Solskinnsbolla & solstrålene Skrevet 10. februar 2010 #1 Skrevet 10. februar 2010 Jeg er 31 år og har jobbet siden jeg var ferdig på skolen, kun avbrutt av to permisjoner. Jeg var ferdig i min siste permisjon i slutten av mars 2009 og har vært arbeidsledig siden. Jeg søkte om dagpenger, og fikk innvilget 52 uker. Så det da jeg fikk brevet at det kun var 52 uker, men gadd ikke henge meg opp i det siden jeg var sikker på at jeg hadde fått meg jobb innen den tid. Vel, så feil kan man ta! Jobbmarkedet i dag er håpløst, og jeg sitter fortsatt uten jobb. Og jeg er IKKE kresen! Nå har jeg 10 uker igjen av stønadsperioden, så panikken har tatt meg. Så begynte jeg å tenke på det at jeg kun hadde fått for 52 uker, og ringte aetat og spurte. Saksbehandleren jeg fikk prate med, mente jeg ikke hadde krav på mer siden jeg hadde vært i permisjon. Syns det er veldig snodig ettersom de tar med permisjonspengene når de skal regne ut hvor mye du skal få. Har prata med flere jeg kjenner, og alle stusser på dette. Er det virkelig sånn??
Solunger aug-07 og april-09 Skrevet 10. februar 2010 #2 Skrevet 10. februar 2010 Synes det høres rart ut! Jeg fikk 104 uker umiddelbart etter permisjonsslutt... Hadde langtidsvikariat (2,5år) før permisjon med eldstemann. Permisjon fra august 2007-mai 2008. Sykemeldt 8 uker før permisjon men det skal vel ikke ha noe å si. Arbeidsledig mai 2008-januar 2009; fikk innvilget 104 uker. Fikk 10 ukers vikariat. Fikk bare jobbet 7 uker, ble sykemeldt 3 uker før permisjon med minstemann mars-desember 2009. Gjennopptok da dagpengene, hadde da 60 ett-eller-annet uker igjen. Kan ikke se at din situasjon er annerledes enn min. Tror du gjør lurt i å sjekke opp litt. Prøv å få ordnet dette før dine 52 uker går ut, har nemlig opplevd at NAV kan rote til de enkleste ting. Mulig det er ett minstekrav til inntekt for å ha rett på 104 uker (ikke sikker)
LivetErEnLek Skrevet 10. februar 2010 #3 Skrevet 10. februar 2010 Fant dette på nav sine sider: http://www.nav.no/Arbeid/Arbeidss%C3%B8ker/Inntektssikring/Dagpenger Hvor lenge kan du få dagpenger? Lengden avhenger av hvor høy arbeidsinntekt du har hatt i kalenderåret før, eller i gjennomsnitt i de 3 kalenderårene før du fremmer krav om dagpenger. 104 uker ved arbeidsinntekt på minst kr 145 762 (2 ganger folketrygdens grunnbeløp) 52 uker ved arbeidsinntekt lavere enn kr 145 762 (2 ganger folketrygdens grunnbeløp), men høyere enn kr 72 881 (folketrygdens grunnbeløp Så det kan desverre hende at du ikke har mer enn 52 uker nei...
Solskinnsbolla & solstrålene Skrevet 10. februar 2010 Forfatter #4 Skrevet 10. februar 2010 Jeg har tjent mer enn det, så det er ikke noe problem.
Øyboeren med to små <3 Skrevet 10. februar 2010 #5 Skrevet 10. februar 2010 det er jo sånn at du må ha tjent opp penger til rett på dagpenger FØR du går ut i permisjon, hvis ikke teller ikke foreldrepengene med (du får altså ikke dagpenger selv om du til sammen har tjent opp rett på dagpenger om du ikke nådde den summen før du går ut i permisjon. Urteit..!)... Vet ikke om det teller for å få den lengste dagpengeperioden, at du må ha tjent minst 145 762 kr FØR du går ut i permisjon for å få 104 uker? Kan jo være en mulighet...
Øyboeren med to små <3 Skrevet 10. februar 2010 #6 Skrevet 10. februar 2010 Ble rotete det der, men håper du forstår hva jeg mener kan jo hende de da har tatt utregningen fra samme kalenderår, og ikke de tre siste årene om det er mer gjeldende
Gjest Skrevet 10. februar 2010 #7 Skrevet 10. februar 2010 Foreldrepneger teller ikke som arbeidsinntekt, men er med i beregningen over hva du får utbetalt (sålenge du fyller krav til minsteinntekt ved vanlig lønnsutbetaling). Derfor stemmer det nok at du bare får 52 uker
elskerlivet Skrevet 10. februar 2010 #8 Skrevet 10. februar 2010 Ja, er nok desverre slik, du får plussa på pengene i beregningen om hvor MYE du får, men ikke hvor LENGE du får.. Så om inntekten din uten foreldrepengene var under 2G er det 52 uker som er rett, er du fortsatt usikker bør du snarest ta kontakt med NAV forvaltning i fylket ditt, er de som fatter vedtakene, ikke de på lokalkontoret, så skal vedtaket evt. endres må det gjennom de! Og da er det jo like greit å få snakket med de direkte! Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå