Gå til innhold

Kan dere som er kreftsykepleier/sykepleier se hit?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen her inne som er kreftsykepleier? Eller sykepleier? Hvordan ser utdanningen ut? Jeg er nå ferdig med vg1 og vg2 helse på videregående, og vil bli kreftsykepleier/sykepleier... Hvilke linjer og skoler må jeg gå?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først må du gå 3-årig sykepleierutdanning. Så må du jobbe 2 år som sykepleier før du er kvalifisert til videreutdanning. Er usikker på hvor lang videreutdanningen i kreftsykepleie er, men tror det vanligste er å ta den på deltid, mens man jobber f.eks 75% ved siden av.

Jeg er sykepleier. Utdanninga består av masse teori, og praksisperioder. Man har praksis på sykehjem, hjemmesykepleie, psykiatri, og sykehuspraksis på medisinsk og kirurgisk avdeling.

Skrevet

Du må søke på www.samordnaopptak.no. Du må gå tre år for å bli sykepleier, så må du jobbe som sykepleier før du kan gå på videreutdanning.

Lykke til :)

Skrevet

???

Kommer du inn på sykepleieskolen med den videregående utdanningen der??

Den gir vel ikke generell studiekompetanse? Og det må man vel fortsatt ha for å komme inn på spl-studiet??

Hilsen "gammel" dame

;-)

Skrevet

Ja, hvorfor skulle hun ikke det, gamla? :) Hun får vel fagbrev? Hun har nå en mye bedre kompetanse til å begynne på sykepleien da enn de som har gått på allmenn?

Jeg kom inn uten fagbrev eller studiekompetanse, men med realkompetanse.

Skrevet

Du må skaffe deg generell studiekompetanse, deretter 3-årig grunnutdanning i sykepleie.

Etter to år (det er ønskelig med 2 år praksis søker du videreutdanning. Kreftsykepleierutdanningen er 60 studiepoeng (ett år fulltid eller 2 år deltid),

Skrevet

men da jobba du i først.. man kommer ikke rett inn fra videregående uten generell studiekompetanse..

Skrevet

Som jeg skrev over, så kan hun søke på realkompetanse også, så en trenger ikke generell studiekompetanse.

Skrevet

Tar lenger tid siden en må bli hauggammel først.....

Skrevet

En kan søke seg inn på sykepleien med realkompetanse, men da må du jo ha reel arbeidserfaring i et gitt ant. år for å bli vurdert etter det kriteriet, eller så må du ha studiekompetanse for å komme inn på sykepleien.

Alle (de fleste) videreutdanninger innen sykepleie krever at du har jobbet et visst ant. år som klinisk sykepleier, altså jobbet på sykehus. Og det holder ikke med 2 år arb.erfaring hvor du kun har jobbet annenhver helg f.eks, du må ha en relativt høy stillingsprosent.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...