusjon. Takk:)

Skrevet

neida, jeg ble rikelig belønnet i form av verdier og en veldig fornøyd mor, bare mors fornøydhet hadde vært nok.

og jeg kommer garantert til å gjøre det igjen, flere ganger.

får se positivt på det, frisk luft, trening, blid mor, osv osv

Gjest sug lut
Skrevet

Takk, den linken skal jeg også henge meg på. Men da forstår jeg også hvorfor faren min alltid har måkt tak "før det blir mildere", det er jo fordi hvert spadetak blir tungt, og i tillegg glir gjerne ikke spaden så lett gjennom heller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...