Gå til innhold

Attføring, arbeidsledig, alene og gravid!

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Faen..

Hvordan skal jeg gjøre dette da?

Går på attføring, er arbeidsledig, jeg er gravid + faren til babyen har forlatt oss.

Hvor stor sjanse er det for at noen vil ansette meg, som gravid?

Når vil jeg miste attføringen min?

Får jeg overgangsstønad, mht at jeg blir alenemor?

Skjønner pent lite! :-(

På forhånd, tuuuuusen takk for svar!! :-)

Fortsetter under...

Ta en titt på denne linken, den er veldig nyttig for deg som blir enslig forsørger:

http://mammanett.no/graviditet/rettigheter_og_oekonomi/enslig_forsoerger_og_stoenader

Og i følge denne så ville jeg si du har krav på overgangsstønad, ja ;)

Om noen vil ansette deg kommer litt an på hvos langt du er på vei. Mange arbeidsgivere gjør nok ikke det hvis de vet du er gravid, men det hender likevel. Dersom du ikke er så veldig langt på vei enda, så synes det sannsynligvis ikke på ei stund enda. Da trenger du faktisk ikke opplyse om graviditeten under ansettelsen. Arb.givere har ikke lov til å spørre om du er gravid. Men før eller seinere må du jo si det selvfølgelig. Men er du ikke så langt på vei enda, er det noe du kan velge å la være å si, og senere begrunne med at du ville se om det gikk bra først.

Dette med attføring er jeg usikker på, så jeg ville kontaktet NAV lokalt om dette var jeg deg. Hørt hva som skjer med attføringen osv. Attføring gir ikke krav på foreldrepenger så vidt jeg vet, mulig den kan fryses de 3 ukene før fødsel og 6 uker etter, og deretter gjeopptaes? Men det forutsetter jo at du kan fortsette med tiltak etter fødsel. Kommer litt an på spørs i hver enkelt tilfelle når det gjelder attføring tror jeg, så ville absolutt tatt kontakt med nav snarest mulig og fått en samtale med de om det.

Det var da voldsomt!

Hun har da vel sikkert ikke planlagt at barnefaren skulle bli en uansvarlig dritt som bare snur ryggen til og går fra sin del av ansvaret heller. Hva vet vi om hvor stabilt forhold de var i da hun ble gravid? Kanskje faren hadde fast inntekt, og alt så ok ut? Kanskje hun, i motsetning til veldig mange, faktisk har en god grunn til å gå på attføring. Skal det da bety at hun skal velge bort barn i tilfelle han hun har et fast forhold med plutselig viser seg å være verdens største dust og en uansvarlig guttepjokk?

Jeg skal være enig med deg at det finnes mange som utnytter systemet, men faktisk så kan man ikke automatisk dra alle over en kam.

Til HI forøvrig: Helt uten penger står du uansett ikke, for du har krav på engangsstønad på 35 000. Pluss et par andre ting som vi allerede har nevnt over her.

Attføringen fryses når du ikke lenger kan være i tiltak, og senest ved fødsel. Da får du engangsstønad. Om du har krav på overgangsstønad vet jeg ikke ettersom jeg ikke kjenner situasjonen din. Men ellers så er sosialen som skal hjelpe deg. Jeg er på attføring nå og har 4 uker til termin. Jeg måtte søke sosialhjelp inntil jeg er klar til å begynne i tiltak igjen. Men de regner to tredjedeler av engangsstønaden som inntekt til å begynne med, så ikke regn med at du har no ekstra...

Annonse

Viss det synes veldig godt at du er gravid er det mest sannsynlig at du vil ende opp med en vikar jobb, i og med at de ikke bryr seg så voldsomt om du skal ut i permisjon eller ei. Fast jobb er litt vanskeligere men som sagt så er det mulig. Men om du er 18 uker på vei så er det vel for sent å jobbe så lenge at du kan få permisjonspenger? Du må jobbe i 6 mnd for å ha krav på det.

Er du alenemor så har du krav på overgangstønad uansett som ligger på ca 12.000 kr mnd. som alenemor kan du også få bostøtte (noe alle kan få, ikke bare alenemødre) og om du ikke har jobb har du krav på engangstønad på ca 35.000 kr. du får også barnetrygd for ett ekstra barn enn det du har, altså har du 2 barn så får du barnetrygd for 3. og så får du jo barnebidrag fra barnefaren eller nav. Er du ikke alene med barna så har du bare krav på engangstønaden og vanlig barnetrygd som alle får.

Tja... Fra 1 Mars til Attføring, Rehabilitering og Uføre gå over til Arbeidsavklaringspenger, noe som er pensjonsgivende inntekt. Så med mindre du har termin etter 1 September, så har du ikke rett på foreldrepenger der iallefall. Men du skal nok klare deg, ikke tenk på det.. Alenemødre er heldige sånn.. Her er det du har krav på (som jeg vet om):

Engangsstønad: 35 000,- (Kan fåes når du er tidligst 26 uker på vei)

Overgangsstønad: Ca 12 000,- i mnd

Barnebidrag fra far: Det vil Nav regne ut for deg, men du får vel for 2 barn i mnd

Barnetrygd: 970 x3 i mnd

Småbarnstillegg: 600,- ? i mnd

Bostøtte kan du søke om på www.husbanken.no

Attførings-stønaden din vil bli "fryst" fra 3 uker før termin og frem til tidligst 6 uker etterpå. Da kan du velge og gjennoppta tiltaket eller fryse det lenger. Men husk at hvis du fryser det lenger enn 1 år, så må du søke på nytt. Og du får jo selvfølgelig ikke utbetalt så lenge det er fryst.

Men med pengene du får som alenemor burde holde langt.. Mye mer enn jeg og sambo får tilsammen liksom :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...