Gå til innhold

Ingen forstår......

Anbefalte innlegg

Vi har fått en nydelig liten gutt som bli oppkalt etter min mann sin oldefar som het Mathias. Nå er uheldigvis (etter min mening) et navntoppnavn, og jeg ønsker å gjøre det litt mer unikt. Plassere et navn bak, selvom vi i hovedsak sikkert kommer til å bare bruke Mathias mer eller mindre.

Ikke like lett å finne ett navn å plassere bak Mathias heller.

Funnet noen navn som passer bak, men de er visst navntoppnavn de også.

Slik som Olai, Leander, Gabriel. (Så styrer unna de)

Jeg har falt litt for Mathias Theodor, men vet ikke hva reaksjonene på dette navnet er- derfor spør jeg her inne.

De fleste mener Mathias er nok og ikke dobbeltnavn og familie rynker på nesa av de fleste navn jeg nevner. (Vet det er mitt valg, men er jo litt koselig om flere liker navnet)

Så lurer jeg på om jeg kommer til å angre på å gi han navnet om flere reagerer negativt på det.

Håper mange svarer før vi bestemmer oss for navnet.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141416052-ingen-forst%C3%A5r/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Først- Mathias er kjempefint :-) Skjønner godt at du vil ha et navn bak, selv om det såklart ikke er nødvendig :)

Mathias Gabriel liker jeg veldig godt, men ser ut som du styrer vekk fra det. Olai og Leander liker jeg ikke, så de kan du gjerne styre unna for min del :-p

Mathias Theodor var pent! Men hvis du velger bort de andre pga økt popularitet, må jeg bare si at Theodor lå på 32.plass i 2009, hele 262 gutter fikk det navnet i fjor.. (161:Leander, 20:Olai, 162:Gabriel)..

Bare så du ikke plutselig merker at det er ganske populært, når det er ''for sent''..:P

Syns egentlig ikke du bør tenke på om det er poppisnavn eller ikke! Syns egentlig de fleste fine navna ligger der, med unntak av noen selvfølgelig ;o)

Mathias Leon

Mathias Sebastian

Mathias Alexander

Mathias Lucas

Mathias Nathaniel

Mathias Oscar

Mathias Liam

Mathias Christian

Mathias Christopher

Mathias Elijah

Syns egentlig det meste passer, med unntak av navn som ender med -as :)

Annonse

Selv om Mathias Theodor er litt tungt, syns jeg det er et fint navn som fungerer bra. Jo mer jeg smaker på det, jo finere blir det faktisk!

Som nevnt klinger Theodor Mathias alikvel litt bedre. Dere kan jo uansett kalle han for Mathias i dagligtale. Hvis dere er konsekvente og kaller han Mathias vil sannsynligvis alle andre også gjøre det, selv om det er andre fornavn.

Syns du skal velge Theodor uansett om det blir foran eller etter Theodor

Først takk for synspunkter. Syns det var koselig å høre at noen syns det var fint også. Jeg setter veldig pris på barnimagen.no og for alle som tar seg tid til å svare.

Det er jo faktisk ganske viktig for mange dette med alt i fra navn til tanker orundt et svangerskap.

Jeg har forsøkt å svare mange inne på de ulike forumene også gjennom mitt svangerskap.

Håper på enda flere svar.

For det første, ikke bry deg om negative reaksjoner, både familie og venner blir vant til navnet etterhvert og vil komme til å like det!

Må bare fortelle om min Matias, som ikke har mellomnavn, men som jeg helt fra han var liten har kalt Matias Emanuel. Noen ganger hadde jeg bare behov for et mellomnavn når jeg tiltalte han, og hele barndommen hans sa jeg Matias Emanuel når jeg trengte "det lille ekstra".

Da Matias var ca 8-9 år gikk det opp for han at han ikke het det sånn egentlig, og han ble KJEMPESKUFFET! Han insisterte lenge på at vi skulle legge til Emanuel-navnet, som han likte kjempegodt :-)

Stakkars mamma sin gutt!! Nå er han 14, og har sluttet og mase. Nå ler han selv av det hele.

Mitt forslag må selvfølgelig derfor bli Mathias Emanuel, men Mathias Theodor er og fint :-)

Enig at det er kjempedumt at Mathias er på navnetoppen :( Jeg var ikke klar over det og ble sååå glad når pappaen og jeg endelig var enig om et navn. Så ser jeg at Mathias var nr 2... Grr!! Mulig vi går for det likevel.

Jeg synes Mathias står best alene. Det ble veldig tungt med et navn etter Mathias. Evt Mathias Emanuel som hun over foreslår, det er det eneste JEG synes passer. Men aller penest alene.

Lykke til!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...