Gå til innhold

Bæsj på ullbodyer??!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei lita tulle på 8 uker. Nå har jeg ødelagt store mengder ullbodyer, ullpysjer osv.. Blir gule merker av baby bæsjen som stadig går oppover ryggen... Har prøvd alt føler jeg.. Dette blir dyrt! Hva gjør jeg? Er det mulig å få bort disse flekkene??

Fortsetter under...

Skrevet

Det samme problemet har vi her.. Har ingen anelse på hva vi kan gjøre med det.. Det går jo ikke bort på ullprogram på 40 grader i maskinen heller..

Skrevet

Fargen går ikke bort. Men de er jo reine, så du kan bruke dem under andre klær.

Skrevet

Bruker de selv om de er blitt misfargede jeg....

Men jeg har hørt at grønnsåpestykke skal hjelpe. Ved å gni på flekken før vask....

Jeg har bare prøvd med litt flytende grønnsåpe, og det funker litt, men blir ikke helt borte. MEN, jeg tenker at bodyene er vasket, og satser på at det holder....

Skrevet

Hm.. merkelig at ikke noe skal ta denne fargen.. lurer på om jeg finne opp noe som fjerner dette og bli rik:)

Jeg bruker også disse bodyene men synes ikke det er så hyggelig å ha de på hvis andre ser dette ser jo ikke særlig pent og renslig ut..

Skrevet

Eg brukar gallesåpe (kjøpt på sunnkost eller sånn), det funkar fint på dei kvite ullpysjane og bodyane til småen. Brukte det og for å få vekk flekkar frå ein kvit bleiepose i ull...den ser ut som ny!:)

Den såka skal gnikkast inn i ullen, la det vente litt og så vaske på vaneleg måte (ev.handvaske).

Merket er sonett, og fann ei nettside du kan kjøpe det på:

http://www.etgronnerehjem.no/productdetails.php?product=562

Det skal visstnok fugere med enkelte sitronsåper og, men det har eg ikkje prøvd.

Annonse

Skrevet

Jeg har kjøpt Sunlight grønnsåpe-stykke på matbutikken (koster ca 20 kr for 2 stk om jeg ikke husker feil).

Hvis klærne er fulle av bæsj eller annet som man ikke har lyst til å ta for mye på, så kjører jeg de en gang i maskinen for å få det rent, så gnir jeg såpestykket på flekken under rennende vann (husk ikke mer enn 30/40 grader etter hva plagget tåler) til det er borte. Kan ta en stund hvis flekken sitter godt, men jeg har fått bort alle flekker på frøkna sine ullklær (bæsj, sjokolade, tomatsaus - you name it!)! Også vasker jeg det en runde til i maskinen etterpå!

Lønner seg å ta det med en gang - da går det mye lettere og fortere enn om man lar det størkne skikkelig.

Jeg synes heller ikke det er noe fint med flekker på klærne, selv om jeg vet at det er rent, så bruker heller litt tid med grønnsåpa mi:)

Skrevet

Det skal jeg prøve:) Takk for tips!!!

Skrevet

Småtroll i fanget!

Takk for linken.

Jeg har flere ganger tenkt at jeg skal kjøpe en slik såpe, men har ikke funnet eller husket å spørre når jeg kanskje har vært i på rett sted.

Så nå får jeg de i posten:o)

Har allerede bestilt.

Skrevet

Jeg har også kjøpt sunlightsåpestykker!

Jeg skyller av griseriet før jeg gnur masse såpe på flekken, lar det ligge en liten stund, skyller av (da er flekken så godt som borte) og vasker i maskinen.

Hadde jeg enda visst det da storebror var baby...

Skrevet

Jeg brukte de til tross for misfargingen, men gikk over til aa kjoepe ett nr str enn barnet trengte og heller vaske paa 60 grader. Med Janus har det fungert fint i hvert fall. Da krymper det litt foerste gangen, men flekkene forsvinner.

Skrevet

Men du ødelegger ullfibrene og fjerner fettet som er i ullen om du vasker på 60 grader.

Da er mye av vitsen med ull borte.

Skrevet

Grønnsåpe må du ikke bruke!!

Det er det en bruker for å tove ull!

Hvis ullklærne ikke ble ødelagt av at du brukte det har du nok vært heldig :-)

Står masse andre råd her som er verdt å prøve.

Annonse

Skrevet

Altsaa janus ull tror jeg ikke inneholder ikke det spoett fett. Jeg er allergisk mot lanolin og merker det utmerket hver gang jeg tar paa ungene klaer med lanolin i (type det vi har fra noestebarn). Ull med lanolin i vasker jeg for haand med spesialsaape og da fjerner jeg flekker med sunlight.

Skrevet

Sitronsåpe har "reddet" mange klær her. Både ull og bomull. Selv om det er best å bruke den på uvaska flekker, funker den kjempebra på vaska flekker også.

Skyll av den verste bæsjen, og gni flekken inn med såpe. La virke noen timer. Skyll av litt av såpen for å se om flekken er borte. Er den det kan du vaske som vanlig i maskin. Er det fortsatt flekk, kan du prøve å bløtlegge plagget. Løs ut litt såpe i lunkent vann, og legg plagget i. La ligge noen timer. Vask så som vanlig i maskin.

Jeg har en tendens til å glemme hele greia, så her har det lagt natta over mang en gang. Og da er hvertfall alle flekker helt borte.

Skrevet

Gallesåpe. Skyll og vask for hånd i kaldt vann før du har det i vaskemaskinen. Varmt vann skal visst "binde" flekken el.noe...

Skrevet

Prøv gallesåpe! Det skal visstnok gjøre susen. Har ikke prøvd det selv, men har hørt av andre at det skal være god knall. Jeg pleier å gni inn flekken i zalo på et tidlig tidspunkt, før bæsjfargen har satt seg, og så er det borte når jeg har vasket plagget.

Skrevet

her bruker jeg grønnsåpestykke. :)

Blir ikke tova ull så lenge du ikke bruker varmt vann! :) Må ikke bruke varmere vann enn det plagget tåler selv ved håndvask.

Skrevet

Jeg hadde samme problemet og fikk råd fra min "sviger-mormor" å bruke salmiakk (utblandet med vann). Flekken ble ikke heelt borte, men betydelig svakere :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...