mor sjøl Skrevet 11. februar 2010 #1 Skrevet 11. februar 2010 Jeg har ikke tid jeg... Kan garantere at om jeg setter meg ned med største så "ødelegger" den på 2, eller den aller minste begynner å skrike eller skla ha mat. Håper på bedre tider, men må si jeg har dårlig samvittighet!
Gjest Skrevet 11. februar 2010 #2 Skrevet 11. februar 2010 Du har i hvert fall en eldstemann som vil hoere paa boklesing. Min eldste nekter plent ... og jeg tviler paa at aa tvinge ham til aa hoere vil gjoere ham mer positiv til lesing. Sniff, savner da han var liten ettaaring og elsket aa sitte i fanget mitt og bli lest for.
*Lykkelita*2barnsmor Skrevet 11. februar 2010 #3 Skrevet 11. februar 2010 Jeg leser ofte for eldstemann når han legges. Altså da blir jeg med ham inn i senga, så ligger vi der og leser en bok eller tre. Litt ettersom hvor god tid vi har. Ellers har jeg også ei på halvannet. Hun får egen bok å bla i når jeg leser på dagtid. Da er hun superfornøyd. Jeg leser for storebror, så "leser" hun i egen bok. Har du mann? For da kan dere jo prøve å ordne slik at du kan få lest i forbindelse med legging? Må legge til at jeg ikke har lest innlegget du henviser til ;-) Og om barna dine ikke blir lest for hver eneste dag, så går det nok bra likevel, skal du se :-)
Gjest Sekretøsa Skrevet 11. februar 2010 #4 Skrevet 11. februar 2010 Du må lese for dem begge ) Jeg har 5åringen og 2åringen på fanget, så leser vi.... Ikke for det, jeg var kjempedårlig på det før, og er enda ikke noe god lese-mor, men man har tid, om man tar seg tid
Gjest Skrevet 11. februar 2010 #5 Skrevet 11. februar 2010 Dette er kanskje litt utenom tema, og kanskje ein del som kjem til å reagere på innlegget mitt, men: Du kan låne boka "hvordan du kan lære ditt barn å lese" på biblioteket, der er det ein fin måte å lære ungen å lese på. Veldig lite tidkrevande! Om du ikkje skulle få det til, så har du i allefall prøvd. Og om ungen lære 1-2ord, så vil den likkavel tene på det i skulesamanheng. Det er faktisk best om ungane lærer å lese før dei lærer alfabetet. Har prøvd litt sjølv dei to siste vekene (då lesing er kjedeleg, synest ungen). Har "testa" han ein gong om han har lært noko endå, og då plukka han ut det ordet eg spurde han om å finne. Han er 16mnd. Tar ca 5-10min totalt, fordelt på 3gongar på dagen (om ein gjer det heilt etter oppskrifta, er ikkje alltid eg har tida til det). I boka fortel dei om korleis ungar med hjerneskader har lært å lese i ein alder av 3år. Dette seier noko om kva lærepotensiale små barn har. Grunnen til at eg prøvar, er fordi eg har lyst, synest boka var interresang og syntest sjølv det var vanskeleg å lære å lese i 1.klasse.
*Lykkelita*2barnsmor Skrevet 11. februar 2010 #6 Skrevet 11. februar 2010 Var nok kanskje litt utenfor tema, og ikke akkurat det svaret HI trenger? Men jeg synes det høres interessant ut :-)
mor sjøl Skrevet 11. februar 2010 Forfatter #7 Skrevet 11. februar 2010 hehe litt utenfor tema? veldig spør du meg;-) Har jeg tid til dette har jeg i hvertfall tid til å lese for han/dem... skal prøve å lese for dem begge på en gang. Leses for HvER eneste kveld da:-)
erteposen + 4 Skrevet 11. februar 2010 #8 Skrevet 11. februar 2010 Vi slet også med lesing til eldstemann, og det er jo virkelig de som trenger det mest. Det gikk greit når vi begge to var hjemme for da kan en sette av alenetid til lesing. Etterhvert begynte jeg å legge nr 2 litt før nr 1, og fikk lest 15 til eldstemann. De er jo tette i alder, men det er jo rettferdig at en fikk være oppe lenger. Da nr 2 ble 3 år ble felles lesing enklere. Han følte seg stor og satt temmelig rolig under kveldens harry potter kapittel, og eldstemann tolererte at vi tittet i en barnslig bok under kveldsmaten. De fikk også valget om barnetv eller lesing, og minstemann valgte ofte det første og eldstemann såg tv. Med to små er det verre, men nå legger 3 og 4 seg før de eldste.
Expat Skrevet 11. februar 2010 #9 Skrevet 11. februar 2010 Tid? Det kan ta to minutter! JEg har hatt mini i bæresele og vugget henne mens vi har lest. Men lese må vi! Her er det den største trusselen "rett i seng uten bok"... Poenget er at en bok blir lest, stor eller liten. Vi har lest som en del av legginga siden hun var året. Om det er "lille leo" eller en laaang bok er egentlig irrelevant.
Piipii Skrevet 11. februar 2010 #10 Skrevet 11. februar 2010 Man MÅ jo ikke lese for barna heller. Vi gjør det og det er fordi både vi og barna ønsker det. Og ikke har tid til å lese for barna syns jeg virker veldig spesielt. Man lager seg den tiden man tenger. Og hvis dere er to så kan jo den ene lese for barnet mens den andre tar seg av de andre barna. Eller så kan man jo lese for alle på en gang. Man behøver jo ikke å bruke så lang tid på lesing heller. Hos oss leser vi i ca 5-10 min og det holder masse det. Noen ganger så blir det kanksje bare en side eller to også.
askeladda Skrevet 11. februar 2010 #11 Skrevet 11. februar 2010 Blir sikkert bedre etter hvert! Man kan ikke klare alt, skal man følge alle råd om hva man "bør" gjøre har ikke døgnet nok timer! Synes ikke du skal ha dårlig samvittighet for det!
mor sjøl Skrevet 11. februar 2010 Forfatter #12 Skrevet 11. februar 2010 takk askeladda! den trengte jeg å høre :-) Jo, kan også "true" med å gå til sengs uten å lese og da blir det krise. MEn det er den lesingen på dagtid jeg mener, etter bhg eller før for den saks kyld...
prekæs Skrevet 11. februar 2010 #13 Skrevet 11. februar 2010 Ikke tenk på det. Jeg har hatt to barn som sovner før de legger hodet på puten og en som nå er i en periode med å ville høre eventyr på cd. Han vil ha det slik, og skulle jeg antyde høytlesning for han i stedet for Knærten på cd, blir han sur. Innleste cd er guds gave til foreldrene, så har du dårlig samvittighet, prøv med det.
Odine! Skrevet 11. februar 2010 #14 Skrevet 11. februar 2010 Det går seg nok til etterhvert. Hva med å låne lydbøker på biblioteket?
kokosyklus Skrevet 11. februar 2010 #15 Skrevet 11. februar 2010 I all verden?? Føler du deg mislykka? Hallo, vi har forskjellige barn. Vi leser for datteren vår når vi har tid og hun har lyst. Ellers har hun begynt å lese litt alene. På ettermiddagen kommer pappa hjem fra jobb, så leker delitt mens jeg lager middag, vi spiser ca 17 00. frem til 18:15 koser vi eller leker litt også er det på badet. Jeg har aldri vokst opp med å bli lest for, og jeg har det vedlig bra:) Slutt med dårlig samvittighet over noe du leser inne på søpleforumet og velg å fokusere på det dere har i livet som er bra. Det får være grenser:)
Lille tripsi Skrevet 11. februar 2010 #16 Skrevet 11. februar 2010 Er så enig med kokosyklus. Hvem trur du kommeterer trådene her inne? Trur du dei som ikke er "perfekte", våger å svare her inne...du blir hetset med en gang du ikke følger boka. Så du er nok mer normal en du trur...
zadine Skrevet 11. februar 2010 #17 Skrevet 11. februar 2010 Her leses det for eldsta, hun er snart 5 år, før hun legger seg. Det er endel av kveldsrituale, og hun stortrives med det. Mormor leser også endel for henne når hun er der. Jenta elsker å bli lest for. men det var ikke alltid slik. Hun likte ikke lesingen før hun passerte 3,5 år. Lillegutt på snart 2 år han liker å lese bittelitt, så mister han tålmodigheten med det. Men jeg håper det kommer hos ham også :-)
solfrøken-♂♂♂ Skrevet 11. februar 2010 #18 Skrevet 11. februar 2010 Her i huset er det bare minstemann som har hatt interesse for bøker! Han største har ikke giddi å hørt engang =) Men pga alt fokuset rundt lesing og språkstimulering så har de fleste bhg begynt å bli veldig bevisste dette og bruker en hel del lesing og bøker i hverdagen =) Det har vi gjort de siste årene og det går nesten ikke en dag uten lesing =)))) (jobber i bhg)
MintCondition Skrevet 11. februar 2010 #19 Skrevet 11. februar 2010 Jamen...du skrev jo at du leser for de hver kveld? Da leser du jo da? Vi leser bare på kvelden stort sett vi, sjelden vi har tid i ellers.
~sjiraff~ Skrevet 11. februar 2010 #20 Skrevet 11. februar 2010 Har ikke lest innlegget du sikter til og tror heller ikke jeg skal lese det. Jeg leser ikke hver dag for barna mine. De hører på lydbok på kveldene da de skal sove, og lese gjør vi kanskje 3-4 ganger i uka, og da bare en kort bok ala Emma eller Thomas e.l. Snuppa er glad i dinosaurbøker og blar flittig i de, men har ikke tålmodighet til at jeg skal lese det som står der.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå