Gå til innhold

HERREGUD DERE ER SÅ JÆVLIG OVERHYSTERISKE,ER IKKE FARLIG Å RØYKE HASJ INNIMELLOM..

Anbefalte innlegg

Skrevet

HI: skru av caps lock. Ingen klare ta deg alvorlig, slik som du skriker...

Når det er sagt: klart det går an å røyke hasj innimellom og forsatt være gode foreldre - for noen. Noen takler fint å røyke hasj en gang i året eller hvor ofte det måtte være. Så er det alltid noen som trekker frem hasj som gateway-drug, noe som er helt riktg. Når det er sagt, er jo alkohol også et gateway-drug for noen, og vel så mange havner på kjøret av alkohol. Det største problemet med hasjrøykin er at en støtter organisert kriminalitet... Det er kanskje noe å tenke på, HI.

Fortsetter under...

Skrevet

Selvom HI har litt dårlig ordforråd og tror at dersom hun skriker høyest, vinner hun, så er jeg litt enig.

Det ér et overhysteri ang. cannabis. Ikke engang politiet setter hasj i samme bås som heroin. Heroin, amfetamin, piller o.s.v. heter "narkotika". Hasjen? Jo, det er bare "hasj" det. (Politiet her i distriktet i det minste.)

Å påstå at en får psykoser og ødelegger hjerneceller o.s.v. av å røyke en joint og to, noen ganger i året, er også fullstendig tøv. Ja, noen har opplevd å gå i psykose av hasj. Men det gjør de da også like lett av alkohol eller søvnmangel. En "normal, frisk" person, går ikke i psykose av en joing og to i halvåret, eller måneden for den del. Statistikken tar ikke hensyn til tidligere episoder. Samme med det å si at hasj er "a gate-way drug". Statistikken tilsier det, ja. Helt enig. Men undersøker en nærmere så er dette veldig stedsavhengig, oppvekstvilkår, psykiske lidelser, miljø o.s.v. Igjen, en "normal, frisk" person får ikke noe trang til å gå på heroinen, bare av noen jointer innimellom.

Ikke bland inn rusmisbruk her, heller. Å drikke seg full på alkohol, er faktisk akkurat like mye rusmisbruk som å røyke seg "skeiv" på hasj. Verken mer, eller mindre. Noen kan ha anlegg for å bli lettere avhengig enn andre, men da er vi tilbake til oppvekst, miljø, helse, familie.

Snakker en med politiet, i en "uoffentlig" samtale om rusmidler, så har bl.a. jeg fått høre at de er ikke ute etter de som selger litt hasj. Det er de som selger andre ting. Ja, det er en del "stor-dealere" der ute, som selger begge deler, og prøver å pushe det på andre. Men de aller fleste, etter mine undersøkelser i mitt distrikt, selger en 50-100 gram hasj i uka, og ingenting annet. Så kort fortalt. Jeg vet mange plasser jeg kan få tak i hasj. Men sterkere stoffer må jeg virkelig lete etter. Så sånn er det her jeg bor, i vest. Vil tro at så mye som kanskje 1 av 8-10, har røyket, røyker ofte eller jevnlig hasj. Det er ikke usannsynlig at dette kan være aktuelle tall for resten av landet, også. Dere som ikke kjenner "miljøet" har heller ingen anelse om det. Jeg kan nesten garantere at dere kjenner minst én person som har røyket fast, eller faktisk røyker hasj innimellom nå. Og dere vil ikke ha peiling, og sannsynligvis aldri få en anelse om det minste, lille hint, heller.

Mange syns sikkert innlegget mitt er helt på viddene, men vær så god. Tro hva dere vil. Nå har jeg nå fortalt det jeg har oppdaget. Ikke er jeg avhengig, selv om dere nok sikkert ikke tror på det. Har prøvd et par ganger bare, men fattet interesse når jeg oppdaget hvor mange i min opprinnelige omgangskrets som faktisk røyka hasj. Alt fra bankdirektører(!), barnehagetanter, sykepleiere, husmor til fem, en toller.. Det finnes ingen stereotype. Så jeg har spurt meg litt rundt, forsiktig, blandt de jeg vet røyker, og de jeg vet ikke røyker, de som selger... Mye overraskende.

Men jeg er ikke i tvil over at cannabis vil bli lovlig i dette landet også, til slutt. Masse ny, grundigere og mere nøyaktig forskning kan tilbakevise mange tidligere rapporter. Men det er fremdeles mye de ikke vet.

Bare vent og se. Det er bare ikke en prioritetssak, så det tar tid.

Hilsen dama uten thc i blodet i skrivende stund. (og i tilfelle dere ikke vet hva thc'er så er det da virkestoffet i hasj og marijuana.)

P.S. Dere vet det at hasj hjelper mange mennesker rundt i verden som har grå stær, MS, nerveproblemer, søvnproblemer, angst og depresjoner og faktisk, på Jamaica, morgenkvalme(!) bl.a? Nei, dette er ikke tull.

Skrevet

Hvis hun var dopa når hun la inn innlegget, visste hun dessverre ikke bedre.

Skrevet

19:56 - Fornuftig innlegg

Tror mange av dere ville fått sjokk dersom dere visste hvor mange som faktisk bruker hasj i større eller mindre grad. Jeg har mange meget oppegående venner som røyker.

Jeg kjenner forreksempel mange sykepleier som røyker. Mange lærere. Kjenner en tannlege og en lege som røyker. En lege til som røykte noe avsindig før, men som har lagt det på hylla nå. En økonom og en eiendomsmegler. En arkitekt. En forfatter (ja, en brageprisvinnende faktisk), politikere (der en satt på stortinget i forrige periode), universitetsforelesere, Jeg kjenner tilogmed en barnevernsjobbende sosionom som røyker;)

Man ser ikke de oppegående menneskene som har et fornuftig forhold til dette stoffet. De man ser er "dophuene" - de som har røyka så mye at det har fått problemer.

Selv røyker jeg ikke, ene og alene fordi det er ulovlig. Men hadde det skjedd en lovendring hadde jeg byttet ut alkoholen til fordel for en joint på fest:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...