Anonym bruker Skrevet 10. februar 2010 #1 Skrevet 10. februar 2010 Dette må da være helt innlysende. Ellers ønsker jeg alle ufrivillig barnløse all mulig hell og lykke. Håper dere alle får ønsket om barn oppfylt.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2010 #2 Skrevet 10. februar 2010 Jeg har selv vært ufrivillig barnløs i mange år. Fikk beskjed da jeg var 20år at jeg sannsynligvis aldri kom til å kunne bli gravid og det er mulig at jeg er litt rar, men jeg har aldri sett på det som en menneskerett å kunne få barn og selv om det var utrolig kjipent å få en slik beskjed så er det, desverre, noe man bare må leve med. Og da er adopsjon eller fosterbarn en god måte. Det fins tusenvis av barn der ute som trenger gode foreldre og gode hjem.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2010 #3 Skrevet 10. februar 2010 Jeg tror vel ikke at det er mange ufrivillig barnløse som mener det er en menneskerett å få barn. Men jeg reagerer på mange ting i debatten: - Man glemmer de psykiske konsekvensene av å være ufrivillig barnløs. Det kan ha store helsemessige følger for de som rammes. Å ikke kunne få barn er en så stor sorg for enkelte at det er vanskelig å leve med det. - Jeg synes ikke det er en menneskerett å få barn - men det er en menneskerett å prøve. - Og sist men ikke minst, hvorfor er det bare de ufriviilig barnløse som skal adoptere, ta seg av barn som trenger det i nabolaget osv. Adopsjon tar lang, lang tid, og det er ikke for alle å adoptere.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2010 #4 Skrevet 10. februar 2010 Hvordan kan det være en menneskerett å få prøve å få barn? Det kan ikke være en menneskerett. Hva med de som aldri får en partner?
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2010 #5 Skrevet 10. februar 2010 Sex er for kosen. Har ikke sex når jeg prøver å bli gravid.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2010 #6 Skrevet 10. februar 2010 Det kan jo være at Gud har lagt det opp slik at de barnløse skal ta seg av barn som sliter. Barnevernet får stadig større oppgaver. Siden vi her i Norge prøver å begrense antallet uønskede barn (ved abort og prevensjon), betyr det at det ikke er noen barn i vårt eget land som kan adopteres. Litt merkelig... Men en nabo fra barndommen var norsk-adoptert, og han var alltid rasende og mishandlet nærmest sine adoptivforeldre. En nåværende nabo har to voksne barn som er adoptert fra utlandet. Den eldste av disse har jevnlige raserianfall der han brøler til mora i huset. Det kan høres over hele nabolaget, og slik har det vært i mange år. Den yngste er derimot en helt annen, og stillferdig personlighet. Dersom jeg var barnløs ville jeg stilt spørsmål ved om det var lurt å velge ei sædcelle og "plotte" den inn i egget manuelt. Naturen har jo lagt det opp slik at sædcellene skal kjempe seg fram og til slutt etter en lang vandring komme fram til egget. Hvis sædcellene ikke greier denne lange reisen, spørs det vel om det er så lurt av legene å "hjelpe" dem direkte fram til egget?
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2010 #7 Skrevet 10. februar 2010 Vi har et lite sjarmtroll som har "blitt hjulpet frem til egget" og jeg skal love deg at det kan du ikke se på henne. Hun er akkurat som andre barn (selvfølgelig myyye bedre) hva mener du at blir problemet med det egentlig??
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2010 #8 Skrevet 10. februar 2010 Ved vanlig ivf må de jobbe litt. Det du beskriver er icsi,og egget trenger ikke å bli befruktet selv om sædcellen blir "plottet" inn.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2010 #9 Skrevet 10. februar 2010 Hvem snakker om menneskerett, handler bare om å bruke mulighetene som eksisterer og blir tilbudt! Forstår at barnløse bruker alt de har av muligheter, og så må det være storsamfunnet som på en demokratisk måte bestemmer hva vi skal tillate og ikke minst; gi økonomisk støtte til. Per i dag går vel grensen ved 3 IVF samt adopsjon.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2010 #10 Skrevet 10. februar 2010 Grensen er 3 ivf + event. frys. Mange som går rett på private også, får forsatt dekket overstigende over 15000 ved private forsøk. Ingen grenser der bortsett fra alder.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2010 #11 Skrevet 10. februar 2010 Mange snakker om sex og det å få barn som en menneskerett. Det er jeg prinsipielt mot. Det betyr ikke at jeg er mot hverken sex, eller hjelp til barnløse. Mitt poeng er altså noe helt annet, at ved å definere sex som en menneskerett (nå dropper jeg temaet barn siden det får frem så mye rart i folk) skaper man noen voldsomme etiske problemer. For hva da med de som ikke er istand til å skaffe seg en partner? Hva med prostistusjon? Hvordan kan man forby kjøp av sex hvis sex er en menneskerett? At det å få barn, at det å ha sex er sterke behov i mennesker er det liten tvil om, men det kan virkelig ikke defineres som en menneskrett. Selv om mange prøver seg på den her inne.
MK73 Skrevet 10. februar 2010 #12 Skrevet 10. februar 2010 Ja, dersom du var ufrivillig barnløs kan det godt hende at du ville ha stilt deg selv det spørsmålet. Du ville ikke ha vært alene om det - men siden du ikke er ufrivillig barnløs (og ikke har vært det, antar jeg, ut fra innlegget ditt?) så er du per idag ikke i stand til å vite hvordan du faktisk ville ha vurdert det spørsmålet i en situasjon hvor du ikke kunne få til det som de aller fleste andre mennesker ser på som det mest naturlige, selvsagte og enkleste i verden. Sånn er det med det meste - det er svært vanskelig å vite hvordan man vil reagere på en gitt situasjon før man er oppe i den selv. Dessuten er det svært mange andre faktorer inne i bildet hos mange par som er ufrivillig barnløse enn bare akkurat hvorvidt sædcellene når frem til og trenger inn i egget.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2010 #13 Skrevet 10. februar 2010 Bra sagt:) Det er bare det at i samme setning som "ikke en menneskerett" så kommer alltid slå seg til ro med at det ikke var meningen, og det provoserer meg. Har slitt med dette med barn selv, og mener slettes ikke at det er en menneskerett. Men jeg mener at det er et tema som er så viktig for så mange at det blir for dumt å si at staten ikke skal hjelpe til med betalingen fordi det ikke er en menneskerett....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå