Anonym bruker Skrevet 10. februar 2010 #1 Skrevet 10. februar 2010 Da jeg var på besøk hos min venninne i går kveld, satt jeg på stuen mens hun stelte babyen sin på badet for sikkert n'te gang mens jeg var der. Babyen gråt ganske mye innpå der, det hadde han gjort nesten hele tiden de tre timene jeg var på besøk. Jeg hørte venninnen min snakke til babyen med høy stemme, hørtes sint ut. Hva hun sa vet jeg ikke da hun snakket morsmålet sitt. Men plutselig skvatt jeg skikkelig til da jeg hørte en lyd som for meg må ha vært håndflate mot hud, skikkelig klask. To ganger.. Jeg ble skikkelig redd og turte ikke si i fra, jeg vet veldig godt jeg burde ha gått inn å spurt om alt var greit.. -Eller gjort noe ihvertfall.. Babyen gråt veldig mye, og etter en stund kom venninna mi ut av badet og så veldig oppskaket ut. Det så ut som hun hadde grått. Så jeg tilbød meg å legge babyen noe hun ble veldig glad for. Det må sies at venninnen min ikke har det lett for tiden, mannen hennes er i Canada for å studere, hun er alene med en baby på 7 mnd som i tillegg er for tidlig født. Hun har bodd i Norge i mange år og kommer fra en annen kultur, og jeg har lenge sett at det har vært noe galt, og har spurt mange ganger. Jeg får bare til svar at neida, det går bra, men plutselig kan hun sette seg ned å be foran sofaen mens jeg er på besøk.. Kan dette være svangerskapsdepresjon? Hvordan skal jeg spørre henne mer uten å virke anklagende? Jeg er oppriktig bekymra for både henne og ikke minst babyen..
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2010 #2 Skrevet 10. februar 2010 Si til henne at du hørte at du slo babyen, og krev at hun søker hjelp på helsestasjonen. Det hjelper ikke at hun sier nei, da kontakter du barnevernet. Og her er babyens sikkerhet viktigere enn deres vennskap. Hun er sikkert sliten og deprimert, men det er faktisk kriminelt i Norge å slå barn, hun kan komme i fengsel. Og det som er enda verre - hva utsetter hun ikke det uskyldige barnet for?
LillaGorilla♥♥ Skrevet 10. februar 2010 #3 Skrevet 10. februar 2010 Hvis du mistenker omsorgssvikt eller vold mot barn, så PLIKTER du å melde fra! Både juridisk og moralsk! Kan du leve med deg selv om det viser seg at du har rett og ikke har gjort noe for å hjelpe dette usyldige barnet?
Gjest ->>- Skrevet 10. februar 2010 #4 Skrevet 10. februar 2010 Når du opplever å være "oppriktig bekymret" for noen du kjenner godt, er det helst gode grunner til det. Jeg synes du skal ta en telefon til helsesøster på helsestasjonen hun tilhører og fortelle hvordan du opplever situasjonen. Dersom det er en halvkompetent helsestasjon, skal de ha kompetanse på å fange opp fødselsdepresjoner.
thea - M har gull i gulping Skrevet 10. februar 2010 #5 Skrevet 10. februar 2010 Helt enig med LIlleva! Tenk å slå en forsvarsløs liten baby.. Nå ble jeg skikkelig kvalm!!
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2010 #6 Skrevet 10. februar 2010 Ja jeg synes det er helt forferdelig og fikk sjokk da jeg hørte de lydene.. Men det kan jo ikke bevises at hun har slått i tilfelle? Er roping til babyer noe barnevernet reagerer på? Huff.. Hadde jeg bare visst dette før, men vi har ellers pleid å møtes før leggetid for babyen. Håper ikke hun har slått h*n før..
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2010 #7 Skrevet 10. februar 2010 Barnets sikkerhet er langt viktigere enn vennskapet deres. Ta en telefon til barnevernet i dag, både barn og mor trenger tydeligvis hjelp.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2010 #8 Skrevet 10. februar 2010 Du må ikke bevise at hun har slått for å kontakte helsestasjon eller barnevern. Du er bekymret og kan fortelle hva du har opplevd. Hvis du ikker gjør noe går det kanskje enda lengre og venninnen din får ikke hjelp før hun blir fratatt barn og jenta er preget for livet... Hvis du gjør noe nå kan det fremdeles være håp...
LillaGorilla♥♥ Skrevet 10. februar 2010 #9 Skrevet 10. februar 2010 Forøvrig mener jeg oppriktig at du, dersom du unnlater å melde fra om barnemishandling, er like skyldig som barnemoren. Fødselsdepresjon, vanskelig livssituasjoner eller hva som helst annet gjør det uansett ALDRI greit å bedrive barnemishandling! ALDRI!
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2010 #10 Skrevet 10. februar 2010 ->>- Hva er det sannsynlig at helsestasjon vil gjøre med det? Vil de melde ti barneveret med en gang eller prate først? Selv om det sikkert høres sykt ut så syns jeg veldig synd på henne også.. Jeg virker kanskje litt naiv og uvitende, men jeg har ikke barn selv enda og vet ikke noe hvordan helsestasjon/søster jobber.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2010 #11 Skrevet 10. februar 2010 Uansett hvor hun kommer fra, hvor vanskelig hun har det, eller hvor "vanskelig" babyen hennes er for tiden, har hun absolutt INGEN unnskyldning til å slå den forsvarsløse lille babyen! Jeg blir sint når jeg leser sånt. Du hørte klask, og hun slo nok aller mest sannsynlig den lille. Du plikter til å si fra, ellers er du faktisk å regne som medskyldig i mine øyne, og sikkert alle andres. Håper virkelig du tar affære NÅ, så ikke det skjer igjen. Stakkars lille baby.. Det er ikke dens feil at moren har det vanskelig, eller at hun kommer fra en annen kultur! Barnemishandlere skulle hatt en mye strengere straff enn de har her i landet. Flere år i fengsel, istedet for de bittefå månedene de får. Nei fy altså, jeg blir så sint!
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2010 #12 Skrevet 10. februar 2010 Jeg er helt enig med dere, men er helsestasjon eller barnevern beste veien å gå først? hvordan bør jeg forholde meg i forhold til venninnen min? jeg har mest lyst til å dra hjem til dem etter jobb i dag, for "hjelpe til" hvis dere skjønner..
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2010 #13 Skrevet 10. februar 2010 Jeg tror helsestasjonen er stedet å begynne, så kan hun få samtale med en helsesøster hun kjenner til. Kontakt helsestasjonen, fortell hva du har opplevd og spør om de kan kalle henne inn til en samtale evt kan de kontakte barnevernet.
LillaGorilla♥♥ Skrevet 10. februar 2010 #14 Skrevet 10. februar 2010 Ja, det er synd på henne, men det er da enda mer synd på BARNET! Eller synes du hun er viktigere enn barnet?
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2010 #15 Skrevet 10. februar 2010 Jeg synes helt klart at du skal snakke med venninna di. Hør hennes versjon først. Og hvis den ikke er tilfredsstillende så sender du bekymringsmelding til barnevernet.
Gjest ->>- Skrevet 10. februar 2010 #16 Skrevet 10. februar 2010 Det kan nok variere, men jeg tenker at de i første omgang vil ta kontakt med venninnen din og danne seg sitt eget inntrykk. Om de blir bekymret for omsorgssituasjonen til barnet, vil de nok også kontakte barnevern - men det er behøver ikke skje sånn i første omgang.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2010 #17 Skrevet 10. februar 2010 15:08 Ok da skal jeg ta kontakt med helsestasjon i bydelen hennes. Går det an å være anonym? Taes du alvorlig da? Lill-Eva: Hadde jeg syntes moren var viktigere enn babyen hadde jeg nok ikke giddet å spørre her inne. Men det er naturlig å bli bekymret for begge to syns jeg, i en sånn situasjon. Men det er mulig jeg er litt sart og bløthjertet der..
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2010 #18 Skrevet 10. februar 2010 Jeg skulle tro det går an å være anonym når du snakker med helsestasjonen. Jeg VET at du kan være anonym når du snakker med barnevernet. Lykke til :-)
LillaGorilla♥♥ Skrevet 10. februar 2010 #19 Skrevet 10. februar 2010 Selvsagt er du bekymret for venninnen din, hun har det jo helt klart ikke godt. Men i slike saker er barnets velvære så ufattelig mye viktigere enn foreldres såre følelser, vennskap osv. Og man MÅ ta det alvorlig!
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2010 #20 Skrevet 10. februar 2010 jeg synes du skal kontakte barnevernet og legge inn bekymringsmelding, da dukker de helt uventet opp på døra og gjerne ved leggetid av barnet.. så tar de en prat med ho.. hvis de føler at det er noe som ikke stemmer så utvider de dette til en 3mnd vurdering. dvs at ho må ha møter med de og de kommer hjem å ser hvordan ho er. dette kan være godt for denne mammaen for de er veldig forståelsesfulle og da kan ho også fortelle hvordan ho opplever mammarollen. ei venninne av meg var mye deprimert og de tok seg sååå godt av familien.de syntes at de 3 ungene hadde godt av å være i barnehagen så de dekket full barnehageplass til alle 3 så mora kunne komme seg på beina.. noe ho gjorde og nå er ho veldig oppegående og koser seg med livet:) så barnevernet er ikke bare noe dritt!!! de hjelper!!! om du legger inn bekymringsmelding så ikke vær redd for at ho mistenker deg,for ho har sikkert vekket oppsikt hos andre også. IKKE prat med ho om det for ho vil garantert nekte!!! tenk på dette uskyldige barnet.. btw..enkelte her inne har en tendens til å tipse kripos eller politiet om slike tråder og da kan de finne ut hvem DU er for å ta denne mammaen..så du burde handle litt fort.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2010 #21 Skrevet 10. februar 2010 Takk for et bra og utfyllende svar 15:20 Kommer nok til å kontakte den ene eller den andre i løpet av morgendagen ja.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2010 #22 Skrevet 10. februar 2010 det er bra:) jeg vil bare at denne ungen skal ha det bra og du kan sitte med god samvittighet etter dette:) hold oss oppdatert:) hilsen 15.20
Trollemor og snuppa! Skrevet 10. februar 2010 #23 Skrevet 10. februar 2010 Kanskje hun til og med vil bli lettet over å få hjelp. For her sliter mor... Hun kan kanskje få avlastning og veiledning. Og det er så viktig at sånt blir fanget opp.. Men hvis dette er en venninne av deg, ville hun nok skjønne hvem som har tipset helsestasjonen. Hva med å besøke venninnen din og si; Jeg ser at du sliter, og du trenger hjelp. Jeg vil nå at vi drar på helsestasjonen sammen og snakker med helsesøster... (Hvis hun nekter kan du jo si at hvis hun ikke blir med kommer du til å kontakte helsestasjonen...) Er ikke det litt mer realt?
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2010 #24 Skrevet 11. februar 2010 her skal man ikke tenke på mors følelser..når ble det realt å slå ungen sin? alle har dager hvor det er ille,men slår ikke barna fordi om.. synes det blir for dumt å skulle skåne mor oppi dette..selvfølgelig vil ho nekte på alt...bare sett deg sjøl inn i situasjonen og at ei venninne kom å snakka med deg og beskyldte deg for ting... dessuten står det at ho venninna har spurt denne mammaen om det er noe og ho bare sier nei.. IKKE GÅ RUNDT GRØTEN!!! DO SOMETHING!!!
Lissi♥♥♥♥ Skrevet 11. februar 2010 #25 Skrevet 11. februar 2010 Dette tipper jeg også er et tulleinnlegg for å skape engasjement. Hvis noen mishandler, vanskjøtter og slår sine barn skjer det ikke i andres/ditt påhør. Har du overhode hørt klask må det ha vært andre ting enn en mor som slår sitt barn. Det er også begrenset hvor mange ganger et barn på 7 mnd trenger stell og bleieskift i løpet av 3 timer, med mindre det har diare. Faktisk forventes også i den alder at barnet trenger noe søvn, særlig premature barn. Hvis det er snev av sannhet i det du beskriver burde du handlet barnemoren mye mer resolutt og bestemt og direkte konfrontert henne med dine bekymringer. Forresten når jeg har venninner på besøk så holder de og leker mye med babyen, de sitter da ikke og glor på at jeg evt ikke klarer å mate, stelle og kose og ta vare på den lille.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå