Gå til innhold

Hvis dere finner noe i fryseren som har gått ut på dato

Anbefalte innlegg

Skrevet

,og da tenker jeg IKKE på best før dato,men må brukes innen.Spiser dere det da? F.eks vis det er kjøtt,kjøttdeig eller pølser.

La oss si det slik at den har lugget i 1/2 - 1 år,kan den spises da?? Den ligger jo i fryseren..Hva hadde dere gjort?

Hilsen ei ganske kresen ei.

Fortsetter under...

Skrevet

Kjøttmat som ligger i fryseren kan ligge ett år, etter det vil det tape smak, men ikke bli dårlig bakterier vokser ikke i minus 29

Skrevet

Det må vurderes helt individuelt fra produkt til produkt.

Mat tåler ikke automatisk det samme selv om det er fryst, noe forderves raskere enn annet, og noe har altfor tidlig dato.

Skrevet

Har ikke frossenmat bestandig "best før" dato?.

Kjøtt, kjøttdeig og pølser som du nevner som eksempel blir ikke farlige å spise selv om de ligger frosset lenge. Det forutsetter selvfølgelig at det fryses mens de er ferske.

Skrevet

ja den datoen gjelder jo ikke når det er fryst!

Skrevet

Mat med mye fett, feks medisterdeig tåler ikke fryser så godt da harskner det. Rent kjøtt kan ligge lenge, men det kan bli tørt etterhvert.

Pølser etter ett år hadde jeg ikke spist, men etter 6 mnd ja. Å ha mat i fryseren er en kunst, det forutsetter at man også spiser ut av fryseren og ikke bare putter ting i den.

Annonse

Skrevet

Uklart ang medisterdeig. Den holder ca tre mnd, så er den harsk, men den er ekstremt feit også.

Skrevet

Det jeg fant i fryseren som er gammelt er koteletter : Siste forbruksdag 4/9-09.Juleskinke: Siste forbruksdag 14/1-09.Røkt julepølse: siste forbruksdag 23/12-08.Og kjøttdeig 9/1-09.Den kjøttdeigen tror jeg at jeg kaster uansett,er så lite igjen,bare ca 1/2 pk igjen,så ingen vits!

Vi har bare en liten fryser vi (ikke en kjøleskapsfryser altså,men en vanlig liten en),og aner ikke hvor kaldt d er oppi den! Tenkte å måle nå,men den drittmåleren måler bare ned til -10!

Skrevet

Type kjøtt:

Holdbarhet i fryseren:

Svinekjøtt

Uten fett: 6 måneder

Med fett: 3 måneder

Storfekjøtt

10-12 måneder

Kalvekjøtt

6 måneder

Lammekjøtt

10-12 måneder

Reinsdyrkjøtt

Over 12 måneder

Saltet kjøtt med mye fett

2 måneder

Medisterdeig

3 måneder

Kjøttdeig/ karbonadedeig

4 måneder

Pølser

3 måneder

Spekemat

6 måneder

Innmat

3 måneder

http://www.matprat.no/nyttigomkjott_artikkel.aspx?artid=7726

Skrevet

Tusen hjertelig takk for et supert svar:).Da blir ihvertfall maten kastet! Gubben har ingenting han skulle ha sagt,hehe..Han er ikke kresen i det hele tatt..Når han spiser!

Skrevet

Men var maten du ramset opp over fesrk eller frossen når du la den i fryseren?

Var den fersk må du jo jo bare drite i disse datoene, de gjelder jo for om maten oppbevares i kjøleskapet. Og nesten alt er da spisendes enda.

Men pakka med pølser fra 08 hadde jeg kastet, de er for gamle.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...