kokosyklus Skrevet 11. februar 2010 #26 Skrevet 11. februar 2010 Jeg ble sjelden/aldri lest fro da jeg var liten, men lærte allikevel å lese tidlig. Hvordan kan man skrive noe som dette i 2009 hvor de fleste barna er i bhg og sfo hel dagen uansett? De bruker flere ord der enn hva vi hadde lært de hjemme-. Slutt å spre dårlig samvittighet. For oss som går hjemme med de små er det viktig å lese litt hver dag,snakke sammen ved matbordet og leke"lære" om forskjellige ting. Hvordan jeg skulle rukket å lese for snuppa da jeg var i full jobb er for meg helt iuforståelig, annet enn i helgene så klart. det gikk i henting fra bhg, lage middag, kose med snuppa og gå på badet, alt samen i løpet av halvannen time. Det var tider da jeg faktisk heller ville valgt å jobbe dobelt enn å dra hjem til det livet...
kokosyklus Skrevet 11. februar 2010 #27 Skrevet 11. februar 2010 Det ble en del skrivefeil, men jeg skriver fort før snuppa heller melk i tastaturet mitt. Jeg kan dobbeltkonsonanter til tross for at jeg ikke ble lest for som barn:))
Gjest sug lut Skrevet 11. februar 2010 #28 Skrevet 11. februar 2010 Kødder du eller er det mer enn syklusen som er koko? Du hadde ikke kunnet lese for ungen din når du var i full jobb? Det er antakelig det latterligste jeg har hørt i dag. Man kan lese når som helst - på vei til og fra barnehagen med off kom, ved matbordet (antar at dere spiser mat, selv når du jobber?), i badekaret, på senga - og all annen tid innimellom.
Turtelduen Skrevet 11. februar 2010 #29 Skrevet 11. februar 2010 Ble ikke lest mye for, men lærte å lese da jeg var 5 år. Og elsker å lese... Så det å lære å lese tidlig behøver ikke å ha noe med hvor mye en ble lest for selv... Gikk heller ikke på førskole. Men lærte bokstaver av eldre søsken som gjorde lekser, lærte selv.
Odine! Skrevet 11. februar 2010 #30 Skrevet 11. februar 2010 Å lese for barnet ditt er en av de største gavene du kan gi det! I år er det nasjonalt leseår, også: http://www.deichmanske-bibliotek.oslo.kommune.no/365_lesere/
kokosyklus Skrevet 11. februar 2010 #31 Skrevet 11. februar 2010 Mulig det er mye kokos altså, men jeg følte ikke at jeg hadde tid, dvs ro i MEG antakelig, til å ta frem boka etter en løpedag på avdelingen. Stresset fulgte med hjem, ikke sikkert alle har det slik. Nei, Sug Lut (kult nick), da ville vi snakke med henne, synge med henne osv... Har lest fro henne fra hun var 3 mnd. Brukte det som en metode for å trene nakken hennes, så jeg lå ved siden av henne med armene rundt og bladde i boka mens hun peste og trente. To fluer i en smekk fra barseldeprimerte supermom som laget all middagsmaten selv og sørget fro at hun fikk tran hver dag til hun brakk seg. Men ja, hun hadde en badebok faktisk, Miffi bader...den skvulpet rundt i balja og viste bilder av båter, fisk etc:) Men jeg gikk til og fra bhg, så vanskelig å holde boka mens jeg drasset vogna opp alle bakkene til bhg... Skjønner at selv om jeg ikke leste for henne mens hun spiste middag har jeg tross alt gjort noe "riktig" ved å ha en badebok tilgjengelig i balja og sangtimer ved middagsbordet:) I en alder av to har hun egen gitar og keyboard + mange bøker hun bruker flittig og cd med barnemusikk, så vi er på rett vei:) *applaus for meg*
therehag Skrevet 11. februar 2010 #32 Skrevet 11. februar 2010 Jeg har dysleksi. Ikke i en alvorlig grad, men nok til at jeg for data på eksamen på universitetet. Men jeg klarer å lese veldig greit. Logopeden mente at det mest sannsynelighvis var fordi mine foreldre leste så mye for meg når jeg var liten, noe som gjorde at jeg elsker bøker! har alltid lest mye. Dette har hjulpet meg i den forstand at jeg leser fortere en andre dyslektikere(som sliter med det samme som meg), og at jeg klarer å formulere setninger bedre. Og siden dysleksi er arvelig leser vi masse for lillejenta. Nå er hun 12 måneder:) Hun pleier å løpe bort til lekekasten, plukke ut en bok, og så løpe til oss for at vi skal lese:) Det er den eneste gangen i løpet av dagen hun sitter stille, med unntak av når hun spiser;)
LilleBjella Skrevet 11. februar 2010 #33 Skrevet 11. februar 2010 Å si at vi leser for tjukken er vel en ekstrem overdrivelse. Her går det i pekebøker, og i går overrasket han oss med å kravle med hendene sine på seg selv og si "kravle kravle"-aktige ting, da han gjenkjente noen marihøner. Så at han lærer er helt åpenbart. Nå lærer han riktignok utrolig mye for tiden og ikke bare av bøker. Men det er fint å introdusere ting tidlig. Jeg leser gjerne forresten fast på kveldstid når han blir litt større, men har en forestilling om å ikke gjøre det på senga. Jeg greier ikke helt selv å lese på senga heller. Blir veldig trøtt når jeg først legger meg ned. Enten så sovner jeg med boka i fanget, eller så blir jeg liggende å tenke på det jeg har lest og får ikke sove. Men en halvtimes bok-stund i lenestolen før bading tror jeg blir en fin rutine.
Gjest Skrevet 11. februar 2010 #34 Skrevet 11. februar 2010 Hadde det nå enda bare vært å lest, men her må vi ha med en buss, et fly eller en bil i senga, og så må guttungen ha alle figurene fra boka inn i kjøretøyet, og kjøre det flere runder i senga, før han parkerer. Det driver meg til vanvidd;) Og ikke nok med det; alle figurene i boka skal helst omdiktes til folk han kjenner, og helten skal selvsagt omtales ved hans navn.. Så her i huset er det ofte barnas pedagog-far som tar seg av lesinga. Jeg husker godt min egen barndom, med en mor som var over middels glad i å lese. Tror hun helst ville ha lest for meg til jeg gikk ut av videregående. Prøvde å lese for meg lenge etter at jeg selv kunne lese, og foretrakk å gjøre det selv. Men hun mente det jo godt;)
*Rutletutt* Skrevet 11. februar 2010 #35 Skrevet 11. februar 2010 Jeg leser mye til ungene, og særlig eldstemann elsker det. Minsta liker det også, men blir fortere utålmodig;-) De har masse bøker og liker også godt å sitte alene eller sammen å se i bøkene og å snakke om det de ser. Eldstemann på 5 år er veldig interessert i bokstaver og å øve seg på å skrive og å lese bokstavene - og jeg tror nok det har en sammenheng med at vi leser mye. Selv ble jeg mye lest til da jeg var liten. Jeg husker at mamma lånte bøker til meg på biblioteket og at jeg fikk nye bøker i bokklubben, og det var mnd høydepunkt;-) Vi leste stort sett alltid hver kveld til kveldsmaten, og det er et trygt og godt minne som jeg gjerne ville videreføre til mine unger. Jeg lærte meg tidlig å lese selv og da leste jeg masse bøker, koste meg skikkelig! Har alltid vært glad i å lese bøker, og koser meg skikkelig med en god bok, så det er noe som har fulgt meg gjennom hele livet. Tror nok det hjalp meg under utdannelsen også, i og med at jeg studerte juss som er MYE lesing;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå