Gå til innhold

Hvor unge er det vanlig at jenter begynner med hijab?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ei jente i barnehagen jeg jobber er 5 år og har nettopp begynt med heldekkende hijab.

Er det vanlig så tidlig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De sier jo at jentene velger dette selv (hehe) så da har hun vel valgt det selv da

Skrevet

Har sett jenter helt ned i to-årsalderen med hijab. Ja, de må jo ikke friste menn vet du. Grusom kultur!

Skrevet

Har sett somaliske jenter som kommer til biblioteket, og de går med side skjørt og hijab. Virker som de begynner med dette en god stund før puberteten.

Skrevet

Hun har vel fått mensen da..

De sier jo at de skal dekke seg til når de har fått mensen og er i puberteten..

Skrevet

tull og FJAS! Ja, det er mange muslismke familier som ønsker at døttrene skal bruke hijab når de når puberteten, men før dette er det jenta selv som ofte vil kle seg som mamma gjør. De ALLER færreste krever at jentene skal bruke hijab før de når puberten, det er unntasvis og langt fra normalen. De fleste småjenter som vil bruke hijab som mamma, bruker en barnehijab som minner mer om et tørkle enn noe annet. Og dette er igjen, fordi de ser mamma bruke det, og dermed vil de også.

Hvordan kan dere, som sitter utenfor og ser inn med snevre syn, vite hva som er best? Er det virkelig så lavt under taket hos dere, at dere ikke takler kulturelle forskjeller? Lar dere barna deres erte barn fra andre kulturer fordi de går kledd anderledes enn Kari og Per? Så lenge barnet ikke blir presset til å bruke hijab, så er det jo ikke noe feil i at hun bruker det vel? Er den vestlige kleskulturen noe bedre? Miniskjørt og trange, korte topper på småjenter? Er det bedre at lille Lise går kledd som en ungdom enn at lille Jasmin bruker en hijab?

Jeg er forbauset over hvor navlebeskuende nordmenn kan være, det er jo ikke plass til andre enn nordmenn i deres verden. Og selvsagt, de innvandrerene som kler seg, ter seg og snakker som nordmenn da. Men gir de uttrykk for sin kultur, da har de gått alt for langt!

Skrevet

må le av de hystrinske folka her inne noen ganger alstå..Hull i ørene på døttrene sine skla de ha,men hijab???Da er det barnemisshandling pluttselig.

Skrevet

Helt enig med deg anonym 20:49. er det liksom bedre at lille Lise blir kledd opp som en liten "hore" i mini skjørt og trang topp?

Men ang Hijab så er det normalt å begynne å bruke det når de kommer i puberteten. Men har lagt merke til at små barn fra somalia begynner med hijab når de er ganske små. Araberene begynner litt senere.Men så lenge de velger det selv så burde du ikke bry deg

Skrevet

Hehe..mange ulike meninger her. :)

Jeg var bare nysgjerrig på hvor tidlig jentene begynner.

Men legger merke til hvor upraktisk det er i utetida med lue utenpå. Det glatte stoffet fra hijaben gjør at lua sklir og ikke sitter godt. Vi er ute i både - 10 og - 15 om dagen..

HI

Skrevet

Det kommer nok veldig an på kulturen foreldrene kommer ifra. Somaliere, for eksempel, ser jeg begynner veldig tidlig. Det er sikkert noe de har tradisjoner på.

Egentlig er hijab en anbefaling/påbud (litt ettersom hvordan tekstene tolkes) som gjelder for kvinner ... dvs at det vanligste nok er at man begynner med hijab rundt puberteten eller senere.

Skrevet

Vel en kan snu litt på det også, hvor mye hensyn skal vi vise?

Var i bhg der en ikke kunne synge julesanger med gud og jesus i.

Ei venninne (norsk) fikk brev fra bhg med spørsmål om datteren kunne ha hijab i bhg da de kun var to norske jenter der.

Kan ikke skjønne hvorfor vi skal godta alt?Hadde vi kommet med lignende forslag i deres land hadde vi nærmest blitt drept.

Skrevet

Jeg er 32 og har ikke begynt ennå. Håper at jeg får noen år til uten...

Skrevet

He he, det kan ikke være sant? Altså det med hijaben, nå tuller du med oss 23:41. Hva slags ledelse var det?

Når det er sagt har jeg selv bodd i et land der statsreligionen er islam og personlig opplevde jeg stor respekt for "mine" tradisjoner og tro (og mangel på sådann).

Skrevet

HI, du sier ei jente i barnehagen du jobber bruker hijab og at det er problem når dere skal ut pga klær

.

Samtidig sier en annen lenger nede at hvis jenta bare er fem år er det mest sannsynlig fordi jenta selv synes det er stas å kle seg som mamma, dvs det er ikke noe foreldrene har pålagt barnehagen å følge opp.

Hvis det faktisk er det som er saken, burde det jo ikke være noe problem å ta av hijaben når de skal ut å leke... det hender jo at norske barn en dag finner på at de SKAL gå med englevingene i barnehagen... det betyr jo ikke at de ansatte må beholde dem på hele dagen...

Har dere snakket med foreldrene om det eller bare sett jenta ankomme i hijab og gått ut fra at hun da må ha den på hele dagen, uansett aktivitet?

Skrevet

ja det må jo inn med morsmelka.. som om jentene kan velge, du liksom! fleste i min vennekrets er somalske jenter, og INGEN av dem har valgt dette selv! ''pappa sier at vi ikke få gå ut uten hijab''. jeg som gikk i en t-skjorte på en varm sommerdag som 10-åring, ble kallt for hore av mødrene der..

så kom faen ikke her og si at det er valgfritt. syns mannfolka kan pakke hijabet over seg! eller forresten kan dem hoppe inn i burkaen, for jeg vil ikke se dem!

Skrevet

23:41..HÆÆ???Du Tuller????!?!?!?

jk

Skrevet

Skjønner ikke helt hvorfor nordmenn har så problemer med hijaben. Jeg syns ikke vi norske kvinner er noe friere i måten vi kler oss på, da vi kler oss for å tiltrekke mennenes oppmerksomhet, og kler oss derfor ut fra hva de vil synes er fint på oss. Det blir jo akkurat det samme, bare at vi selger kroppene våres og det gjør ikke de som dekker seg til. Det er selvfølgelig synd at det i noen miljøer er tvang når det gjelder hijab, men den tvangen eksisterer like fullt i kristne norske hjem.

Skrevet

23:41 her..

Jo det er sant, leste selv brevet. Ledelsen?Gikk jo med hijab de og.

Norske kvinner er friere vi velger selv hva vi skal gå i, kan ikke sammenligne det.

Jeg er for utviklingen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...