Anonym bruker Skrevet 10. februar 2010 #1 Skrevet 10. februar 2010 Fra NAV sine sider: "Det fremgår av rundskrivet at engangsstønad skal regnes som inntekt og at den skal tas hensyn til ved utmåling av stønad til livsopphold. Det er presisert at engangsstønaden er med til å dekke utgifter til anskaffelse av nødvendig barneutstyr samt andre spesielle utgifter i forbindelse med fødselen og omsorgen for barnet, og at disse utgiftene regnes med på utgiftssiden." Jeg har termin i mars og NAV har fram til februar betalt husleien vår på 10 000,- For februar og mars skulle vi betale selv ved å trekke totalt 20 000,- fra engangsstønaden. Både husleien og stønaden min til livsopphold på i underkant av 500,- kr faller bort disse to månedene. Saksbehandleren min mente at engangsstønaden regnes som en inntekt (den er jeg helt med på) og at den skal gå med på å dekke husleie, livsopphold osv, ikke bare utstyr til barnet. Er dette virkelig riktig? Det står da svart på hvitt at det skal dekke "..utgifter til anskaffelse av nødvendig barneutstyr samt andre spesielle utgifter i forbindelse med fødselen og omsorgen for barnet". Jeg er forvirret.. Skal ta en prat med de i morgen, men vil først høre hva dere har å si.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2010 #2 Skrevet 10. februar 2010 Den er nent å skulle dekke både mat og husleie samt utstyr til babyen. Så det er helt rett at du ikke får sosialstønad når du selv har penger. Du vil fortsatt ha 15 000 kr til mat og utstyr som er mer enn nok. Du kan ikke forvente å kjøpe dyrt og nytt når dere ikke har råd til det. Arv og brukt utstyr er tingen.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2010 #3 Skrevet 10. februar 2010 når jeg fikk den så fikk jeg ikke beskjed om at 11 000,- av pengene skulle brukes på barnet, altså 1/3,, resten til husleie åsånt.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2010 #5 Skrevet 10. februar 2010 Det står jo omsorgen for barnet.... Er ikke en skikkelig plass å bo en del av omsorgen for barnet da? Nå vet jeg ikke hvorfor du får så "mye" støtte. Og kjenner jeg fort kan bli ufin om jeg uttaler meg mer uten å vite grunnen.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2010 #6 Skrevet 10. februar 2010 Huff ja, kjenner også fordommene kommer snikende...
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2010 #7 Skrevet 10. februar 2010 Da kan dere holde kjeft, enkelt og greit. Pass på dere selv. HI
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2010 #8 Skrevet 10. februar 2010 Det stemte hvertfall da jeg jobbet med slikt. At engangsstønaden skulle regnes som inntekt i bergning av sosiale stønader.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2010 #9 Skrevet 10. februar 2010 De pengene du får er jo "våre" så det er nettopp det vi gjør. Og nå har du tenkt å bringe en unge inn i en tilværelse der foreldrene ikke kan forsørge den.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2010 #10 Skrevet 10. februar 2010 11.10: Den der var vel ikke helt nødvendig vel? Går an å gi et ordentlig svar.. HI: Det er nok sånn at engangsstønaden regnes som inntekt, og da vil du måtte bruke en del av den til livsopphold og husleie. Sånn er reglene, man kan like det eller ikke, det gjør ingen forskjell. Men ved å kjøpe brukt\ arve, kan u faktisk få veldig mye utav det du har igjen etter at husleie og mat er betalt Vi har kjøpt nesten alt brukt, vogn, seng, klær, bæresele, vippestol, men la i til ny madrass, dyne og pute. MEn heller ikke det treger bli dyrt, JYSK har mye bra.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2010 #11 Skrevet 10. februar 2010 Nei det var vel ikke det og jeg ga henne ett ordentlig svar øverst, men da hun ble frekk mot andre syns jeg det var greit å sette henne på plass. Kanskje greit å være litt taknemmlig for all hjelpen man får når man selv ikke klarer det.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2010 #12 Skrevet 10. februar 2010 Må bare le jeg altså, ja der satt du meg skikkelig på plass. Uff, dette er så typisk BIM, for enkelte er det komplett umulig å svare kun på det som blir spurt om. HI
Mortilbarn Skrevet 10. februar 2010 #13 Skrevet 10. februar 2010 Forventer du at folk skal svare på kun det du spør om, får du hyre en rådgiver. Folk her på forumet har lov til å uttrykke meningene sine. Nå mener ikke jeg at du ikke skal kunne ha krav på ditten og datten og at det er "mine" penger du får (er bedre at småbarnsforeldre får pengene enn mange andre typer mennesker jeg har møtt..) men blir provosert av folk som mener folk ikke kan uttrykke meningene sine fordi det ikke inngikk i spm.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2010 #14 Skrevet 10. februar 2010 Helt enig, anonym 11:16, det er ikke nødvendig å kjøpe alt nytt, og det kommer vi heller ikke til å gjøre når det er så mange som har så mye fint å gi/låne oss Så har jeg en fryktelig snill mor som ga meg splitter ny Emmaljunga Mondial vogn i gave verdt 8500 kr. Så laaaangt ifra om vi klarer å bruke opp engangsstønaden. Mesteparten havner på sparekonto Hilsen HI (som er trygdet, men har allikevel tenkt å gjøre noe så forferdelig som å bringe et barn til verden under slike elendige forhold).
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2010 #15 Skrevet 10. februar 2010 Ja vet du, det gjør jeg faktisk, anonym 16:39. Det kalles å holde seg saklig. HI
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2010 #16 Skrevet 10. februar 2010 Først og fremst kan du flytte til en billigere leilighet, liker dårlig at du bor som en prinsesse på mine skattepenger! Engangsstønad er inntekt, da du ikke kan forventes å ha inntekt de første månedene etter fødsel. Inntekten skal brukes som om det var lønn, altså til livsopphold OG kostnader ved det å ha barn. Altså beregnes det at du har litt høyere forbruk rundt fødselen, men du må betale for deg slik alle andre må.
Mortilbarn Skrevet 10. februar 2010 #17 Skrevet 10. februar 2010 Jeg var da slettes ikke anonym. Og at man får reaksjoner på ting man skriver bør ikke komme som et sjokk på et forum.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2010 #18 Skrevet 10. februar 2010 Det kom ikke som noe sjokk, Fjaps, jeg sa bare at hvis man ikke skal kommentere det jeg spurte om, kan man la være.. Slikt gidder jeg ikke å høre. HI
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2010 #19 Skrevet 10. februar 2010 16:50, dine skattepenger bruker du på deg selv. Vil anbefale å ta opp samfunnsøkonomi, da vil du finne ut at det er lite av "dine" og "mine" penger som går til andre enn oss selv. Ikke HI.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2010 #20 Skrevet 10. februar 2010 Vet du hva anonym 16:50, jeg bor riktig så fint her jeg, så flytter nok ikke med det første At du ikke liker situasjonen min gjør meg egentlig litt varm i hjertet, for slike sure kjerringer som deg har jeg null medlidenhet eller respekt for. HI
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2010 #21 Skrevet 10. februar 2010 Nå du får engangsstønaden vil du ikke få sosialhjelp på 2 mnd. De fordi de regner 1/3 av summen til barneutstyr og resten til livsopphold og husleie utifra vanlige takster..
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2010 #22 Skrevet 10. februar 2010 Om det er sånn at du mottar sosialstønad utenom den perioden engangsstønaden skal dekke så kan du nok ikke spare pengene og tro at du samtidig skal motta sosialstønad senere. Sosialstønad er siste utvei for de som ikke har inntekt/andre måter å få penger på, så da kan man ikke sitte med en sparekonto med penger og få sosialstønad. OM du gjør det kan du risikere at sosialkontoret krever tilbake det du har fått utbetalt i urettmessig stønad.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2010 #23 Skrevet 10. februar 2010 Ok, har fått svar på det jeg lurte på. Takker. HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå