Anonym bruker Skrevet 11. februar 2010 #1 Skrevet 11. februar 2010 Sier Hage (hade), mamma, pappa, Poa (kaller storebroren det), attn som betyr vatten og lager lyder av noen dyr. Men ikke noe mer! Peker på rette ting i boka når jeg spør "hvor er". Men har alltid prøvd å lært han ord, men han kan ingen...
AndreVonDrei Skrevet 11. februar 2010 #2 Skrevet 11. februar 2010 Min sønn har begynt nå for såvidt en mnd siden -har overhode ikke vist noen interesse for å si noe som helst før da. Han er 19 mnd han også. Nå kommer ordene som perler på ei snor :-). Veldig forskjell på det der altså. Eldstemann snakket nærmest i setninger når han var like gammel (litt overdrevet ;-) )
Bambi-ra Skrevet 11. februar 2010 #3 Skrevet 11. februar 2010 Jeg har ikke barn.. (enda) Men vil bare si at Albert Einstein snakka ikke før han fylte fire år.. Mvh,
Hilde_85 Skrevet 11. februar 2010 #4 Skrevet 11. februar 2010 Tror ikke du trenger å bekymre deg hvertfall. Det er veldig forskjellig på når de begynner å prate. Gutter bruker ofte lengre tid enn jenter (men ikke alltid, men flertallet er slik) Min gutt er 20 mnd og sier nesten ingen ting. Det er mamma, pappa, tatt (takk), der, den. Så er ikke så mye der heller gitt. Jobber i barnehage, og der er det både gutter og jenter i samme alder som også ikke har kommet lengre i språket.
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2010 #5 Skrevet 11. februar 2010 Alle barn er forskjellige, det er ikke noe å stresse med. Hvis han ikke prater noe særlig når han er 3 år derimot ville jeg begynt å bekymre meg. Husk at språk-FORSTÅLSEN kommer før barne selv begynner å bruke språket muntlig. Du kan gjøre masse for å stimulere til en god språkutvikling. Bøker, sanger, snakke med barne om detr meste. Når dere kler på barnet kan dere si: Nå tar vi på strømpebuksa, putt hånda inn her. Når dere spiser bruker du språket. Her er koppen din. Vil du ha melk? osv... Når barne begynner å fårstå innholde i språket, vil det snart begyne å bruke språket. Du kan teste hvor god språkforstålse barnet harm med gode peke bøker. Hvor er ballen, hvor er huset... osv. Husk alle barn er forskjellig. Kanskje ditt barn har brukt mere tid på en anen del av utviklingen, som foreksempel fysisk, motorisk utvikling, eller andre ting.
Ranveig R Skrevet 11. februar 2010 #6 Skrevet 11. februar 2010 Det er først ved 2 år at barnet bør kunne gjere seg litt forstått. Jenta vår var som guten din, hadde noke få ord ved 19-20 mnd. Ved ca 23 mnd begynte ho å herme etter alt vi sa, og ved 2 år kom dei første bitte små setningane (type "sitte her"). Ved 2år og 3 mnd snakkar ho plutseleg lange setningar ("ikkje løv tisse mamma sin, pappa sin dyne!"), har klar uttale og dei fleste forstår kva ho seier. Ho gjekk dermed frå å vere litt sein til normal og til tidleg (i følge helsesøster).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå