supersalg Skrevet 10. februar 2010 #1 Skrevet 10. februar 2010 er det sant at små bebyer aldri skal bæres vertikalt, kun horisontalt... ??
_Løvemamma_ Skrevet 11. februar 2010 #2 Skrevet 11. februar 2010 Det har jeg aldri hørt, iallefall. Jenta mi har blitt båret veldig mye vertikalt, bla i bæresjal, og hun virker helt komfortabel med det. Men de aller første ukene (1-2) bar vi vel henne mest horisontalt, uten at det var et bevist valg, det bare føltes mest naturlig.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 11. februar 2010 #3 Skrevet 11. februar 2010 Nei, det har jeg aldri hørt noe om før jeg heller! Det må isåfall bare gjelde babyer med spes nakke/ ryggproblemer tror jeg- bare pass på at man støtter babyen godt i nakken så går det fint å bære vertikalt også=)
septbaby09 Skrevet 12. februar 2010 #4 Skrevet 12. februar 2010 Hei., Jeg fikk beskjed av manuellterapaut at mini her ikke skal bæres horisontalt, men vertikalt. Og når man løfter opp eller legger ned skal de legges ned fra siden. Dette fordi disså små ikke ha noen som helst forutsetning for å klare å holde nakke i den stillingen, dermed blir det feil bevegelse. Så når vi bare er de altid på side, med støtte under hode/nakke. dette var noe vi begynte med etter å ha vært der. Og dette som mange gjør, dra disse små opp etter armene for å "trene" inkl oss selv før, skal man absolutt IKKE gjøre. Vi som trodde vi var flinke og trente haha... Jeg fikk intrykk av at denne bæringen gjelder babyer generelt, men skal tilbake mandag, og da skal jeg høre, så sier jeg ifra
Tigerpote Skrevet 14. februar 2010 #5 Skrevet 14. februar 2010 Hæ? Dette har jeg aldri hørt, og har heller ingen tro på det. Babyen her har blitt båret i alle mulige stillinger (ikke oppned da) siden hun kom til. Og å trene ved å dra henne i armene, begynte de med på sykehuset, og helsesøster sier vi skal trene på det:) Og sier du feil septbaby, tar feil av horisontal og vertikal? babyer er vel mest i horisontal stilling, eller vannrett om du vil;)
septbaby09 Skrevet 14. februar 2010 #6 Skrevet 14. februar 2010 Hei. Ja mener horisontalt, at de skal bæres slik, surrer litt her. Vel dette er hva han sa til meg, dette med å dra etter armene, også om bæring. Om dette bare gjelder vår eller alle er jeg ikke sikker på. Men jeg skal tilbake på sjekk imorgen, og kan høre med han da, og evt fortelle dere hva han sier. Jeg tror uansett man ikke skal ta alt for "god fisk" uansett hva han eller hs sier. Men vi har ihvertfall sluttet å dra etter armene, da jeg syns det virker veldig ubehagelig for lille, samt at han sa vi IKKE skulle gjøre det.
_Løvemamma_ Skrevet 14. februar 2010 #7 Skrevet 14. februar 2010 Så lenge man gjør det som føles riktig for sin baby så tror jeg nok det for det meste går fint:) Men dette med å 'trene' babyer skal man være veldig forsiktig med. Vet ikke noe om dette med å trene armene (på sykehuset gjør de det for å teste musklaturen, ikke for å trene), men vet bla at babyer ikke skal få 'stå' i fanget mens man holder de og de sparker ifra med bena. De gjør det som en refleks, men de har såpas mye sterkere muskler i bena enn i ryggen når de er små at ryggen ikke tåler den typen 'trening' særlig godt. Tenker også at når man drar de opp etter armene for å trene så får de ingen støtte til nakken, samtidig som de får hode i en vinkel som er VELDIG tung å holde, så høres jo ikke helt bra ut...?
Tigerpote Skrevet 14. februar 2010 #8 Skrevet 14. februar 2010 Joda, vet at de på sykehuset drar i armene for å teste:) Men jeg ble overrasket over hvor sterk hun var allerede da! Nå er hun 3,5 mnd, og holder hodet godt uten støtte, også når jeg drar henne opp etter armene. Vi skulle trene på venstre side, for høyre har blitt en favoritt. Hun hviner og ler når jeg gjør dette, og hender at hun slipper nakken bakover og bare henger. Om jeg merker at hun er lei/sliten, slutter jeg selvsagt, og er ikke snakk om flere minutter heller. Bare noen tak i løpet av dagen:)
septbaby09 Skrevet 15. februar 2010 #9 Skrevet 15. februar 2010 Hei dere. Da har jeg vært til ny time med mini his manuellterapauten, og spurte om disse metodene for å bære, løfte osv som vi har fått beskjed om bare gjelder de med litt problemer med nakk/rygg eller lverspenthet. Han sa det gjelder alle babyer, men er ekstra viktig for dem som har problemer. Han sa videre at han skulle ønske alle håndterte barna sine på den måten han beskriver... Ja ja, Vel, tror uansett ikke mange som vet sånt som dette. Jeg hadde ikke peiling, og bærte han som man ser alle bærer babyer
Romeren Skrevet 15. februar 2010 #10 Skrevet 15. februar 2010 Vi bærer vår på 3 måneder mest på underamen. Han ligger på magen på underarmen(e) mine. Men vi bærer han vertikalt også vi da.
Gjest Kira06 Skrevet 15. februar 2010 #11 Skrevet 15. februar 2010 Jeg har heller aldri hørt at man skal bære babyer på en spesiell måte, heller hva babyen og foreldrene føler er komfortabelt. Datteren vår hadde kolikk, og nektet å bli bært vertikalt. Hun er nå straks 5 mnd, og liker det fortsatt ikke. (Med mindre vi leker fly da.. hihi!) Tror det er like mange meninger her som ellers i "oppdragelsen" av babyer/barn, og man må selv finne ut hva som fungerer for akkurat din baby. Men tror ikke babyer tar skade av å bli bært på en spesiell måte, så lenge man passer på nakken (men det er kun min personlige mening...).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå