Gå til innhold

Trenger hjelp her ang egenmelding

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er litt uening med en på jobben her om en ting ang egenmelding, så håper noen kan hjelpe meg litt.

Datteren min var syk her en dag, så mannen og jeg valgte å være hjemme med henne halve dagen hver.

Altså jeg fra 08-12 og han fra 12-16. Nå mener en på jobben min at jeg må levere egenmelding for de timene jeg var hjemme med henne. Men er det ikke sånn at så lenge jeg jobber halve dagen trenger jeg ikke det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Der jeg jobbet før, hadde de samme regelen som dere har gått etter, men aner ikke hvordan det faktisk er.

Skrevet

En halv dag eller mer skal det leveres egenmelding for slik jeg har forstått det. Om ikke kunne man jo alltid løst det slik at man tok en halv dag hver, og således hatt ubegrenset med "sykt barn" dager.

Understreker at jeg ikke vet dette sikkert.

Skrevet

Men da vil det jo si at istden for at jeg kom på jobb, så kunne jeg like godt vært hjemme en hel dag da?

Skrevet

Ja, det vil det. Fravær på en halv dag eller mer telles som en dag. Altså bedre å ta hver sin dag enn å ta en halv dag hver.

Men sier igjen; dette vet jeg ikke sikkert. Ingen som vet?

Skrevet

Hvorfor skulle du ikke levere egenmelding? En har da ikke noe krav på å få fri med lønn uten at det registreres som egenmelding.

Om du ikke vil levere egenmelding for de timene så må du jo ta det som avspasering eventuelt.

Skrevet

Det er veldig mange bedrifter som har det sånn. Alle de andre stedene jeg har vært har det vært sånn. Så trodde det gjaldt alle, men da viser det seg at det er forskjellige regler etter hvor man jobber:)

Skrevet

Selvsagt teller det, men så er det da også slik at en del yrker så har man avspassering. Om man ikke vil bruke en "syk barn" dag så kan man bruke av de timene. Men som en skrev her - heller en hel dag hjemme med tanke på antall dager.

Når det gjelder egenmelding for egen sykdom, så er det noen regler mener jeg å huske i fht om det er først eller sist på dagen. Det må du nesten sjekke i egenmeldingsforskriften.

Skrevet

Du skal levre egenmld, men noen stedet opereres med halve dager slik at du nå har brukt en halv syktbarn dag

Skrevet

Du skal levere egenmelding. Blir det mange sånne dager legges de i sammen. Altså to dager som du har hatt blir en dag. Viss ikke kan jo dere holde på i det uendelige uten å få registrert en eneste dag og det blir jo ganske feil.

Skrevet

2 andre jobber jeg har vært har det vært sånn at om man blir syk halve dagen eller man må gå hjem tidligere fordi barnet blir sykt ( snakker under halv dag igjen) trenger vi ikke å levere egenmelding, har også snakket med to venninner og en annen kolega og begge sier det samme som meg de.Men ergo så er det forskjellig fra bedrift til bedrift

Skrevet

Hvordan regelverket stiller seg vet jeg ikke på stående fot, men jeg hadde denne diskusjonen med min sjef i fjor. Hun mente at jeg måtte levere egenmelding for de timene jeg ikke var på jobb, og da krevde jeg å få avspassere de timene jeg hadde vært på jobben. Det var ikke aktuelt da, så da nekta jeg å levere egenmelding. Ga henne følgende regnestykke: Jeg kommer på jobb, og jobber 4 timer, borte 3 timer (bare et eks) og de slipper å kalle inn vikar. De sparer lønnskostnader! Dersom jeg blir borte hele dagen, må de uansett betale meg lønna mi, og de må betale lønna til vikaren. Så i og med at jeg da faktisk kommer meg på jobben noen timer, mener jeg er bedre enn at jeg er borte en hel dag. Hu fant da ut etter å ha tenkt litt, at det ikke var en så tåpelig løsning når det kom til stykket.

Du kan jo legge fram kostnadsutgiftene som et argument du også... Det er jo tross alt ikke mange gangene dette skjer iløpet av et år...

Skrevet

vi må også levere egenmelding for der, men det teller bare som en halv dag om jeg er der mer enn 3 timer...

Skrevet

På jobben min er det slik at om man må gå hjem iløpet av dagen pga av egen eller barns sykdom så skal det ikke skrives egenmelding på det. Men, dersom vi dagen etterpå blir hjemme hele eller deler av dagen må vi skrive egenmelding/sykt-barn-dager på denne (og da hele dagen, så det er like greit om vi tar ut en dag hver).

Så, litt etter hva slags lokale avtaler dere har så vil jeg tro at dere må skrive egenmelding på alle dager (muligens med unntak av den dagen barnet blir sykt), uansett hvor stor del av dagen du er borte.

Skrevet

Det står ingen ting i reglene om syke-barn dager at man skal regulere dette ufra kostnadene for arbeidsgiver.

Du har rett til 10/15 sykebarn dager. De fleste steder er det sånn at dersom du er borte inntil halv dag, skal dette regnes som en halv dag med sykebarn (i teorien har du da 20 halve dager). mer enn halv dag borte regnes som en hel dag!

Det er ikke sånn at man kan ta halve dagen hver slik at ingenting blir registret og at man derfor skal ha rett til ubegrenset med antall dager:)

Du kan absolutt ikke kreve å få avspassere de timene du har vært på jobb ved en senere anledning så lenge det kan registreres halve syke-barn dager.

I offentlig sektor er det slik at det registreres halve dager. Slike er det også framforhandlet i mange andre sektorer og i private bedrifter. Dette er således nedfelt i tariffavtaler eller i arbeidsavtaler og ikke i folketrygdloven. Men det er nedfelt i §9-7 at det skal foreligge egenmedlding eller legeerklæring

Skrevet

Takk for tipset, dette var jo helt genialt! Man kan være hjemme halve dager ubegrenset og likevel få full lønn fordi man slipper å bruke sykt barn dagene. Ehh... nei.

Det er forskjell på om du eller barnet ditt bli syk i løpet av en arbeidsdag og du derfor må gå hjem, og det å planlegge på forhånd å jobbe halve dager så lenge barnet er sykt. Da var vel planen at både du og din mann skulle få full lønn og at ingen av dere skulle bruke sykt barn dager?

Skrevet

Altså det var overhodet ikke grunnen til at vi delte det opp. Og bare for å gjøre det klart også så på alle de årene vi har hatt barn har vi vært minimalt hjemme og har ikke tenkt å snylte på verken staten eller arb.giver. Så pleas spar dere. Grunnen til at vi gjorde det sånn er at jeg følte det veldig ubehagelig over å skulel være hjemme da det var en viktig dag på jobben min. Mannen min måtte være på jobb fra morningen. Så vi tenkte da at hvis vi deler det opp så får begge jobbet litt.

Jeg blåsser i om jeg må bruke halve dagen, er ikke det som er poenget. Jeg spurte bare fordi jeg lurte, netopp fordi jeg ikke har hatt det sånn tidligere.

Skrevet

Og bare for å få sagt det også så var ikke dette noe som var planlagt. Vi var på vei i bhg da datteren min begynte å kaste opp.

Skrevet

Hadde du skrevet relevant info i HI, hadde du ikke fått de svarene du har fått. Du la det fram som om dere begge skulle få full lønn uten å bruke sykedagene.

Skrevet

Dette hadde jeg forelesning om i forrige uke :)

Folketrygden omtaler kun fraværsdager og det tolkes dithen at egenmelding på grunn av egen, barns eller barnepassers sykdom regnes i hele fraværsdager.

Skrevet

og svaret er da JA, det skal skrives egenmelding:)

Skrevet

Syns jeg gjorde deg jeg da, men beklager det isåfall

Skrevet

Takk for det.

Og ser alle skrivefeilene også, men tastaturet henger seg opp her:(

Skrevet

i bedriften jeg jobber kan vi velge om vi vil ta ut sykt barn dager i timer eller dager. Mulig jeg har det veldig fint sånn sett på jobb, jeg er strålende fornøyd med den ordningen i hvertfall : )

Skrevet

Hviteengel, jeg skulle akkurat til å fortelle om det samme. Mannen min jobber i Forsvaret, og der har de x antall timer i løpet av et år, som de kan bruke til velferdsrelatert fri... tilvenning i barnehage, foreldremøter, syke barn, følge til lege, helsestasjon, tannlege osv. Skulle ønske flere gjorde det på samme måten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...