Gå til innhold

Hvor mye skal til før det kalles sv.skapsforgiftning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har høyt blodtrykk 130/85 ca, mye vann i kroppen (gått opp 2,5kg på ei ukes tid) ikke utslag på urin før helgen (ny legetime i morgen)

vondt/ubehag i hodet og blir lett svimmel.

Hadde det med første. Ble satt i gang. Da ahdde jeg blodtrykk på 140/90 ca og utslag på alle urinprøver siste ukene.

Med mellomste hadde jeg vell omtrent samme blodtrykk som nå og utslag på urin i ny og ne. Da ble jeg ikke satt i gang før jeg fikk litt "hjelp" (akupunktur) 5 dager på overtid. Da hadde jeg vært på kont. på føden et par ganger siste uken og gått med kraftige kynnere/maserier i flere uker og hadde 3-4cm åpning.

Sitter å lurer, bekymrer meg litt, for hva som vil skjer videre denne gangen.

Føler meg utslitt, og enda er det 5uker igjen til termin.

Akkurat 5uker i dag faktisk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen som vet hva fremtiden bringer, og uansett er det beste du kan gjøre å slappe av og å slutte og bekymre deg for noe du ikke kan vite.

Skrevet

Men for å svare på det du spør om, du må ha høyt BT og protein i urinen for å komme i kategorien preeklampsi. Altså forstadium til svangerskapsforgiftning. Eklampsi er stadiet etter hvor det i tillegg opptrer kramper, synsforstyrrelser, smerter i lever, og i disse tilfellene blir svangerskapet avbrutt og ungen tatt ut. Hevelser er ikke et symptom men det er vanlig i forbindelse med disse plagene.

Jeg har hatt både eklampsi og preeklampsi i to ulike svangerskap og forskjellen var stor i forhold til form.

Skrevet

Jeg ble satt i gang 2 dager på overtid pga preeklampsi. Hadde da et blodtrykk på 180/125, hadde hatt protein i urin i ca 5-6 uker, hadde enorme mengder vann i kroppen (klarte bl.a. ikke å lukke hendene fordi de var så hovne, gikk ned 20kg i forbindelse med fødsel, det meste da vann)

Jeg gikk forresten i 5-6 uker med et trykk på ca 140-150/90-95 + protein i urin + mye vann i kroppen uten at jeg ble igangsatt av den grunn. Jeg hadde et risikosvangerskap av andre grunner så det ble fortløpende vurdert da.

Skrevet

Det ble ikke gjort noe før jeg fikk protein i urinen, men da var det raskt inn på sykehuset og der ble jeg liggende i 10 dager før det til slutt ble hasteks.

Gikk helt fint med den lille som ble førdt 5 uker før tiden. Dessverre hadde hun fått lite næring, så hun var veldig "slank"....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...