eja Skrevet 11. februar 2010 #1 Skrevet 11. februar 2010 Midt oppi alle rier og fødselshistorier (som er veldig gøy, om noe skremmende å lese om!) har jeg et helt annet spørsmål. Jeg lurer på om noen har søkt og fått engangsstønad, og hvor lang tid det tok fra dere sendte søknad til dere fikk pengene? Jeg er 29+1 i dag, og får ikke sendt søknaden før nå, og nå er plutselig redebyggeren her og har lyst på penger å hamstre for ;p Håper noen har noen svar Forresten; et spm. til. Jeg forstår så lite av fars rettigheter... Min kjæreste har ikke opptjent gr.lag for foreldrepenger når babyen kommer (han har da jobbet i 5 av 10 siste mnd.) Men har han da rett på foreldrepenger etter en mnd? Hva med permisjon? Jeg er fulltidsstudent, og skal ha permisjon i ett år etter planen... Kan kan ta permisjon etter det igjen? Og får han foreldrepenger -og- lønn så lenge han jobber...? Åh, mye mas...
Gleder_oss m. komplett familie Skrevet 11. februar 2010 #2 Skrevet 11. februar 2010 Ang. manns rettigheter kan jeg ikke hjelpe deg! Når det gjelder engangsstønad, har jeg søkt om dette (er hjemmeværende og har derfor ikke opptjent foreldrepenger). Fra jeg søkte til pengene var på konto, tok det ca. 12 dager!
eja Skrevet 11. februar 2010 Forfatter #3 Skrevet 11. februar 2010 Aha, det var jo ikke så lenge! Håper jeg er like heldig, er vel sikkert litt lokale forskjeller på det Men så liksom for meg noen måneder i papirmølla til NAV jeg, så det var et oppløftende svar! Men, lurer da fortsatt på disse pappa-rettighetene... Uff, blir så lei av sånt som dette. Så gørr kjedelig med regler, papirer og styr...
eja Skrevet 11. februar 2010 Forfatter #5 Skrevet 11. februar 2010 Ah, nydelig! Da blir det kanskje snart hamstring da!
lillenims Skrevet 11. februar 2010 #6 Skrevet 11. februar 2010 Mannen har rett på foreldrepenger dersom han har jobbet 6 av de siste 10 mnd før *hans* permisjonsperiode tar til. Den kan uansett ikke starte før 6 uker etter fødselen. Så ja, han rekker fint tjene opp rett til foreldrepenger. Dersom mor ikke har rett på foreldrepenger, får ikke far fedrekvote. Det betyr at for at han skal få permisjon, må mor enten jobbe eller ta utdanning på heltid. Du kan ikke få foreldrestipend fra Lånekassa samtidig som han får foreldrepenger. Du kan du melde deg opp i fag tilsvarende full belastning og bli regnet som fulltidsstudent uavhengig av om du står på eksamen, sjekk med lærestedet ditt (det er de som må bekrefte overfor NAV at du er fulltidsstudent). Merk at far må ta ut permisjonen i løpet av 43/53 uker etter fødselen (46/56 uker minus de tre mor skal ha før fødsel). Dersom han vil utsette dette ved å jobbe, må også mor jobbe/studere. Du kan altså ikke være hjemme et helt år før han begynner sin permisjon, men dersom du er i fulltidsutdanning og han jobber så kan hans permisjon utsettes. Du kan få foreldrestipend fra 3 uker før termin og i 44 uker. Stipendet kuttes litt dersom ektefelle/samboer tjener over 24000, og foreldrepenger regnes som inntekt i denne forbindelsen. Han får lønn når han jobber, og foreldrepenger basert på lønna si når han har permisjon. Dersom arbeidsgiver betaler ut lønn under permisjonen, får han ikke penger fra NAV, de er det arbeidsgiver som får refundert. Informasjon om fars rettigheter finner du på en egen side hos NAV (under Familie - svangerskap/fødsel/adopsjon - informasjon til far, cirka), og på høyresiden der finner du link til regelverket, med rundskriv med nærmere fortolkning. http://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/147664.cms handler om opptjening av rett til foreldrepenger og har noen student-eksempler.
Nikki 75 Skrevet 11. februar 2010 #7 Skrevet 11. februar 2010 2 dager her, faktisk! De andre spørsmålene dine vet jeg ikke svaret på, dessverre! Du skal søke om fødselsstipend fra Lånekassen, går jeg ut fra?
Venter Linnea *HØYGRAVID* Skrevet 11. februar 2010 #8 Skrevet 11. februar 2010 Søkte NAV den 10.1 og hadde en god slump med penger på kontoen den 18.1.... Trodde det skulle gå noen uker jeg så ble positivt overrasket ja...
eja Skrevet 11. februar 2010 Forfatter #9 Skrevet 11. februar 2010 Å, så herlig å høre! Sendte dere med lønns- og arbeidsopplysninger for far i søknaden? Spurte om det i mail til nav faktisk, og fikk til svar at vi godt kunne sende det, så de hadde til senere (sikkert med tanke på foreldrepenger til far da...), men at det ikke var nødvendig. De trengte bare opplysninger om meg. Så jeg tenkte egentlig å bare sende uten far sine bekreftelser nå i første omgang, da det kan ta noen dager før han får det fra jobben, men så synes jeg plutselig det ble litt rart å oppgi lønnen hans på søknaden uten å bekrefte det. Noobie her altså. Herregud. Tusen takk for supert svar lillenims! Nå skjønte jeg faktisk litt mer. Og ja, jeg skal søke fødselsstipendet til lånekassen :-)
♥ emil06 +enya10 ♥ Skrevet 12. februar 2010 #10 Skrevet 12. februar 2010 er det altså sånn at en får utbetalt engangsstødnad før en har født?? det visste jeg ikke... fra hvem uke kan en få den utbetalt? noen som vet det?
AneSB Skrevet 13. februar 2010 #11 Skrevet 13. februar 2010 Du kan få engangstønaden etter uke 26. Så,har du passert uke 26,er det bare og søke!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå