Anonym bruker Skrevet 10. februar 2010 #1 Skrevet 10. februar 2010 Leser i avisen av kostpengene skal settes opp med hele 300 kroner/mnd, og dette er jo en stor merutgift for oss som har flere barn. Har de virkelig rett til å gjøre dette? Og hva kan jeg ev gjøre for å protestere? Er det ikke (som på de fleste andre områder) en maks sats for hvor mye de kan øke? Blir utrolig takknemlig for svar, da økonomien er litt stram her.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2010 #2 Skrevet 10. februar 2010 Barnehage har en max pris, og penger som tas inn utenom skal kun være til det formålet. Altså så skal kostpenger utelukkende gå til mat. Spør om hvorfor de øker med så mye, om de har tenkt å endre på antall måltider type mat osv, eller om de har gått i minus. Be om å få se matbudsjettet for å se at ikke disse pengene går til andre ting. Vi hadde en lignende situasjon i vå barnehage. Plutselig satte de kostpengene opp med 50%, uten å gi beskjed eller å fortelle hvorfor. jeg spurte etter på foreldremøtet, og ba om å få se budsjettet. Da viste det seg at de ikke en gang brukte opp det beløpet de fikk inn før de økte. Det endte med at de økte til 3 smøremåltider pr dag i stedet for å fortsette med 1 :-)
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2010 #3 Skrevet 10. februar 2010 Ja det kan de gjøre! her økte prisen først fra 100 kr til 150 kr til 200 under ett år. Nå har den økt med femti til, men det er fordi ungene også bli servert ettermiddagsmat.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2010 #4 Skrevet 10. februar 2010 Makspris gjelder ikke kostpenger. Matprisene har gått mye opp det siste året, så det kan jo være en grunn. Du kan protestere ved å henvende deg til barnehagens samarbeidsutvalg.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2010 #5 Skrevet 10. februar 2010 Synes dette er veldig mye, da de jevnt over har vanlige smøremåltider. De har riktignok varmmat innimellom, ofte suppe på fredagene. Hva ligger satsene på i deres kommune?
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2010 #6 Skrevet 10. februar 2010 Det er faktisk dyrere å lage til smøremåltider enn varmlunsj, flere typer pålegg, ferskt brød og tilbehør er ikke billig... Suppe er da mye billligere. Det eneste er at det tar lengre tid å gjøre i stand varmlunsj. Har barnehagen egen kokk eller er det personalet på avdelingene som ordner alt? I barnehagen til barna mine er det egen kokk, varmlunsj to dager i uken og smørelunsj tre dager i uken. Der er matprisen 350 kr i mnd og de synes jeg er helt rimelig, da kokken skal lønnes i tillegg til at barna mine får et variert og sundt kosthold.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2010 #7 Skrevet 10. februar 2010 med 111%. Og klarer ikke helt å se at økningen er rimelig. Vet de har ansatt en kjøkkenhjelp, 40%, fordelt på 4 avdelinger. Takk for svar. Ønsker gjerne flere innspill. Er 570 kroner/mnd en drøy pris?
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2010 #8 Skrevet 10. februar 2010 Ja, 570 kr høres mye ut. Er det bare for lunsj eller er det frokost/frukt/drikke inkludert? Er det rabatt for søsken? Hvis det er bare for lunsj så er det drøyt.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2010 #9 Skrevet 10. februar 2010 Be om dokumentasjon. De har lov til å kreve kostpenger, men det skal ikke overstige det som faktisk blir brukt på mat. Når du sier doble, betyr det 600 kr i mnd pr barn? Det er utrolig mye!
-Hengebuksvinet- Skrevet 10. februar 2010 #10 Skrevet 10. februar 2010 Her ligger kostpengene på litt under 300 kroner. Høres mye ut med 570, men om de kan dokumentere at dette er de faktiske utgiftene de har på mat, tror jeg de har rett til å heve prisen
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2010 #11 Skrevet 10. februar 2010 Jeg er kokk og jobber en 67% stilling i en bhg og får da kokkelønn etter annsinitet. Der betaler de 350 kr i mnd. Da får ungene grøt til frokost for de som vil med div tilbehør. Smøremat to dager i uken og middag tre dager i uken(middagen serveres til lunch) Frukt og gr.saker og så smøremat på ettermiddagen. Vi bruker økologiske gr.saker. Jeg ville bedt om matbusdjett før det høres mye ut.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå