Anonym bruker Skrevet 10. februar 2010 #1 Skrevet 10. februar 2010 Jeg syns det er et vanskelig spm, for det er så mye som taler både for og imot. Heller mot at jeg mener de bør være offentlige.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2010 #2 Skrevet 10. februar 2010 Synes de kan være offentlig, men ikke på nett. Altså sånn som det var før, skattelistene lå tilgjengelig på likningskontoret. Etter at de kom på nett er det pussig at det har vært så mange innbrudd hos flere som står oppført med mye i inntekt og formue. Det må jo være en fin "arbeidsliste" for de som lever av å stjele andres ting.
Gjest Skrevet 10. februar 2010 #3 Skrevet 10. februar 2010 Det er ikke dumt med offentlige skattelister. Det som er dumt er at hvem som helst hvor som helst kan lese dem. Selv synes jeg man burde maatte logge seg inn for aa lese dem via altinn eller lignende.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2010 #4 Skrevet 10. februar 2010 Lille meg; det var en utrolig god ide! Har du lest om det noe sted? I tilfelle kunne jeg tenke meg link! Hi
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2010 #5 Skrevet 10. februar 2010 Imot. De er jo ikke reelle. Folk som er nullskatteytere, er jo ofte de med fet inntekt. Får jo ikke gjort noe fra eller til uansett om vi ser det eller ikke. Det er jo mest Jørgen hattemaker som får svi for dette, med barn som blir mobbet fordi x tjener mindre enn y. Får heller ha det sånn som det var før; legge fram en perm på rådhuset. Så kan folk gå dit og se istede. Tipper det er ganske mange som synes det blir litt vanskeligere enn å sitte og surfe på nett.
Gjest Skrevet 10. februar 2010 #6 Skrevet 10. februar 2010 He he, nei, det er faktisk en ide jeg og mannen kokte sammen her en dag vi filosoferte over skattelistene (trigget av det faktum at jeg er registrert med helt feil inntekt og det er helt umulig aa faa avisene til aa rette det opp i databasene sine ... de gidder bare ikke).
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2010 #7 Skrevet 10. februar 2010 Denne ideen er for god til å ikke lanserers. Det er jo faktisk en løsning som gir alle tilgang, men som kan spore aktiviteten, samt ikke gi tilgang til utenlandske bander, og heller ikke barn (om da ikke foredrene lar de se) Hi
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2010 #8 Skrevet 10. februar 2010 Er imot at de ligger fritt tilgjengelig på nettet. Det blir jo som en egen ferdig liste til tyver for å finne ut hvem som er verdt å rane\stjele fra. Det kan og bli mobbing av det. Av barna altså. Jeg er for at man kan få innsyn i det, men da enten på alltinn med pålogging som det nevnes over her, eller rådhuset\skattekontoret. Tror ikke alle og enhver hadde giddet å sett de da. Og egentlig skjønner jeg ikke hvorfor mannen i gata skal ha interrese av hva naboen tjener. Vi kan jo ikke sjekke at det stemmer eller ikke..
Gjest Skrevet 10. februar 2010 #9 Skrevet 10. februar 2010 Jo, kanskje det? Hvem har ansvaret for skattelistene egentlig? Det burde vel vaere skatteetaten?
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2010 #10 Skrevet 10. februar 2010 Jeg er så absolutt for, nettopp av den grunnen du nevner her. Det er veldig viktig at folk ser hvor urettferdig skattesystemet er slik at det blir debatt omkring dette og slik at skattesystemet kan endres slik at de som faktisk er rike yter mest skattemessig. Med hemmelige skattelister vil de rikeste kunne sitte med 0 i skatt uten at noen aner det.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2010 #11 Skrevet 10. februar 2010 Egentlig imot. Dette er privat og kun noe mellom meg og skattemyndighetene! Hvorfor skal alle vite hva jeg tjener, betaler i skatt og formuen min? De som kjenner meg kan spørre og så kan jeg velge om jeg vil svare eller ei. Når det gjelder resten av verden (for ja alle i hele verden kan sjekke dette ut om de vil), så har de ikke noe med å vite dette!.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2010 #12 Skrevet 10. februar 2010 Hehe...jeg må le :-D Er det noen som blir mobbet for inntekten de har oppført på skattelistene? Hvem i all verden er det du omgås?
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2010 #13 Skrevet 10. februar 2010 Finansdepartementet tenker jeg? Skatteetaten utføre jo bare de oppgavene de blir tildelt. Hi
Gjest Skrevet 11. februar 2010 #14 Skrevet 11. februar 2010 Det viser seg at "mitt" forslag allerede foreligger som et forslag hos Finanskomiteen og at Stortinget skal ta stilling til hvor vidt det skal gjoeres endringer i forhold til hvordan skattelistene offentliggjoeres i loepet av vaarparten.
Gjest Skrevet 11. februar 2010 #15 Skrevet 11. februar 2010 Det at skattelistene er offentlige har vært en viktig faktir for avdekking av mye snusk, m.a vannverksskandalen. Åpenhet er en tradisjon i Norge. Jeg mener fordelene ved dette overskygger ulemepen, som jeg også ser noen av.
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2010 #16 Skrevet 11. februar 2010 Enig, de som har reell interesse av skattelistene kan få se dem i papirversjon på rådhuset og ligningskontoret.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå