midgard Skrevet 10. februar 2010 #26 Skrevet 10. februar 2010 Ja ja... dette kan nok diskuteres i evigheter... Jeg var heldig, ble gravid og fikk ei sunn lita tulle. Og unner andre å oppleve det samme:)) Jeg betaler min skatt med et smil og håper det drypper litt på de ufrivillig barnløse av mine skattepenger. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2010 #27 Skrevet 10. februar 2010 Skulle ønske at en av dere som er enig med HI fikk problemer og måtte gå gjennom prøverør selv, da tenker jeg at pipen hadde fått en annen lyd. Pass dere, det er noe som heter sekundær infertilitet (det at en har barn, men klarer ikke å få fler), det kan gå troll i ord her.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2010 #28 Skrevet 10. februar 2010 Min mening: Det er faktisk ikke en menneskerettighet å få barn, derfor synes jeg at om man ikke kan få barn, bør man betale regningen for å førsøke alternative metoder selv. Tenker at om jeg ikke kunne få barn, hadde det blitt veldig nedtur for meg. Jag hadde da lagt av penger hver mnd for å spare til et barn. (selv om det høres uendelig dumt ut "spare til et barn") Det er en sykdom å være barnløs. Dersom men ikke klarer å produsere barn, betyr dette at kroppen ikke fungerer optimalt. Jeg definerer det som en sykdom.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2010 #29 Skrevet 10. februar 2010 Du lite gjennomtenkte menneske, 21.08, er det din mening at en skal betale for alle sykdommer selv? Skal det være et privilegium kun for de rikeste og være frisk og kunne få barn?
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2010 #30 Skrevet 10. februar 2010 Da bør de som får kreft betale behandlingen sin selv? Og overvektige betaler alt selv? Det er et tegn på at dere som babler om dette, ikke har problemer med å få barn. Hilsen ei med to ivf barn, og dere aner ikke hvilken belastning det er for en kvinne. Jeg blir vanvittig lei meg når dere sier slike sårende ting.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2010 #31 Skrevet 10. februar 2010 21:08: Staten har ingen utgifter med ass. befruktning, det tjener veldig mye på det. Du kan heller rette din økonomiske innsikt mot eldre kreft/pleiepasienter, de tjener vi ingen ting på, så de burde vi sendt til Afrika, ikke sant?
Tante Blås Squaw Skrevet 10. februar 2010 #32 Skrevet 10. februar 2010 Det ville vært interessant å diskutere hvorfor samfunnet vårt er blitt så fokusert på at "alle" kvinner skal få barn, men da må folk være saklige...denne tråden er jo bare skittkasting begge veier.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2010 #33 Skrevet 10. februar 2010 Hi: Innlegget ditt vitner om total mangel på empati, verden er ikke sort /hvit få deg et bredere perspektiv på ting...
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2010 #34 Skrevet 10. februar 2010 Mener akkurat det samme som HI, og vi har slitt med å bli gravide i over to år. Får vi ikke barn helt av ikke av oss selv, så godtar vi det som naturens naturlige utvelgelse..
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2010 #35 Skrevet 10. februar 2010 Det er ingen menneskerett å få barn. At det er meget viktig for mange er en helt annen diskusjon. Det er heller ikke en menneskerett å ha sex.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2010 #36 Skrevet 10. februar 2010 Man kan ikke sammenligne kreft og barnløshet. Kreft er ofte livstruende og andre sykdommer som er livstruende skal man selvfølgelig få behandling for. Men barnløshet er ikke livstruende. Jeg har medlemmer i familien og venner som har benyttet alternative metoder, men de har betalt for dette selv fordi det ikke har vært livstrunde. Disse er langt i fra rike, men de har spart penger i lang tid og betalt regningen selv. De har også vært evig takknemlig for det ene barnet de fikk, selv om de egentlig ønsket seg fler. At noen blir lei seg og såret over min mening er ikke meningen. Men det er nå ikke sånn at jeg sier at de barnløse ikke skal få barn, jeg sier at jeg synes de bør kunne spare til dette selv da det ikke er en livstruende sykdom.
Pengetreet Skrevet 10. februar 2010 #37 Skrevet 10. februar 2010 Hvis man først skal selektere hvem som skal bli foreldre, så kan jeg tenke meg mange som burde lukes ut før ufrivillige barnløse. "Så er det antagelig ikke meningen at man skal bli det da.." Med tanke på alle de barna som utsettes for grov omsorgssvikt fra sine biologiske foreldre, så synes jeg argumentet ditt er hårreisende.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2010 #38 Skrevet 10. februar 2010 Hjemmetråkkende Squaw: Ja, greit spørsmål det. Eneste måten jeg tror jeg kan forklare det på er med å stille deg spørsmålet, hva er du villig til å gjøre for ditt barn? Hvor mye penger er du villig til å bruke for å få ditt barn frisk, hvis det er sykt? Jeg kan tenke meg at du er villig til å strekke deg veldig langt, kanskje til det uendelige? Slik er det for meg også, bortsett fra at jeg ikke ble gravid, men drivkraften og viljen til å kjempe og gjøre alt som var mulig var der hele veien, fra første prøverørsforsøk. Som om jeg kjempet for barnet og livet til barnet. Husk at det er mennesker der ute som går gjennom mange forsøk, hører stadig om de som går gjennom 10-20 forsøk uten å klare det. Når det koster 25.000 for ett forsøk (pluss reise, evt hotell osv) og en dekket nesten tre av staten, kan dere tenke dere hva disse menneskene sitter igjen med av gjeld og såre følelser. Det er veldig skuffende og sårende å lese slike innlegg for oss som har vært gjennom denne behandlingen. Tenk på de som kjemper i årevis når du har lagt barnet ditt i kveld, du kunne like gjerne aldri fatt han eller henne, det er ofte små tilfeldigheter til at en ikke kan få barn. Tenk på hva du ville gjort for barnet ditt, og vit at det er mange der ute som sliter i dag og er like villig til å gjøre akkurat like mye for sitt barn, selv om de ikke er gravid ennå, og kanskje aldri blir det.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2010 #39 Skrevet 10. februar 2010 hehe, visst dere tror det koster norge noe å tilby ass.befr. tar dere skrekkelig feil. kanskje vite litt før dere begynner?
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2010 #40 Skrevet 10. februar 2010 Er faktisk en rett å få hjelp når en er syk her i landet, mange ufrivillige som har en diagnose. Å slenge fra seg som HI er for å provosere. Hvorfor adopterte ikke du da HI?
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2010 #41 Skrevet 10. februar 2010 Herre jesus så dumme folk kan bli, "prakke på naturen noe den ikke makter selv". Hvor mye kirurgi er "naturlig"? Er det naturlig å åpne brystkassen på folk å sy fast nye årer som man gjør ved bypass-operasjoner eller drille seg inn i skallen og fjerne hjernesvulster. Neppe, men vi "prakker det på naturen" likevel. Man kan fylle livet sitt med mye annet enn barn og etter å ha lest HIs innlegg er det jo ganske tydelig at man kan fylle hodet med søppel i stedet for empati og klokskap.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2010 #42 Skrevet 10. februar 2010 He, he.. Må si meg enig med deg, 21:49 :-)
<3 mine søte små<3 Skrevet 10. februar 2010 #43 Skrevet 10. februar 2010 de fleste ønsker en gang i livet å bli mamma eller pappa. er kjempeflott at det finnes hjelpemiddler som kan hjelpe de som sliter med å bli gravide. de som ønsker bør få lov. barnløshet er kansje ingen sykdom, men kansje savnet etter et barn kan gi?
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2010 #44 Skrevet 10. februar 2010 Så var vi her igjen.. Ahh kan ikke få sagt hvor provoserende dette er!! Og det er vel meningen også... Så jeg puster rolig og velger å la dette fare.. Lar meg ikke hisse opp over noen som så tydelig ikke vet hva de snakker om.. Gå en mil i mine sko før du fordømmer mine valg!!
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2010 #45 Skrevet 10. februar 2010 Må bare kommentere her.. De fleste kan få barn, og av de er det mange som "ønsker" seg barn og derfor gjør seg gravide, fordi de ØNSKER seg barn. De som ikke kan bli gravide, ønsker da seg på lik linje like mye de også! og på lik linje med de som klarer å bli gravide vil de barnløse også gjerne være gravide! De som kan bli gravide og vil ha barn, adopterer ikke alle sammen de heller? Fordi om man vil ha barn, er ikke det ensbetydende med at man må adoptere, selv om det er et veldig herlig alternativ. Skjønner godt at de som er ufrivillig barnløse får behandling, slik vi får behandling for andre ting. Synes det er en "menneskerett" jeg. -Alle skal få.... -E
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2010 #46 Skrevet 10. februar 2010 Det jeg reagerer på er at ikke er mer hjelp å få her i landet. Bare se til Danmark der kan en få eggdonasjon. Aldri skjønt forskjellen på egg-og sæd donasjon, hvorfor bare tillate det ene?
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2010 #47 Skrevet 10. februar 2010 Skjønner prinsippet i det du sier, men reproduksjonsbehovet er sterkt hos oss mennesker (som hos dyrene), og jeg tror vi er "programmert" til å prøve alle muligheter vi har. Så lenge hjelp blir tilbudt vil de fleste ta imot. Jeg synes det er horribelt at det er så vanskelig og dyrt å adoptere kontra infertilitetsbehandling, slik at økonomien avgjør for de som like gjerne kunne adoptert, men en del ville likevel valgt behandling. Veit ikke hva vi ender opp med om vi ikke får det til på egen hånd, jeg kunnne tenkt meg å adoptere, samboer vil gjerne ha et barn som er "sitt" ikke bare sosialt, men også biologisk
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2010 #48 Skrevet 10. februar 2010 Så hvis din mann ikke har bra nok svømmere kan dere ikke velge sæddonor? Bare nevne at det er forskjell på biologisk og genetrisk.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2010 #49 Skrevet 10. februar 2010 Hva mener du med forskjell på biologisk og genetrisk (sic)? Jeg sa at han gjerne vil ha et barn han er biologisk far til, ikke at vi ikke kan skifte kurs om det ikke lar seg gjøre. IVF er forøvrig mye brukt ved mannlig infertilitet..
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2010 #50 Skrevet 10. februar 2010 Ja, ivf er mye brukt for begge kjønn. La oss si at dere må ha eggdonasjon, da blir du som føder biologisk mor, men ikke genetrisk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå