Gå til innhold

Dere førstegangs.. Ang. prinsipper..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ville bare gi dere et godt tips..

De aller fleste av oss har forventninger til det meste når vi går gravid.. Til fødselen, til barseltiden, til permisjonen, osv osv..

Mitt tips er å faktisk jekke ned forventningene.. Hvis du er helt oppsatt på at du ikke skal ha smertelindring under fødsel vil du bli skuffet over deg selv når du innser at smertene faktisk ikke er til å leve med.

Ta det som det kommer!

Og så SKAL man jo amme.. Ikke legg den lista så høyt.. Om det ikke funker, vel så la det bli med det. Ikke slå deg selv mentalt fordi det ikke gikk.. Gå videre, nyt barseltiden. Det finnes nok av de som har fått ødelagt den første tiden pga det..

Og det er IKKE normalt å gå på kafe og kjøpesenter den første uka. Trust me!

Så skal barnet begynne med fast føde. Og man skal lage all maten selv sant? Ja, greit.. Lag litt da. Se hvor lang tid du bruker på det. Går det greit? Fint! Hvis ikke, så er glass helt ypperlig! Og du, det er ikke døden om svigermor gir litt krem på fingeren før barnet ditt er fylt året. Det er ikke farlig å la de smake nye ting. De dør ikke av ei pølse når de er 9 mnd gamle..

Jekk ned kravene og prinsippene. Hvis ikke vil hver eneste ting bli en skuffelse for man får faktisk ikke holdt fast på absolutt alle prinsipp.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ehh... om intensjonen her er å komme med gode råd så burde du legge om tonen litt, komme deg ned fra din Høie Hest og ikke fremstå som en besserwisser....

Skrevet

Hei

Ja jeg er førstegangs og

1. Jeg har tenkt å la fødselen gå sin gang og se underveis hva jeg trenger. Mulig kommer jeg til å brøle etter en epidural, men den tid den sorg eller glede.

2. Ja, jeg har tenkt å amme og håper jeg får det til. Mye enklere å dra frem brystet enn å koke flasker, koke vann, kjøle ned, blande i pulver etc (ja jeg har gjort det for venners babyer).

3. Nei, jeg har ikke tenkt å dra på café første uka, sikkert ikke andre uka heller.

4. Ja, mitt barn skal få hjemmelaget mat. Hvorfor? Fordi jeg skal lage middag likevel og det er null stress å koke en ekstra potet/litt makaroni/litt brokkoli og gulrot og mose. Billigere enn glass og sunt.

5. Selvsagt skal barnet få smake nye ting. Gjerne fra 4-5 måneders alder (en teskje banan/avokado her og der etc). Men jeg trenger ikke akkurat fore den med is første leveår.

Uansett, dette er mine prinsipper. Mulig de faller en for en, men da har jeg iallefall prøvd.

Skrevet

Ro deg, anonym 16:35. Hensikten til HI var vel å be oss ta det litt kuli og ikke stresse slik, hva er galt med det? Enkelte folk altså..

Skrevet

Jekke ned på krav og prinsipper? Da må du vel vite hvilke krav og prinsipper jeg har da? Jeg har ingen av de du nevner, for å si det sånn. Jeg har ingen planer om å føde uten smertelindring, har aldri skjønt hvorfor noen skulle ha det som mål? Trekker de tenner uten bedøvelse også?

Skrevet

Ja, dette var da også noe å bli fornærmet over!

Skrevet

Ååårh, alltid noen som skal fortelle oss førstegangs hvordan vi skal gjøre ditt og datt. La oss prøve og feile, så lærer vi mye mer enn om vi skal få alt lært av dere.

Skrevet

Ja, gud forby at vi kan ta til oss råd fra andre som har prøvet og feilet før oss... Jeg syns det er fint at noen forteller oss at vi ikke bør ha for høye forventinger til oss selv og småbarntiden. Legger man lista for høyt er det lettere å bli skuffet.

Skrevet

Nei, det er bare de tankene jeg gjorde meg da jeg leste innlegget. Var sikkert godt ment da du skrev det, men det omhandlet ikke noen av de prinsippene jeg har tanker rundt.

Skrevet

Må si at jeg setter større pris på de trådene med velmenende råd fra flere. På 2. tri f.eks ligger det en god tråd med fine råd fra flere kvinner :)

Skrevet

Her er linken til den :)

www.barnimagen.com/forum/thread/139555765

Skrevet

Nikki: Det er ikke rådene det ble reagert på her, men at hun skriver at vi som er førstegangs skal jekke ned på kravene når hun ikke vet hvilke krav vi har. Og det var heller ikke gode råd, for den saks skyld.

Skrevet

Hahaha, 17:42.... Slutt å spørre om så jævlig mye dumt, da!!!!!!!!!!!

Skrevet

Jeg var som førstegangs på kjøpesenter to dager etter fødsel, mulig jeg var på cafe også,husker ikke..

dro faktisk direkte fra barselhotellet og dit sammen med baby og sambo, ikke noe problem:D

Skrevet

Kan ikke der hormontroll roe dere ned. Det var en velmenende tråd, og typisk at dere må ødelegge den med deres eder og galle.

HI, dette var et flott innlegg med gode tips.

Skrevet

Don't quit you're dayjob, HI ;-)

Skrevet

you're? Ha ha ha, yeah... bra engelsk

Skrevet

He,he.. Ja, ja, bare HI skjønte budskapet så går det vel bra? :)

Skrevet

Denne tråden traff meg mdt der den var ment, men 13 år for sent lol

Jeg SKULLE føde naturlig - tok det bare for gitt at det ville gå sånn - jeg har jo sett massevis av dyrefødsler, så hvorfor skulle kke jeg klare det????

Jeg endte opp med akutt hastekeisersnitt i narkose og var neddopet i flere døgn etterpå pga omstendighetene. (Barnet lå i respirator)

Så skulle jeg jo amme såklart! Fullamme til 6 mnd og delamme i allefall til tenner begynnte å bli et problem.... "ALLE" kan jo amme....! Eller? (Så mange kuer og kviger jeg har melket helt fra første gang etter kalving, og aldri opplevd at "de ikke fkk det til")

Vel med en unge som gikk fra sonde til flaske og deretter bryst... eh.... NEI!

4 mnd med like mye gråt fra meg som barnet og stadig mindre melk på tross av iherdig pumping med innleid elektrisk brystpumpe fra medisan, måtte jeg GI OPP!!! og det var svært motvillig og et kjemenederlag :( Syntes kroppen min hadde sviktet meg totalt!

Og jeg innså at om jeg hadde levd for bare hundre år siden hadde jeg sannsynligvis ikke fåttmulighet til å bringe genen mine videre :( jeg hadde ikke kunnet livnære barna mine :( Det hjalp ikke på selvtilliten :(

Hjemmelaget middag fikk jeg til faktisk. Ungen spiste og jeg kokte poteter, kjøtt, fisk og grønnsaker til henne :) kjøpte veldig lite nestlé til den ungen :)

Men så var det det trollet av en svigermor da... hehe

Tenk dere hun gav ungen min saft, cola, kaker, is, sjokolade... alle de tingene jeg hadde satt meg fore at hun ike i verden skulle få smake på før hun var året i allefall!!!! Ble en masse dumme sure miner, skuffelser over å ikke bli tatt alvorlig, nederlag fordi mannen ikke "stillte opp for meg" ang de tingene vi "sammen" hadde blitt enig om av amisjoner osv.... tror det forsuret forholdet mitt til svigermor mer enn nødvendig :(

Uff!

Er helt enig med HI jeg... Jeg hadde litt mindre ambisiøse ambisjoner med nr 2... og vet dere hva? Fødselen var vond, ok, men en fin opplevelse på tross av at jeg fikk en epuderal jeg egentlig ikke ville ha, melka varte til han var 11 mnd, selv om han nektet å die etter han var 5 mnd, han fikk en del ferdigmat, men jeg laget også middag til ham, byttet på etter hva jeg orket og hadde annledning til, fikk til å bruke tøybleier, men kjøpte både micro, tørketrommel og oppvaskmaskin... Og kjøpte meg babybjørn (var den som var inn den gangen)

Verden blir mye enklere med en liten baby når jeg slappet av og tok ting etterhvert... MYE enklere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...