Solstrålen80 *gutt og jente* Skrevet 10. februar 2010 #1 Skrevet 10. februar 2010 jobber i matbutikk,å det bli mye løfting av veldig tunge ting fruktkasser... er det farlig? jeg mener kan man spontanabortere??
WPW Skrevet 10. februar 2010 #2 Skrevet 10. februar 2010 Jeg trener styrke, og da løfter jeg på rundt 10 kg maks. Men det er bare fordi jeg ikke er sterkere da..Da jeg var førstegangs leste jeg et sted at man ikke skulle løfte tyngre enn rundt 10 kg. Men så har jeg en liten sønn på 12 kg, og jeg nøler jo ikke med å løfte han. Jeg kaster han rundt sånn han syns er artig, og jeg kan ikke akkurat si at jeg tenker på om jeg løfter rett:oP Men fruktkasser ol er jo kanskje litt tyngre. Du kan jo fortelle at du er gravid sånn at du slipper å gjøre de tyngste løftene. Hvis det ikke er så altfor tungt kan du jo passe på at du løfter riktig, kanskje..
WPW Skrevet 10. februar 2010 #3 Skrevet 10. februar 2010 (Og de som har tyngre barn enn 12 kg løfter sikkert på de til tross for at de er gravide. Hadde iallfall jeg gjort;))
Solstrålen80 *gutt og jente* Skrevet 10. februar 2010 Forfatter #4 Skrevet 10. februar 2010 Er i prøvetid på jobb å har veldig lite lyst å fortelle enda ...
WPW Skrevet 10. februar 2010 #5 Skrevet 10. februar 2010 ja, det skjønner jeg... Ser forresten at du har barn fra før. Tenkte at du kanskje var førstegangs. Du har ikke sånne traller som du kan frakte kassene på da? Så slipper du å bære de så langt??
Solstrålen80 *gutt og jente* Skrevet 10. februar 2010 Forfatter #6 Skrevet 10. februar 2010 joda men må løfte de opp,å det er tungt har 2 barn ja,en på snart 4 år og ei på 18 mnd
septermor Skrevet 10. februar 2010 #7 Skrevet 10. februar 2010 Tunge løft bør vi unngå spesielt ettersom vi kommer lenger uti svangerskapet. Svangerskapshormonene gjør at skjelettet henger løsere sammen og det gjør oss mer sårbare for å strekke leddbånd. disse trekker seg ikke sammen igjen på samme måte som muskler, så her ville jeg vært forsiktig.
ticalinda Skrevet 10. februar 2010 #8 Skrevet 10. februar 2010 Tunge løft og tungt arbeid gir en tøff fødsel fikk jeg høre i mitt første svangerskap. Jeg løfter derfor ingenting, bortsett fra at jeg selvfølgelig nå må løfte på jenta mi på 11 måneder.... Jeg er heller føre var, og velger å være litt pysete når jeg er gravid.....
Mamma_til_isabella Skrevet 10. februar 2010 #9 Skrevet 10. februar 2010 Man burde være forsiktig med tunge løft pga bekkenet. Bebisen er det ikke farlig med sånn sett:)
Gjest Skrevet 10. februar 2010 #10 Skrevet 10. februar 2010 du har nok den samme jobben som meg da jeg fikk beskjed av legen om at det ikke gjorde noe, men vet ikke om jeg stoler på den legen, så skal snakke med jordmor også.... jeg har lest at man kan løfte 14 kg
Plutselig_gravid Skrevet 10. februar 2010 #11 Skrevet 10. februar 2010 I følge min jordmor er det ikke farlig for fosteret å bære tungt (med mindre man har morkaken foran åpningen, da skal man være mer forsiktig), men for ens egen del bør man være forsiktig med bæring, bøying osv pga bekkenet. Av og til må man og da er det lurt å lære seg å gjøre det riktig:) (ja det finnes faktisk en manual for det også Jeg tok ikke hensyn til bekkenet mitt i forrige svangerskap og de siste 10 ukene var jeg mer eller mindre invalid. Måtte ha hjelp med det meste inkl. å gå på do. Ikke noe kjekt og smertene kommer jeg aldri til å glemme. Hver dag og natt var en kamp.
Cat&Gullungene Skrevet 11. februar 2010 #12 Skrevet 11. februar 2010 Tror det kommer ann på hva som ligger i tungt. Naturen har nok gjort det slik at vi i alle normale svangerskap skal kunne køfte og jobbe endel, med det mener jeg løfting av eldre søsken (også de som veier 15-20 kg) og gjøre stort sett det man pleier av jobb, husarbeid, trening osv... (ser at det er enkelte ting som ikke anbefales, f.eks ridning, hoppe på trampoline osv). Man skal selvfølgelig unngå skikkelig tunge løft, som møbler osv. Jeg løftet et blytungt bord fra bilen og opp i leiligheten dagen før jeg testet positivt, det kunne jeg selvsagt ha unngått ;-) Ellers jobber jeg i bhg og prøver å legge tilrette for meg selv slik at jeg ikke gjør flere fysiske anstengelser enn det jeg strengt tatt trenger.
Therse Skrevet 11. februar 2010 #13 Skrevet 11. februar 2010 Jeg var gravid og løftet tungt en gang. Det hogg til i magen med en voldsom stikkende smerte, og på kvelden begynte jeg å blø og deretter mista jeg den... Jeg var bare 6uker, og det er ikke sikkert det ene og alene var årsaken til at jeg mista, men jeg kjente at smertene kom iforbindelse med løftet... Så jeg er nok veldig forsiktig med å løfte neste gang!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå