Anonym bruker Skrevet 10. februar 2010 #1 Skrevet 10. februar 2010 Vi holder på å spare til alt vi må ha. Men jeg er nyskjerrig, hvor mye brukte dere på alt av nødvendig utstyr til førstefødte?
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2010 #2 Skrevet 10. februar 2010 Brukte vel rundt 15000,- alt i alt, smått og stort. Vogn, bilstol m/base og stellebord fikk jeg til innkjøpspris(dvs ca halv pris), så skulle jeg betalt full pris for det ville det blitt noe mer
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2010 #3 Skrevet 10. februar 2010 handlet utstyr på svinesund vogn 3800 bilsete 1300 babycall 1100 seng 2200 madrass 400 8400 sek. sånt som stellebord/stelleprodukter, sengeutstyr, vognutstyr, klær mm kostet ca 5000. også litt ekstra her og der.... endte på utstyr til ca 15000kr til sammen tenker jeg.
Willy Wonka Skrevet 10. februar 2010 #4 Skrevet 10. februar 2010 20-25.000. Kjøpte alt nytt - hadde ikke noen å arve av. Venter nr. 2 nå og har vel alt vi trenger. Vurderer ny vogn bare.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2010 #5 Skrevet 10. februar 2010 Vi brukte 20000 på det mest nødvendige, kjøpte alt nytt på en handlerunde hos Reflex og fikk da en rabatt på ca 5000 kr. Dette var i 2006. Utstyret vi kom hjem med var: - Vogn (Emmaljunga edge duo) - Stellekommode med uttrekkbart stativ til badekaret - Sprinkelseng - Sprinkelbeskytter - 2 sett sengetøy - Madrass - Dyne+pute - 2 stk laken til seng - 2 stk laken til vogn - Sangenic bleiebøtte + 3 refill - DryKid overmadrass - Babybjörn vippestol - Babybjörn stelleveske - Masse vaskekluter - Helseteppe - Brystpumpe - Phillips babymonitor - Avent flaskesterilisator (elektrisk) - Flaskevarmer - Bilstol m/base - Trekk til vognhjulene - 4 Dr.brown flasker - Flaskebørste Utstyr vi hadde fra før var vognpose, flanell gulpekluter (billig på sparkjøp), speil til bilen, dyne til vogna og en babygym. Vi var kjempefornøyde, og alt utstyret (utenom flasker, vaskekluter, gulpekluter og madrass) har blitt brukt på ny nå som vi har fått nr.2
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2010 #6 Skrevet 10. februar 2010 Jeg synes det er ganske utrolig at noen kjøper alt nytt. Vi har veldig god råd, men jeg synes det er sløsing å kjøpe absolutt alt helt nytt når man får masse pent brukt utstyr til halv pris...
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2010 #7 Skrevet 10. februar 2010 Nødvendig (kjøpte mye på salg, men skriver ca. pris) - vogn. 6000 kr, brukt til flere barn. - babybjørn vippestol 1200 m. leke. Brukt til tre barn og solgte den nå til 400kr. Dene eneste vippestolen jeg anbefaler. - lekegrind med justerbar bunn og matte i bunnen (kr1800). Solgt nå til 500 kr. Ikke nødvendig, men vi fikk tette barn og det var en trygg sone for den minste. - stellebord med matte fra ikea, best i test, 400 kr. - seng med avtagbar side fra ikea, brukt til 3 år og til mange barn, med madrass, overmadrass, og kant ca 1500,-. Skal selges. - Grobag, en sovepose av god kvalitet og svært sikker, kr 400,-. Da trenger en ikke dyne, og barnet er trygt og varmt. - babygym, uten matte som henger fast og med kroker en kan bytte ut leker, kr 400. Ikke nødvendig, men greit. - god gummimatte som er falat fri 900.-
Gjest Skrevet 10. februar 2010 #8 Skrevet 10. februar 2010 ca 15 000,- men det ble bare så dyrt fordi vi ville ha alt nytt. Begge i full jobb da:) Kunne fint ha kjøpt mye brukt og brukt under halvparten.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2010 #9 Skrevet 10. februar 2010 Om folk ønsker og har mulighet til å kjøpe alt nytt er da ikke det sløsing.. herregud hva folk skal bry seg med.. ikke alle vil ha brukt utstyr/klær.. Vi har arvet/lånt endel klær, meste av utstyr er kjøpt nytt, så kan det brukes igjen senere/selges/lånes bort videre, Vi har brukt mellom 15-20.000 på nytt utstyr/noe klær. Hadde spart opp og lagt av disse pengene for lengst.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2010 #10 Skrevet 10. februar 2010 Jeg kjøpte barnevogn og stellebor for 3500kr.. arvet og fikk resten. Måtte jo selfølgelig kjøpe klær når han vokste ut det vi fikk... men ikke før 4 mnd..
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2010 #11 Skrevet 10. februar 2010 Vi brukte rundt kr. 30.000,-. Jeg holdt nøye regnskap helt fra svangerskapets begynnelse, og ved å inkludere vogn, seng, bilstol, stellebord, vippestol, barnestol, bæresele, babytøy, sengetøy, stelleutstyr, ammeinnlegg, amme-bher, ammegensere, brystpumpe, flasker, smokker, osv ble prisen ganske høy! Vi kjøpte noe brukt, men hadde dessverre ikke mange å arve av. Vi kjøpte selvsagt ikke alt på en gang, men frem til barnet var 6 mnd hadde vi fått i hus alt over. Denne gangen har jeg kjøpt noen nye smokker og en pakke bleier, og jeg er klar! Det er herlig å vente nummer to og ikke måtte handle som en gal...
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2010 #12 Skrevet 10. februar 2010 Vi brukte ca. 25 000 kr til første og 10 000 kr til andre.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2010 #13 Skrevet 10. februar 2010 "Om folk ønsker og har mulighet til å kjøpe alt nytt er da ikke det sløsing.." Jo, det er da det er sløsing....
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2010 #14 Skrevet 10. februar 2010 Hvorfor er det sløsing?? kjøper du selv alt brukt og unner deg aldri noe eller?? hva som er sløsing er da individuelt..
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2010 #15 Skrevet 10. februar 2010 Man sløser ikke selv om man kjøper alt nytt til førstefødte.. til dere som måtte mene det. Jeg kjøpte alt nytt, kun god kvalitet på det jeg kjøpte. Jeg håper å bruke det til hvertfall 2 barn til så det blir jo brukt om igjen. Har kjøpt nøytrale farger og tenkt litt på sikt. Eneste jeg trenger til nestemann er litt klær og noen småting. Max 2000 kr ville jeg brukt da. Vi kjøpte for 25 000- 30 000 det første utstyret. Resten av det første året kjøpte vi også en del så legg på 10 000 kr til. Men nå har vi alt vi trenger hvertfall..
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2010 #16 Skrevet 10. februar 2010 Jeg har kjøpt alt nytt 2 ganger faktisk(snart 3). Jeg gjør det fordi jeg har interesse av det og synes det er gøy å handle i babybutikkene. Noen bryr seg lite om hva man triller rundt i,det ser man jo rundt forbi.
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2010 #17 Skrevet 11. februar 2010 HI her Her var det jammen store forskjeller i prisene! Men jeg tror nok vi kanskje kommer til å kjøpe litt brukt også. Er jo mye fint på finn. Jeg takker for inspirasjonen, og har notert meg hva jeg bør kjøpe av det dere har ramset opp!
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2010 #18 Skrevet 11. februar 2010 Helt vanvittig så mye penger folk bruker!!!!! Vi brukte nok kanskje to tusen -2000- til vår førstefødte!!!!! Årsaken var at vi var studenter, hadde lite penger og arvet massevis av ting. Vogn, klær fra 0-2 år, leker, baby bjørn, meis.. alt dette arvet vi. Eneste vi kjøpte var seng (IKEA, 350 kr), lekegrind (brukt, 500). Stellebord (500 på salg) barnestol (ikea 149) og litt annet småtteri.
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2010 #19 Skrevet 11. februar 2010 Har arvet og fått det meste. Så alt i alt så har jeg kanskje brukt 3-4000 selv
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2010 #20 Skrevet 11. februar 2010 Vel det er ikke alle som er så heldige å arve. Vi har ikke arvet noen ting.
Gjest Skrevet 11. februar 2010 #21 Skrevet 11. februar 2010 Lite, kanskje 2000-3000 kroner. Vi arvet og fikk mye.
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2010 #22 Skrevet 11. februar 2010 nei, sant at det ikke er alle som er så heldige å arve. MEN, man kan jo faktisk være litt miljøvennlig og økonomisk ved å gå inn på Finn, mye selges billig eller tom gis bort!! (nå også egen gi bort/byttegruppe på Facebook, genialt!). Synes det høres vanvittig ut at folk kan bruke 20-30 000 på barneutstyr altså.. Klær får man jo mye av i gave, og ellers er det superbillig på HM på salg Vi brukte som sagt 2000 kr, og for det fikk vi stellebord og seng mm. Det er jo det mest nødvendige i tillegg til vogn. Vogner får man fra noen hundrelapper og oppover brukt, MÅ jo ikke ha ny! Mange gir bort vogner også. Det eneste jeg mener er viktig å kjøpe nytt er bilstol.. men vi hadde ikke bil den gangen, så det slapp vi:) Folk øser ut penger på unødvendigheter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå