Gå til innhold

Fotograf og regler på publisering av bilder

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da jeg var gravid var jeg hos fotograf og tok bilder av magen. Var helt naken på noen av bildene.

Dette er et par år siden nå. Nå ser jeg at fotografen har tatt et nakenbilde av meg og lagt på hjemmesiden sin- på forsiden.

Syns dette er veldig ubehagleig. Vil ikke ha nakenbilder av meg selv fremme til hele verdens skue.

Er det noe jeg kan gjøre? Be ham fjerne dem? Eller?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan be han fjerne dem ja.. Har dere skrevet noen kontrakt i forbindelse med dette?

Skrevet

Enkelt og greit be om fjerning. Hvorfor i alle dager lot du deg fotografere naken? Nå florerer nok dette bildet på nettet. Lett å kopiere sånt. Huff.

Skrevet

Fotograf må ha tilatelse før han publiserer bilder av alle på bildet!

Så ifølge ånsverkeloven (trur d var det den hete) kan du faktisk anmelde ham.

Men det forbeholde at du ikke har skrevet under på noe som gir han rett til å dirsponere bildene fritt.

Så du kan defentlig be han om å å disse bort, han har ingen rett til å ha dem der så lenge du ikke vil ha dem der.

Skrevet

Ok, da gjør jeg det. (Trodde kanskje jeg ikke hadde noe jeg skulle sagt)

Har ikke skrevet under på noe. Men fotografen har copy right på bildene.

Ville fotograferes naken fordi jeg syns det er pent. Bildene ble utrolig fine også. Har ett hangende på soverommet. Men.. det er liksom sånne type bilder som jeg ikke viser frem til hele verden. Ville ikke hatt det hengende på stua liksom, hehe:p

hi

Skrevet

Har også tatt gravidbilder naken hos en fotograf.Da var det en dame som var der og tok de.Hun spurte om hun fikk stille ut et av bildene i vinduet.Og jeg sa nei.Og den saken var grei.Hadde hun stilt ut noe uten mitt samtykke,hadde det blitt et himla liv!

En GJØR bare ikke sånn..

Pass på at du ikke har skrevet under på noe.Så tar du saken videre.Maken til teit fotograf da!!

Skrevet

Hah! Ja, den legger jeg ut her, mhm. *nikke*

Skrevet

Ringer i morgen og ber ham fjerne det. Ringte i dag også (oppdaget bildet i går kveld) Men da var ikke han fotografen der. Er et "fotograffirma" (eller hva jeg skal kalle det) Så hun jeg snakket med sa jeg skulle snakke med han som tok bildet.

hi

Skrevet

Du kan selvsagt be ham fjerne det. Du kan forsåvidt anmelde ham også.

Skrevet

Anonym 19.20 her :)

http://www.lovdata.no/all/tl-19610512-002-038.html#39j

Her er foresten hele lov viss det skulle bli noe problemer: http://www.lovdata.no/all/nl-19610512-002.html :)

Denne skulle stemme greit eller?

tok litt tid å finne fra siden det er "gammel" kunnskap etter sist jeg hadde problemer med et blad som publiserte mine bilder uten mitt navn.. Siden det er i mot loven, ble jeg litt sint :)

Skrevet

Tenk på hvor mange som allerede har SETT bildet da..Faen så flaut!

Han bør jo få en smekk for dette?

laila

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...