ano`num *17.03.10* Skrevet 10. februar 2010 #1 Skrevet 10. februar 2010 Har høyt blodtrykk 130/85 ca, mye vann i kroppen (gått opp 2,5kg på ei ukes tid) ikke utslag på urin før helgen (ny legetime i morgen) vondt/ubehag i hodet og blir lett svimmel. Hadde det med første. Ble satt i gang. Da ahdde jeg blodtrykk på 140/90 ca og utslag på alle urinprøver siste ukene. Med mellomste hadde jeg vell omtrent samme blodtrykk som nå og utslag på urin i ny og ne. Da ble jeg ikke satt i gang før jeg fikk litt "hjelp" (akupunktur) 5 dager på overtid. Da hadde jeg vært på kont. på føden et par ganger siste uken og gått med kraftige kynnere/maserier i flere uker og hadde 3-4cm åpning. Sitter å lurer, bekymrer meg litt, for hva som vil skjer videre denne gangen. Føler meg utslitt, og enda er det 5uker igjen til termin. Akkurat 5uker i dag faktisk.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 10. februar 2010 #2 Skrevet 10. februar 2010 Ingen som vet hva fremtiden bringer, og uansett er det beste du kan gjøre å slappe av og å slutte og bekymre deg for noe du ikke kan vite.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 10. februar 2010 #3 Skrevet 10. februar 2010 Men for å svare på det du spør om, du må ha høyt BT og protein i urinen for å komme i kategorien preeklampsi. Altså forstadium til svangerskapsforgiftning. Eklampsi er stadiet etter hvor det i tillegg opptrer kramper, synsforstyrrelser, smerter i lever, og i disse tilfellene blir svangerskapet avbrutt og ungen tatt ut. Hevelser er ikke et symptom men det er vanlig i forbindelse med disse plagene. Jeg har hatt både eklampsi og preeklampsi i to ulike svangerskap og forskjellen var stor i forhold til form.
Julelita Skrevet 10. februar 2010 #4 Skrevet 10. februar 2010 Jeg ble satt i gang 2 dager på overtid pga preeklampsi. Hadde da et blodtrykk på 180/125, hadde hatt protein i urin i ca 5-6 uker, hadde enorme mengder vann i kroppen (klarte bl.a. ikke å lukke hendene fordi de var så hovne, gikk ned 20kg i forbindelse med fødsel, det meste da vann) Jeg gikk forresten i 5-6 uker med et trykk på ca 140-150/90-95 + protein i urin + mye vann i kroppen uten at jeg ble igangsatt av den grunn. Jeg hadde et risikosvangerskap av andre grunner så det ble fortløpende vurdert da.
lille sprelle Skrevet 11. februar 2010 #5 Skrevet 11. februar 2010 Det ble ikke gjort noe før jeg fikk protein i urinen, men da var det raskt inn på sykehuset og der ble jeg liggende i 10 dager før det til slutt ble hasteks. Gikk helt fint med den lille som ble førdt 5 uker før tiden. Dessverre hadde hun fått lite næring, så hun var veldig "slank"....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå