Den heldige eier av ett barn Skrevet 10. februar 2010 #1 Skrevet 10. februar 2010 "Må begge foreldrene være til stede når barna skal ha pass? Når en person under 18 år skal søke om pass, må minst én av foreldrene med foreldreansvar møte opp sammen med barnet. Forelderen må kunne legitimere seg. Har begge foreldrene foreldreansvar, må begge samtykke i at barnet får utstedt pass. Dersom foreldreansvaret er felles, må den som møter opp ha med skriftlig samtykke og legitimasjon eller kopi av legitimasjon fra den som ikke møter." Har ikke vært sammen med pappaen på snart 3 år, men er enda ikke sikker på hva som menes med foreldreansvar. Er det så at han må maile (han er på jobb i Chile for øyeblikket), et skriftlig samtykke til meg for at vi skal kunne ordne et nytt?
mer enn bare mor Skrevet 10. februar 2010 #2 Skrevet 10. februar 2010 hvis han har foreldreansvar må du ha med skriftlig samtykke + legitimasjon fra han når du skal ha pass til barnet.
Den heldige eier av ett barn Skrevet 10. februar 2010 Forfatter #3 Skrevet 10. februar 2010 Vi har jo delt, tror jeg:) Skriftlig samtykke og legitimasjon ja.Han reiser jo ikke på jobb halve kloden unna uten legitimasjonen sin. Da ble det med ett litt vanskeligere. Da kan i alle fall glemme å få overraskelsesbesøk fra oss. Om hun som skriver ut pass tilfeldigvis skulle være tanten til min mamma, hadde det vært like strengt da? Siden de kjenner oss tenker jeg.
mamma søker barn-har fått 2 Skrevet 10. februar 2010 #4 Skrevet 10. februar 2010 Du trenger samtykke slik at du ikke bare skaffer pass til barnet og stikker av. Derfor er det så strengt. Tviler på at du får pass uten samtykke selv om du kjenner den som skriver ut passet. Men det er en mulighet for at du kan klare deg uten hans leg, men du må ha med noe som bevitner at han gir fullmakt til å gi barna pass.
lucky_mom Skrevet 10. februar 2010 #5 Skrevet 10. februar 2010 "...eller kopi av legitimasjon fra den som ikke møter." Kan ikke han maile deg en fullmakt og kopi av legitimasjonen sin da?
lucky_mom Skrevet 10. februar 2010 #6 Skrevet 10. februar 2010 Ps. Og det heter korrupsjon om hun som lager pass til deg lemper på kravene fordi hun er tanta til mora di ;-)
Abracadabra Skrevet 10. februar 2010 #7 Skrevet 10. februar 2010 jeg hadde samme dilemma når min mann var i Korea og jeg i Norge, og jeg fikk da beskjed om at jeg kunne ta med scannete/epostete/utskrevne dokumenter. det måtte være fargeutskrift av hans legitimasjon (helst pass), og så en fullmakt hvor det sto hans, mitt og banets fullt navn og fødselsnummer, og hans underskrift på at jeg hadde lov til å skaffe pass til vår felles datter. jeg mener også at jeg måtte ha med fødselsattesten til datteren min, og siden hun bare var to mnd gammel måtte jeg ta bilder hos fotoknudsen el.l., men din datter høres ut som om hun er eldre så da går det sikkert bra på passkontoret. lykke til!
Miss Foster Skrevet 10. februar 2010 #8 Skrevet 10. februar 2010 Jeg har aldri hatt noen problemer med det og har ordnet nye og fornyet pass mange ganger. Og her er jeg og barna langt i fra faren også. Det holder at han skriver at han gir tillatelse og tar en kopi av dette og sender det på fax rett til politikontoret.
Miss Foster Skrevet 10. februar 2010 #9 Skrevet 10. februar 2010 kopi av legitimasjonen skulle det stå......
Gjest Skrevet 10. februar 2010 #10 Skrevet 10. februar 2010 En av foreldrene må være med når umyndige barn skal ha pass. Må ha med fullmakt og legitimasjon eller kopi av legitimasjon fra den andre forelderen. Å be noen du kjenner lempe på kravene er ulovlig og setter vedkommende person i en ubehaglig situasjon.
Terningkast6-7 times lucky??? Skrevet 10. februar 2010 #11 Skrevet 10. februar 2010 Man kan helt fint få pass til barn uten at den andre forelderen gir sitt samtykke eller kan stille opp med legitimasjon. Politimyndighetene vurderer selv om ett pass kan utstedes uten begge foreldres samtykke, selv om den ene forelderen nekter å gi tilatelse til at pass utstedes. Greia er at så lenge det ikke foreligger fare for at barnet skal kidnappes eller noe slikt vil ett pass bli utstedt uansett. Politimyndighetene vil først prøve å hente tillatelse fra den andre forelderen, om denne ikke gir tillatelse eller om man ikke kan få tak i personen vil det alikevel utstedes pass, det vil bare ta litt lengre tid. Vel og merke så lenge det ikke foreligger mistenkelige forhold,- noe det som oftest ikke gjør.
Rampongi Skrevet 10. februar 2010 #12 Skrevet 10. februar 2010 å husk å si til pappan at hans navnetrekk må være så å si nøyaktig likt som der han skrev under på legitimasjonen. Jeg fikk ikke godkjent fars signatur, da det ikke ligna på signaturen han brukte på id, som i dette tilfelle var førerkortet hans.. De nekta meg å få pass, så vi måtte tilbake med far for å få passet. (pussig, men forståelig) De fleste forandrer jo navnetrekk etter som åra går..
Den heldige eier av ett barn Skrevet 10. februar 2010 Forfatter #13 Skrevet 10. februar 2010 Takk takk:) Det er vel ikke problem å få samtykke fra faren, det er mer problem å få tak i han, og ikke minst legitimasjonen hans siden han er i/utenfor Chile, og har liksom ikke all verden med teknologiske duppedingser som telefon, pc, scanner eller sånne ting der han er:) Tviler på at en evnt, tante, eller ekssvigerfar eller hvem som sitter og ordner med pass den dagen blir tiltalt for korrupsjon om de skriver ut pass, kun ved å tro på meg/snakke med bf.
Rampongi Skrevet 10. februar 2010 #14 Skrevet 10. februar 2010 De blir sikkert ikke tiltalt, men de er nødt til å følge rutinene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå