Gå til innhold

Hvor i Norge bor dere som bare ikke kan få jobb?!??! Det er lett å få en eller annen jobb i Norge.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg gartner og ansetter en god del mennesker hver sommer. Det er 4 år siden jeg hadde en norsk søker. Her jobber det bare utlendinger. Det kommer folk med alle utdanninger fra østeuropa. Jeg har hatt både leger, en prest, noen ingeniører og folk med mange andre utdanninger her til å gjøre kroppsarbeid. De som vil klarer det fint selv om de har høyere utdanning.

Selvfølgelig klarer man fysisk arbeid med høyere utdanning. Men det klarer man ikke med leddgikt, cystisk fibrose og lignende. Ikke alle har helse til å ta tunge løft, puste inn kjemikalier, behandle kjemikalier, slik folk ofte må på gartneri. EI jeg kjenner fikk blødende utslett over begge armene ved å jobbe med agurkplanter og måtte slutte. Tror du virkelig at hun var for fisefin til å søke slike jobber, eller forstår dere at noen faktisk ikke KLARER det?

Selvfølgelig er ikke en gartnerijobb mulig for alle, men det er faktisk noe de aller fleste kan gjøre hvis de vil. Løftene er ikke særlig tunge og kjemikaler sterker enn grønnsåpe har jeg fresten ikke brukt i drivhusene på mange år. Noen har alergie og noen har fysiske skavanker som gjør akkurat denne typen arbeid uegnet, men det gjelder et lite fåtall.

Det at nordmenn ikke søker slike jobber og at NAV godtar det sier en del om hvilken innstilling folk har til det å arbeide i forhold til å motta trygd. For min del er det greit. Jeg vil heller ha en østeuropeer som ønsker å jobbe enn en nordmann som ikke vil, men jeg synes innstillingen er betenklig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...