Røver Nov 09 + ?? Skrevet 10. februar 2010 #1 Skrevet 10. februar 2010 jeg er førstegangs og tar opp sønnen 3,5mnd så fort han gråter. det skjærer i sjela mi. og det funker greit, men han er ikke så veldig sterk i nakken, jeg legger meg ned sammen med han når han ligger på magen. men han blir fort sur likevel. lar dere barna deres ligge på magen når de viser misnøye? min mor sier at han kanskje må bli litt sur for bruke musklene.
snillemamma1 Skrevet 10. februar 2010 #2 Skrevet 10. februar 2010 Kjenner meg igjen i det du skriver. :-) Jeg har også veldig lett for å ta opp jenta mi så fort hun er misfornøyd med å ligge på magen, men jeg tror egentlig vi bør ha litt is i magen og la de ligge bittelitt lenger iallefall. Etterhvert som de da får trent seg opp vil de jo antagelig ikke bli så fort misfornøyde med å ligge sånn heller.
septbaby09 Skrevet 10. februar 2010 #3 Skrevet 10. februar 2010 Hei. Føstegangs selv, og lill her på 4 mnd, hatet det veldig ble bare hyl og skrik etter 10 sek, og strakk seg veldig bakover. Etter en time his fysio på hs sendte hun meg til manuellterapaut. Han fant en låsning, nå 1 uke etter kan han ligge mye lenger av gangen, snakker ikke evigheter, men kanskje 4-5 min. Han klarer også nå ha ha armene frem og gripe etter leker, de bare veivet han med før. Det kan hende han er litt plaget med stivhet også. Men kan jo like gjerne være han bare ikke liker det...
AnLin *j07* med januargutt. Skrevet 10. februar 2010 #4 Skrevet 10. februar 2010 Første mi hatet å ligge på magen. Hun hylte og hylte.. Jeg lot henne ligge til jeg ble stresset av gråten og tok henne opp.. Det gikk seg til med tid. Var ikke å sjekket henne for låsninger eller noe sånt, da. Ganske slitsomt, men noen er bare ikke fornøyd med å ligge slik. De må bli litt sinna for å bruke musklene.. Er forsåvidt sant det som moren din sier altså. Men er ikke noe gøy for mammane akkurat..
_Løvemamma_ Skrevet 10. februar 2010 #5 Skrevet 10. februar 2010 Jenta mi ligger ikke så mye på gulvet enda, for det er så kald trekk på gulvet her. Men hun ligger mye på magen på brystkassen min mens jeg ligger lent ganske langt tilbage i sofaen. Da løfter hun mye på hode og overkroppen å ser seg rundt, og virker mye mer fornøyd og engasjert enn om hun ligger på magen på gulvet eller stellebordet. Spurte helsesøster om dette på 6ukers kontrollen, og hun sa at det holdt at hun lå på brystkassen min, og at hun var veldig sterk i ryggen og nakken for alderen.
MiMa09 Skrevet 10. februar 2010 #6 Skrevet 10. februar 2010 Jeg hadde en baby som var veldig svak i rygg og nakke da han ble født, i tillegg sov han stort sett hele døgnet i fire fem uker. På seksukerskontrollen fikk jeg beskjed om at jeg var NØDT til å trene mye og legge han på magen i hvert våkne øyeblikk. Det virka nesten som helsesøster var sur for at jeg ikke vekket ungen for å trene. Jeg fikk også beskjed om at han ikke skulle ligge på brystkassa for å trene, men på gymmatte på gulvet. Jeg gjorde vel ikke alt hs sa, for jeg syns hun bare fokuserte på alt han ikke fikk til, ikke det han faktisk klarte. Da han var på 3 mnd kontroll fikk jeg også pes for at han ikke var sterk nok i nakken, men det var betydelig bedre selv om jeg selvfølgelig så at alle de andre på barselgruppa var sterkere i nakken enn han. Alle de andre begynte også å rulle før han. Men nå er han 6 mnd, han er sterkest av alle jenvaldrende babyer jeg kjenner, nekter å ligge på rygg, vil bare på magen, kravler rundt på gulvet og ruller i alle himmelretninger og er lenger kommet enn de fleste på hans alder virker det som (hvertfall på bareselgruppa). Mesteparten er sånt som har kommet siste par ukene. Så selv om han var litt sein i starten har det kommet nå. Ikke stress, la de ligge på gulvet, bli litt sinna, men ta dem opp hvis dere føler det er det riktige. Jeg hadde en periode der gullungen lå på magen over lårene mine. Det hjalp veldig på , ble ikke så sinna heller fordi han var nærmere meg og ikke nede på den kjedelige matta. Men ingen babyer utvikler seg likt, og du kjenner din baby best. Hvis du mener det er riktig å ta han opp, så gjør for all del det.
Trollemor75 Skrevet 10. februar 2010 #7 Skrevet 10. februar 2010 Hei! Jeg ville ikke la gutten min gråte på magen. Min HS ga meg som råd å la han ligge på magen 1-2 minutter ved hvet bleieskift. Hun mente at korte men hyppige perioder med mageleie var like bra som en lenger periode, og man slapp at babyen ble så sur. Gjør det gjerne på stellebordet eller spisebordet, sett deg slik at babyen kan se deg i øynene og snakk med han. Etter hvert som han blir sterkere vil han kunne ligge lenger på magen, da er et speil (Lamaze leker har en som er veldig bra) en god investering. Sønnen vår likte veldig godt å se på seg selv i speilet.
abella Skrevet 10. februar 2010 #8 Skrevet 10. februar 2010 Jeg tar opp gutten min når han begynner å sutre. Men han har en sta mamma, så etter en liten stund kan det godt hende jeg legger han ned igjen. I begynnelsen lå han bare noen sekunder av gangen. Men etter hvert ligger han lenger og lenger, nå kanskje et par minutter. Jeg prøver så godt jeg kan å få han interessert i leker eller ansiktet mitt og det funker av og til. Leker med lyd og bevegelse funker best.
Gjest Kira06 Skrevet 10. februar 2010 #9 Skrevet 10. februar 2010 Ettersom vår datter hadde kolikk, så har hun hele veien vært utrolig sterk i nakke og rygg (spente ifra hver gang hun hadde vondt!). Så når hun var 5 uker klarte hun å ligge på magen og snu hodet fra side til side. Vi fikk også tips av helsesøster om at hun burde ligge på magen ved hvert bleieskift, men må innrømme at vi ikke gjorde det hver gang. Men vi kjøpte en sånn stor treningsmatte, og der lå hun ofte på magen. Den første tiden var det selvsagt endel sutring hvis hun ble for sliten, men lot henne gjerne ligge litt etter at hun begynte å sutre. Nå er hun 5 mnd, og kan ligge der i ca 15 min før hun begynner å bli sliten.
mer enn bare mor Skrevet 11. februar 2010 #10 Skrevet 11. februar 2010 et tips er å la babyen ligge på brystkassa di! Da får de nærhet, samtidig så det er ofte mer interessant for de små å se på ansiktet ditt - og dermed får de trent litt også Min lille lå nesten bare på brystkassene våre da han var så liten, for heller ikke han trivdes noe særlig på magen.. Etter hvert som hodet kom høyere opp kjøpte vi et speil - noe som falt i god smak og dermed ble det litt mer stas å ligge på magen på gulvet. Jeg lot gjerne min lille ligge å klage/småsutre litt, men var alltid i nærheten. Når det var på nippet til gråt tok jeg han opp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå