Anonym bruker Skrevet 10. februar 2010 #1 Skrevet 10. februar 2010 Jeg blir snart 30 år og har forstått det som at jeg kan spare i BSU til jeg blir 33 år. Jeg har ikke gjort det før, åpnet en konto for MAAAANGE år siden som jeg ikke har spart på. Vi kjøpte hus for noen år siden. Nå skal jeg begynne å spare. Vi har ingen bufferkonto, noe jeg gjerne skulle lagt opp til fremover. Så hva lønner seg? Spare på BSU konto evt, betale ned mer på huslånet i stedet? Buffer først? (På høyrentekonto?? Eller er det tull?) Skulle hatt meg et lite økonomikurs ett eller annet sted, jeg er BLOND og dum.
Gjest Skrevet 10. februar 2010 #2 Skrevet 10. februar 2010 BSU vil i de aller fleste tilfeller lønne seg, spesielt hvis man setter inn maks beløp i året (20 000,-) og man får da 4000,- i skattelette. BSU pengene må jo brukes på bolig, så indirekte betaler man jo ned på lånet. Det vi gjør er å sette av en fast sum hver måned som dekker både renter og avdrag på lånet, men betaler bare renter. Det som da blir til overs på kontoen brukes til å nedbetale to BSU kontoer og det resterende til overs brukes på å nedbetale lån. På den måten nedbetaler vi lånet uansett, da to fulle BSU kontoer nedbetaler 300 000,- pluss renter i et jafs på boliglånet når vi er 33. BSU vil alltid være bedre enn høyrentekonto, da rentene + skatteletten blir høyere på en BSU konto.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå