Anonym bruker Skrevet 10. februar 2010 #1 Skrevet 10. februar 2010 Er det noen som har erfaring med dette? Hvilken type medisin brukte du, og hvilke bivirkninger opplevde du? Merket du noe på babyen? Har hatt tidligere depresjoner, og nå kjenner jeg igjen symptomene. Men jeg vil så gjerne fortsette å amme fordi vi har endel allergi i familien. Håper ammingen kan forhindre elelr formilde en evt.allergi hos babyen. Jeg fullammer fortsatt og babyen er ca.3 mnd. Tusen takk for svar.
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2010 #2 Skrevet 14. februar 2010 Zoloft er det anbefalte medikamentet under amming. Studier viser at det nærmest ikke går over i morsmelk. Det er et SSRI som er i gruppen med Seroxat, Cipramil, Cipralex, Fontex etc. Jeg har brukt det under amming. Tok serumkonsentrasjonsmåling hos barnet mens jeg fullammet, og man fant ikke spor av medikamentet i barnets blod. Så det kan du trygt bruke. Og med god samvittighet! Ønsker deg lykke til! Ønsker du mer info, råd eller kopi av studier jeg har på emnet, så kan jeg sende på e-post hvis du oppgir den, evt sende deg en PM.
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2010 #3 Skrevet 21. februar 2010 Hei Anonym 2. Er det du som er lege selv, og som tidligere har sendt meg mail med de rapportene kanskje? Jeg gir snart opp av legene på sykeshuset. Jeg går på Efexor (Venlafaxin), og ønsker å amme ( er nå i SSU 29). Tok tidlig opp dette idet jeg sist ikke kunne amme idet de ikke anbefalte det. Og legen på svangerskapspoliklinikken sier jeg ikke kan amme med Venlafaxin, hun har kontaktet Relis. Mens overlege i psykiatrien sier at jeg kan amme med det. Blir så forvirret. Det jeg er redd for er at hvis jeg bytter til Zoloft så vil ikke den funke like godt som Venlafaxin, og jeg vil få tilbakefall av angst og depresjon rett før fødsel/ i barselstiden. Og det kan ta lang tid å stabiliseres tilbake igjen på riktig medisin, det har jeg erfart før. Hvor høy dose Zoloft burde jeg ta når jeg nå tar 150 mg Venlafaxin? Og er de i to forskjellige kategorier av antidepressiva, slik at de fungerer helt ulikt?... Hadde satt stor pris på å høre hva du tror. Skal ikke ta det kjempealvorlig altså, er bare interessant å høre hva du tror. Mvh Anonym 3:)
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2010 #4 Skrevet 21. februar 2010 Hei Anonym 3 Ja, det er meg. Har sendt disse artiklene til et par stykker,så vet ikke når jeg sendte til deg? Sønnen min er ihvertfall 9,5 mnd nå og jeg har tatt Zoloft siden 2 uker etter fødselen. Han har ikke vært påvirket og målinger har altså ikke vist tegn til vrikestoffer i hans blod. Jeg brukte også Efexor før og hadde noe bedre effekt av det enn av Zoloft, da Efexor virket bedre på angst. Men har gått helt greit og jeg kom meg opp av en dyp barseldepresjon jeg fikk etter fødelen siden jeg ikke brukte medisiner. Driver nå å prøver ut noe helt annet siden jeg går så opp i vekt av SSRI'er og ammer lite nå. Efexor skilles i større grad ut i morsmelk enn en del andre antidepressiva. Den vektjusterte dosen til barnet er 8-10% av morens dose, sammenlignet med 0,14% på medikamentene som går minst over i morsmelk. Dette sammen med at det foreligger lite data for Efexor, gjør at man er litt tilbakeholden med å gi det til ammende mødre. Men det er ikke absolutt kontraindisert, og må veies opp mot risiko for tilbakefall av sykdom ved bytte av medikament. Jeg tror selv jeg ville vurdert å bytte medikament. For eksempel Zoloft som er godt dokumentert. Et alternativ kan være Cymbalta (duloksetin) som er et nytt middel som virker på samme måte som Efexor og dermed sannsynligvis har samme effekt. Det går svært lite over i morsmelk (0,14-0,82% av morens vektjusterte dose), men siden det er nytt, foreligger det lite data og man er derfor noe tilbakeholden med å anbefale dette. Jeg har nylig kontaktet RELIS om duloksetin og dette er konklusjonen: (noe av svaret gjelder også for andre typer antidepressiva) Konklusjon Duloksetin er ikke førstevalg ved bruk under graviditet og amming pga. mangel på kliniske data, men det er ikke kontraindisert. Dersom en pasient er stabilisert på et antidepressivum bør man være forsiktig med å endre til et annet pga. fare for forverring av mors sykdom. Ved bruk av antidepressiva hos gravide bør man tilstrebe bruk av lavest mulig effektive dose og polyfarmasi bør om mulig unngås. Kvinner som bruker antidepressiva trenger tett oppfølging under svangerskapet, og denne pasientgruppen kan også trenge noe lengre liggetid på sykehuset etter fødsel, både for vurdering av mors psykiske tilstand og for observasjon av barnet med tanke på eventuelle reaksjoner. Dersom duloksetin er nødvendig for mor er dette ingen grunn til å avbryte amming. Vanskelig å si hvor høy dose du evt ville trenge, og hvis du skal bytte, ville jeg gjort det nå før fødsel, slik at du rekker å bli godt innstilt før fødselen. Jeg vil ihvertfall anbefale deg å ta medisiner siden barselsdeprejon ikke er å anbefale.. Kan evt sende deg PM eller e-post om du ønsker det og vil oppgi identiteten din. Ønsker deg ihvertfall lykke til!!! Hilsen anonym2
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2010 #5 Skrevet 15. mars 2010 Hei Anonym 2:) Tusen hjertelig takk for langt og godt svar!!! Siste nytt nå er at legen i psykiatrien ikke mente jeg skulle amme med Efexor allikevel, men amme noen dager etter fødsel og så trappe ned og gå gradvis over til NAN. men det er jo akkurat det jeg ikke vil, måtte det med sønnen min og det var så sårt for meg, var det som var hovedgrunnen til barseldepresjonen sist. + at sønnen min har siden han gikk over til nan og helt til nå (snart 3 år) hatt forstoppelse og veldig mye vondt i magen, måtte tatt klyster og gått på Dulphalac. Pluss at han har astma. Vet ikke om det har noen sammenheng, men har en mistanke om det (ihvertfall mageproblemene). Så jeg har veldig lyst til å prøve å amme nå, ihvertfall de første månedene. Tror jeg har bestemt meg for å prøve å bytte til Zoloft nå (skal til legen om 1 uke), og går det ikke så har jeg ihvertfall prøvd. Før når jeg har prøvd å kutte ut Efexor har jeg jo sluttet med det helt og ikke gått over på andre medisiner, nå skal jeg jo tross alt ta en annen medisin som skal hjelpe mot det samme. Kanskje det kan gå... Tusen takk for hjelp og deling av erfaringer, og masse lykke til videre med sønnen din:) Anonym 3:)
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2010 #6 Skrevet 15. mars 2010 Forresten Anonym 2, hvor høy dose brukte du av Efexor og hvilken dose brukte du av Zoloft? Mvh Anonym 3:)
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2010 #7 Skrevet 6. mai 2010 Tror jeg har svart deg et annet sted, men kan svare her også :-) Brukte først 150, deretter 75 mg Efexor. Måtte opp i 100 mg Zoloft. Anonym 2
Mooose Skrevet 8. mai 2010 #8 Skrevet 8. mai 2010 Til anonym 2, kan du sende meg info om de studiene? Jeg er ikke Hi, eller anonym 3. bare ei som kanskje trenger antidepressiva og som vil fortsette og amme. mvh,
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2010 #9 Skrevet 2. juni 2010 Hei. Eg er heller ikkje hi, men skulle gjerne hatt den info`en eg også. Eg gikk på zoloft etter min datter var 3 mnd, og sluttet da hun var 1,5år. Nå er det en uke siden eg fødte mitt andre barn, etter å ha vært fri for medisiner i 11 måneder, og kjenner nå at depresjon/angsten sniker seg tilbake. Eg håpte og trodde eg kunne unngå zoloft nå, men eg vet ikkje om det går med kun samtaleterapi. Stemmer det at eg kan fortsette å amme med god samvittighet? Ingen bivirkninger for barnet? På forhånd takk for svar.
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2010 #10 Skrevet 20. juli 2010 beklager sen tilbakemelding. har ikke vært her inne på en stund. Zoloft går helt fint for barnet. jeg brukte det under amming av min sønn og blodprøver av ham viste ingen spor av Zoloft i blodet hans. Jeg har ikke lenger disse studiene lett tilgjengelige, men har dere konkrete spørsmål, kan dere legge dem ut her, så kan jeg prøve å svare. mvh Anonym 2.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå