Anonym bruker Skrevet 10. februar 2010 #1 Skrevet 10. februar 2010 Jeg er fra separert, og vi har en leilighet hvor begge to står på lånet fra banken. Kan han selge den nå, uten at jeg får vite det, og dermed også uten noe oppgjør? Juridisk så eier vel jeg 50 prosent, selv om jeg var hjemmeværende?
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2010 #2 Skrevet 10. februar 2010 Hvem er den tinglyst på? I og med at du er medlåner og har vært gift, skal du ganske sikkert ha en del av oppgjøret. Men det kommer jo litt an på hvordan deres situasjon er.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2010 #3 Skrevet 10. februar 2010 Står du som eier i papirene? Skrev du under ved kjøp? Eller var det en leilighet han eide før dere giftet dere? Dette er det avgjørende å få svar på i denne situasjonen.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2010 #4 Skrevet 10. februar 2010 Jeg vet ikke, jeg var uvitende da den ble kjøpt (ung og dum med andre ord ;-)) Men altså vi var gift da den ble kjøpt, og gift i ytteligere 4 år. HI
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2010 #5 Skrevet 10. februar 2010 Hvordan kunne han kjøpe leilighet med deg som medlåntaker uten at du visste om det?
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2010 #6 Skrevet 10. februar 2010 Separert, er det et land eller en by?
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2010 #7 Skrevet 10. februar 2010 Dette skulle dere ordnet da dere skilte dere. Hvorlenge er det siden? Du eier uansett ikke 50% av den så lenge du ikke har betalt halvparten av alle utgifter hele tiden.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2010 #8 Skrevet 10. februar 2010 Å jo da, hvis hun står som eier av halvparten, så er hun eier av halvparten, uavhengig av hvem som har betalt. Og de er ikke skilt,men separert. Les litt nøyere.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2010 #9 Skrevet 10. februar 2010 Hvis man står registrert som eier av hver sin halvpart på skjøtet så eier man da 50%, uavhengig av hvem som betaler... Mange betaler jo hver sine regninger, mannen betaler f.eks. huslånet, kona strøm/telefon/forsikring. Hvis man derimot *ikke* står som eier av i skjøtet, da sliter man straks litt mer...
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2010 #10 Skrevet 10. februar 2010 jeg vet at ho har krav på noe! jeg var i lignende situasjon.. min eks og vi var bare samboere,stod som eier av huset og jeg medeier. det var han som betalte lånet,men jeg mat og livsopphold. banken mente at det var like store utgifter som å betale på lån. dessuten så blir man regnet som "ektepar" hvis man har vært samboere i 2 år..tror det er forandret til 6 mnd nå.. da vi gjorde det slutt så var han pliktig til å kjøpe meg ut.vi hadde et overskudd på 300000 og jeg skulle få 150.000 siden det er halvparten. hvis dere ikke har egne avtaler på dette,så har du krav på halvparten av overskuddet av salg:)
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2010 #11 Skrevet 10. februar 2010 Jepp, du er både fra landet separert, og du er tydeligvis "blond" i tillegg. Det første du må finne ut er hvem som eide denne leiligheten. Det enkleste er hvis du vet hvilken megler som solgte denne. Da tar du kontrakt med megler og ber om å få se PANTEATTEST. Der står det både hvor stort opprinnelig lån var på, og hvem som var eier. Så finner du ut hvordan den ble solgt og til hvilken pris. Så finner du ut om det ble tap eller gevinst. Ble det tap, og du faktisk VET at du er skyldig penger i banken, så vil nå banken komme ganske snart med sitt krav ovenfor deg, så der har du veldig DÅRLIG TID.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2010 #12 Skrevet 10. februar 2010 Seriøst?? Du vet vel om du eier leililgheten eller ikke?? om du er medeier har du krav på din del, men om du ikke eier og bare har betalt på lånet er du jo litt mer fucked.. snakk med en advokat, vet ikke om du har noen rettigheter som bare medlåner.. Om han eier alene kan han gjøre som han vil, så lenge dere ikke er gift, for er man gift har man forsørgerplikt og kan ikke kaste ut/ selge uten ditt samtykke. Usikker på regler når man er separert..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå