Gå til innhold

Dere som har peiling på Scampi...

Anbefalte innlegg

Skrevet

har du en god oppskrift? har lyst til å lage noe med scampi en dag, men hva slags tilbehør kan man ha til? blir man mye mett av scampi? siden det er en type reke liksom...hehe men det er jo en kjempereke da;)

thanks..

Skrevet

Det enkleste kan vel være marinerte scampi, ris og salat?

Scampi tines og tørkes av med papir.

Kutt opp 1-2 røde chili, husk å fjerne frøene.

Press 1-2 hvitløksfedd.

Chili og hvitløk blandes sammen i en bolle med extra virgin oliven olje og saften av 1 lime.

Scampi legges i en bolle/form eller lignende, og blandingen helles over.

la stå i min 15 min.

Så steker du dem på middels sterk varme, ikke bruk all oljen, for da blir de kokt.

Ellers; kok ris, lag favorittsalaten og ha gjerne litt sweet & sour saus (flaske) som tilbehør.

Hvis ikke du vil ha scampien kun for seg selv, kan du tre de på en pinne og legge dem som tilbehør til f.eks en biff.

Nam nam...kjenner jeg ble sulten nå.

Skrevet

Og stek dem i mange omganger. Har funnet ut at om man har på så mange til at de kan ligge litt fra hverandre i panna, blir de perfekte. Bruker en sånn røresak av tre (kan ikke komme på hva det heter, det er et standard flatt kjøkkenredskap av tre liksom), og når scampien kjennes "tyngre" å flytte på, er den ferdig. Det går fort.

Pleier også drysse et tynt lag med sukker på og vende dem i noen sekunder før jeg tar dem av. :)

Vi steker det til sushi. Blir ganske mett da. Grønnsakene vi bruker, er avokado, agurk, purreløk og paprika, og selvfølgelig ris. Dypper i soyasaus og hvitløksmajones tilsatt eddik, samt litt wasabi. Nam nam, hadde det på lørdag. :))

Skrevet

Og vi pleier forresten å steke dem midt mellom middels og sterk varme.

Skrevet

Kjøp en pakke med rå scampi. La de tine noen timer på kjøkkenbenken.

Kutt opp gulerøtter, brokkoli, champignon, løk og hvilken som helst annen grønnsak du liker. Stek dem møre i litt olje blandet med litt smør. Legg grønnsakene til siden mens du steker scampien. Når scampien er rosa er de ferdige, bare ett par små minutter. Bland grønnsakene og scampien, hell over litt sweet chilliesaus og noen dråper soyaolje. Server med ris.

Viktig at du kjøper rå scampi. Den ferdig kokte blir veldig tørr når du steker den etterpå.

Dette er kjempe godt.

Skrevet

Husk å fjerne tarmen som ligger på oversiden,lang svart strek.

Skrevet

Faren min pleier å lage Scampi med spaghetti og en saus til (hvit saus (Lofoten fiskesaus?) eller hollandaise). Kjempegodt og enkelt! :) Scampien steker du med rikelig olje i panna, så det dekker ca halve scampien. Skal på en måte friteres litt. Han krydrer med litt forskjellig, men karri syns jeg er det viktigste - det gir en fantastisk smak! Ellers syns jeg scampi kan være litt smakløst.. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...