Gå til innhold

Svensk eller dansk - hva er lettest å forstå for nordmenn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Diskuterte "heftig" med typen i dag... Jeg mener svensk er enklest å høre, mens dansk er lettest å lese.

Hva synes du?

Fortsetter under...

Skrevet

Enig med deg. På jobb har jeg support for både svensker og dansker og jeg må innrømme at jeg må konsentrere meg skikkelig for å skjønne alt danskene sier. Svenskene derimot er det ikke noe problem å forstå!

Skrevet

Helt klart enig med deg

Annonse

Skrevet

enig med deg! og det er min samboer også..

Gjest sug lut
Skrevet

Støttes av forskning, ref Arne Torp, professor i nordisk. Vi deler fonemer med svenskene og vokabular med danskene.

Forøvrig vil min generasjon forstå svensk bedre enn din (antar du er opptil tjue år yngre enn meg), og vi vil alle forstå svenskene og danskene bedre enn de forstår oss.

Skrevet

Studentene jeg hadde sist las godt dansk alle sammen, og slet med en svensk artikkel. Jeg har det inntrykket som du, og det ble opplyst på et seminar vi var på med forrige jobb.

Skrevet

Enig med deg! Danskene slenger ei potet i halsen på norsken. Svensk har likere norsk uttale, men en del vriene vrier med ä osv.

Annonse

Skrevet

Som dansker med potet i halsen synes jeg norsk er lett skriftlig og forholdsvis lett muntlig, svensk er vanskelig skriftlig og veldig vanskelig muntlig ;-)

Eller det var det før jeg bodde her, nå går det mye lettere med alle delene :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...