Gå til innhold

Er helt sjokkert over hvordan ei venninne behandler babyen sin, helt utrolig at det går ann!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Babyen er 2 mns gammel. H*n gråter en del men det syns i grunn ikke jeg er så rart.

- Når de er ute har hun på babyen sin veldig lite klær, ikke votter og ikke lue. Hun gikk også på butikken med meg en gang, og da så jeg når vi kom tilbake at hun kun hadde på babyen tynn body og strømpebukse i 14 minus grader! ( Hun hadde teppe hengende over vogna så jeg så ingenting før vi kom tilbake).

- Hun har gikk babyen grøt fra den var kanskje maks 6 uker gammel. Da snakker vi grøt, og ikke velling.

- Babyen blir også proppa med leverpostei, syltetøy, og ale mulig rart, fordi venninna mi mener at babyen har så veldig lyst til å smake!!!?

- Hun mener at babyen har godt av å lære seg og sovne av seg selv, om hun så ligger å skriker en times tid..

- Og nå sier hun at hun skal lære babyen å ligge litt for seg selv ( alså ikke på fanget hele tiden), og da også ligger babyen bare å skriker. Blir så oppgitt og lei meg, og aner ikke hva jeg skal gjøre.

Han prøvd flere ganger å snakke med henne, og si at du må jo kle på henne mer (!), du kan ikke bare la henne ligge å skrike!, men nei da får jeg bare som svar at joda dette har hun godt av... Uff, stakkars baby..

Noen som aner hva jeg kan gjøre?? Vil jo ikke melde henne til barnnevernet, men vet ikke om jeg får gjort noe mer egentlig..

Jeg tror hun har missforstått alt. Jeg har selv en sønn på 14 mnd, og vil påstå at hun tror hun kan behandle sin egen baby som en som er over året gammel.

Fortsetter under...

Skrevet

Glemte også få med at når babyen har fått grøt og leverpostei. så bare gråter h*n. Og det er jo ikke så rart, har jo sikkert kjempe vondt i magen!!!

hilsen hl

Skrevet

Jeg sier som jeg sa i et annet innlegg her i sted:

Vet du om omsorgssvikt eller barnemishandling, så PLIKTER du å melde fra! Hvis ikke er du medskyldig i dette!

Skrevet

Hva med å ta en anonym telefon til barnevernet, så kan du jo høre hva de sier!? Høres i hvert fall ikke bra ut det her:(

Håper virkelig du får hjulpet babyen på en eller annen måte!

Lykke til!!

Skrevet

Det er en ny lov nå som gjør deg strafferettslig ansvarlig om du ikke melder i fra. Si i fra til helsestasjonen eller barnevernet!

Skrevet

Det høres ut som venninnen din kan behøve en del veiledning i foreldrerollen. Helsestasjon eller barnevern er brukbare instanser, og du bør absolutt ta kontakt med dem.

Hvorfor i alle dager vil du ikke kontakte barnevernet dersom behandlingen av et barn gjør deg, jeg siterer, "helt sjokkert"?

Du har forsøkt å snakke med henne. Ingenting skjedde.

Du har lagt ut innlegg om henne på internett. Ingenting skjedde.

Du tar kontakt med helsestasjon eller barnevern. Noe vil høyst sannsynlig skje.

Annonse

Skrevet

Jeg vil tro at din venninne har en slags fødselsdepresjon jeg. En mor med allefølelsene på rett plass vil ikke klare å høre en såliten baby skrike sånn uten å gjøre noe med det. Kanskje hun er veldig sliten fordi barnet krever mye og prøver ut mat og skrikekurer for å håpe det blir bedre?

Skrevet

Den eneste nye loven som omhandler noe slikt, gjelder mishandling av dyr. Ikke barn.

Skrevet

Ja jeg går å tar opp babyen når jeg er der. Jeg klarer ikke å ligge å høre på at H*n skriker og skriker. Ja må nok ta en tlf til barnevernet.. uff. Men alt for den lille! For sånn her skal det jo virkelig ikke være..

hl..

Skrevet

Jeg synes også du skal ta en tlf til BV. Traumatiske hendelser kan faktisk gi varige skader....

Skrevet

Uff a meg..Babyen som får mat så tidlig også. Den skal jo ligge og kose seg med mor enten med pupp eller mme. Vær så snill og gjør noe med det, BV eller HS.

Skrevet

Ja.

Det er bare enkelte yrkesgrupper som har meldeplikt til barnevernet (helsepersonell, barnehageansatte og lignende). Ikke "mannen i gata."

Annonse

Skrevet

Fikk vondt inni meg når leg leste dette..

Vær så snill,gjør noe med dette i DAG..

Ingen baby/barn skal oppleve dette.. Stakkas...

så HI, gjør noe NÅ!

Skrevet

Hvor i all verden står det at bare enkelte kan klage til BV????? TULL!

Syns absolutt du bør ta dette opp med helsesøster, for dette høres jo ikke bra ut. Omsorgssvikt...

Skrevet

Som du kauker, da.

Det står ikke noe sted at bare enkelte kan sende en bekymringsmelding - eller klage som du kaller det - til barnevernet. Det kan hvem som helst gjøre.

Det paradoksale, som jeg kommenterte lenger oppe her, er at bare enkelt yrkesgrupper er pliktige til å sende slik melding ved mistanke om omsorgssvikt. Mens hvem som helst er pliktige til å gjøre det ved mistanke om mishandling av dyr ...

Skrevet

Dette var måten de behandlet babyer på før i tiden, kanskje bortsett fra det med påkledningen. Hun har kanskje bare fått råd fra feil hold, eller rettere sagt et møllspist hold?

Skrevet

Jeg støtter dem som sier: send en anonym tips til barnevernet. Kan hende dem kan gi den hjelpen, veiledning som venninna di trenger.

Skrevet

Ring barnevernet! Ellers er du medskyldig! Det er vel ikke koselig å ha på samvittigheten?

Skrevet

Jeg synes du skal gjøre en avtale med helsestasjonen om at du tar med henne og babyen dit og får snakke med en helsesøster. Så kan hun få sjansen til å få informasjon om hva hun gjør feil og evt få hjelp til å løse problemer hun har.

Det kan være at hun setter pris på å få sjansen til å forbedre seg før hun evt må ta kampen med barnevernet.

Eller du kan rett og slett gi henne et ultimatum, dersom du føler deg tøff nok- hvis hun ikke blir med på HS, sier du ifra til BV.

Lykke til!

Skrevet

Kjøp en bok til henne om babyer.. Noe av Jesper juul eller lignede..

Ta kontakt med helsestasjonen få helsesøster til å ta opp mat delen..

SNAKK MED HENNE!!! Ikke i den "kanskje babyen skal ha på seg mer klær" Mer i "Jeg har noe jeg må si deg og det kommer ikke til å bli lett å høre.. Dra frem noe hun gjør bra. Forklar at du får inntrykk av hun gjør det beste hun kan, men har missforstått noe. Barn trenger å ha på seg klær! De samme som hun, eller et lag mer enn hun.

Babyer skal ikke ha mat før de er ca seks måneder pga det kan "ødelegge" fornøyelse systemen ( gjerne broder ut litt.. )

Barn har ikke godt av å skrike, det gjør dem usikre, evt be henne lese boken..

Tips henne om Dinbaby sidene hvor hun kan søke råd, lære litt av andre mødre.

Skrevet

Tror nok å ta det med helsesøster er det første steget jeg..

Nå vet ikke jeg hvor gode venner dere er osv.Men tror du bør ta det opp med henne.Begynne samtalen med at du ikke sier dette for å være slem.Og at du verdsetter vennskapet deres osv osv..Og ta det forsiktig.. Blir hun sint,så må du si til henne at du må nevne dette til helsesøster,for at hun skal få hjelp.

Noe i den dur.

Lykke til !

JK

Skrevet

Barnevernet vil jo veilede henne, og ikke dermed sagt ta i fra henne ungen! Men hun trenger hjelp!

Og tror du helsesøster klarer å snakke litt vett i skolten på dama?

Nei, jeg ville ringt barnevernet...

Skrevet

Nå verker hjertet mitt.. Kunne ønske jeg aldri leste denne tråden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...