Gå til innhold

Hmmmm, er ikke dette frekt og rart....?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har et vennepar, eller la oss kanskje heller kalle det for omgangsvenner. Vi har en del med dem å gjøre fordi vi har døtre på samme alder, og vi bor i en bitteliten bygd, så det kryr ikke av jenter på den alderen.

Vi er selvstendig næringsdrivende, det er de også. De kjøpte en vare av oss i august 09, som vi ennå ikke har fått betalt for. Det er snakk om 11 000. Siden det er en liten bygd snakker jo folk, og det er ikke bare vi som ikke får betalt. De har økonomiske problemer og vi syns synd på dem. Vi klarer oss godt økonomisk, så vi har ikke gjort noe stor greie ut av det. Det er litt ubehagelig når det er så liten plass, og vi håper at de snart kommer til å betale oss uten at vi må ta det opp og lage sur stemning. Vi klaffer ikke sånn helt supert med dem, men pga døtrene våre som er veldig gode venniner, så ønsker vi jo å bevare vennskapet slik det er nå.

De sier ikke noe om at de har økonomiske problemer, selv om alle vet det. De later som ingenting, og prioriterer penger på ting som vi som har det romslig ikke vurderer å bruke penger på en gang. Jeg skjønner jo at det er forskjell på privatøkonomi og økonomien i næringen, det er jo egentlig to helt seperate ting. Men nå har de begynnt å hinte så sinnsykt om at de vil være med oss på ferie, en ferie som er ganske kostbar. Jeg kjenner at jeg ikke har lyst å reise med dem, og fatter ikke at de får seg til å hinte! Her skylder de oss ganske mye penger, også begynner de å skal bestille ferie ilag med oss? Jeg hadde vært så pisseflau av å prioritert slik rett oppi fleisen på dem jeg hadde skyldt så mye penger så lenge. Er ikke dette fryktelig rart...?

Videoannonse
Annonse
Gjest sug lut
Skrevet

Skamvett er dessverre ikke likt fordelt. Fint at dere klarer å være store nok til ikke å lage sak av pengene (så lenge det ikke går utover dere), men ved ferie ville jeg def satt foten ned. Det er bare å si at dere foretrekker ferie alene - jeg sier det stadig vekk og det er sannheten også, selv om det er koselig at ens venner liker en godt nok til å ha lyst til å ha ferie sammen. Når det ikke engang er venner er det ikke snakk om å kaste bort ferie - dessuten er det faktisk stor fare for at ulmende eksplosjoner plutselig går i taket når man er tett på, varm, svett, lei og må vente på hverandre.

Skrevet

Jo, det er skikkelig snodig. Ville ha sagt det dirkete at kanskje de heller bør prioritere å dekke gjeld, før de betaler for dyre ferieturer. Og så syns jeg det er helt ok å si at man ønsker å feriere kun sammen med familien.

Skrevet

Kan dere ikke si noe sånn som at dere har gått gjennom -09 regnskapet og ser at de fortsatt ikke har betalt for det de kjøpte. Si det i hvertfall ansikt til ansikt. Det blir for dumt å ta det via brev, når dere har en viss sosial omgang.

Når det kommer til ferie, ville jeg bare understreket hver gang det er snakk om det, at dere gleder dere til å nyte tiden sammen som familie. Ferietid er hellig tid for mange, og da er det ikke alltid man har lyst til å forholde seg til andres ønsker og meninger.

Skrevet

Problemet er at vi ikke skal reise alene. Vi skal reise ilag med våre nærmeste venner, og desverre så kjenner de hverandre ganske godt. Jeg vet at de andre vi skal reise med ikke ønsker at de skal være med, så det er rett og slett ikke aktuelt. Og de bestiller nok ikke så lenge de ikke får en direkte invitasjon. Men jeg fatter bare ikke at de får seg til å tenke på det engang. Mannen min er nok litt mer forståelsesfull enn meg, og er veldig klar på at jeg ikke må se på deres private forbruk, for det har ingenting å gjøre med næringen. Men når de ikke klarer å betale oss, men kan prioritere ferie, så mener jo jeg at da tar de ut for mye lønn. HI

Skrevet

Jo vi er jo redde for at vi til slutt må ta det face to face, og vi vet at det kommer til å skape ubehag i vår forhold. Han har en veldig stolthet ovenfor det han driver med, og viss vi sier noe kommer han til å føle seg så underlegen at det kommer aldri til å bli det samme igjen. Frykter ikke at vi kommer til å bli uvenner, men det forholdet vi har nå kommer til å bli forandret.

Skrevet

jeg skjønner at dette er ubehagelig for dere:( men hadde jeg vært i deres situasjon så hadde jeg sendt regning til de.. så bare si at det var noen som gikk igjennom regnskapet..dere kan ikke tenke på at ungene er venner..kanskje de er så slue at de spiller på akkurat dette og jeg mener at de har godt av å bli irettesatt(foreldrene) hva lærer de ungene sine?å bare stikke fra ansvar og forpliktelser...

når det kommer til ferien så hadde jeg bare sagt at jammen da kan vel vi få de 11000 dere skylder oss siden dere har råd til ferie?:)

håper det ordner seg!

Skrevet

Hvis han er typen som legger mye identitet og ære i arbeidet sitt, og vil få en knekk om han får beskjeden ansikt til ansikt så ville jeg kanskje valgt løsningen å sende et brev med faktura.

Noe sånt som "Ved gjennomgang av årsregnskap -09 ser vi å ikke ha mottatt betaling for xxxx, ..........."

Med regningen i bunnen, en betalingsfrist, og latt det gå den vanlige gang med purring og inkassovarsel.

Det er helt greit at man ikke skal blande firma og privatliv. Men skal man drive selvstendig kan man ikke ta mer lønn ut av firmaet enn at firmaet har økonomi til å gå rundt.

Ifht ferie vil det forhåpentligvis ikke bli brakt på bane etter brevet er mottatt. I tilfelle kan du bare si på en høflig måte at det ikke passer inn i planene denne gangen, men foreslå en tur a la badeland / tusenfryd / dyreparken en gang senere:)

Skrevet

Selv om de skylder dere penger i forretningsøyemed, så har ikke du rett til å ymte frampå om at de heller skal betale kjøpet enn ferien. Noe du selv også virker som om du forstår.

Du har heller ingen forutsetning til å vite hva de tar ut i lønn, og på hvilket grunnlag kan du si at de lønner seg for mye?

Sett ut i fra et forretningsmessig synspunkt så burde dere vel allerede ha begynt å sende purringer. Gjør det, og slutt å irritere deg over hva de bruker sine private penger til. Det er ikke din sak.

Når det gjelder ferien så er det en ærlig sak å si at dere har deres venner som dere vil dra med. Men om ferien er dyr eller billlig, så har du IKKE noe med om de eventuelt tar seg en slik ferie.

En annen sak er jo at de faktisk er idioter som da i en liten bygd hvor naboen vet før deg selv at du er gravid, tør å bruke så mye penger privat med tanke på det de skylder i næringsvirksomheten.

Men som sagt, det er ikke din eller de andre sambygdingenes sak hva de bruker sine penger på.

Send purring, og gå eventuelt til inkasso. Rekner med at dere heller ikke leker butikk for å si det sånn.

Skrevet

det er jo de sin sak hva de bruker pengene på for de bruker DERES penger!!!!

hadde det vært snakk om 1000 kr så hadde jeg kanskje sett litt mer mellom fingrene,men dette er snakk om 11.000 kr..

lurer på hvordan du over her hadde taklet situasjonen... tenker du hadde vært den som ropte høyest til folk!!!

Skrevet

"De snakker ikke om sine økonomiske problemer, selv om alle kjenner til det. De later som ingenting" - ok, men hvorfor i alle dager skal de brette ut om sin private situasjon foran alle? Har du noen gang tenkt over hvor flaut det kan være å vite at man skylder masse penger og faktisk ikke har råd til å betale det tilbake?

Når det gjelder ferien hadde jeg sagt det som det er; vi foretrekker å reise alene / med de vi skal reise med.

Forresten, ikke bland de to.

Skrevet

Vel de har bodd i denne bygda hele sitt liv, og vet jo veldig godt at folk vet at en f.eks er gravid nesten før en vet det selv. Og som sagt så er vi ikke akkurat de eneste de skylder penger, så de vet jo at folk vet.

Ja, det må være fryktelig flaut å skylde venner så mye penger, og det er faktisk derfor jeg ikke kan forstå at de da ymter frempå om å være med oss, som de skylder penger, på ferie. Hadde det vært meg hadde jeg vært så flau at jeg så best som mulig forsøkt å skjult at jeg brukte penger på ting som strengt tatt ikke er nødvendig. Men det er ikke akkurat slik her. Kunne ramset opp mye mer enn ferie. Det er derfor det begynner å bli litt provoserende. Dette med ferien er bare toppen.

Regning har vi jo sendt for lenge siden. Vi har samme regnskapsfører, så de vet jo at vi ved årsoppgjøret har registrert at de fortsatt ikke har betalt oss. Vi må nok sende purring, men det hadde vært så mye enklere viss han hadde sagt til mannen min at de hadde det litt tøfft akkurat nå, men at han han vet at han får en del penger i mars og ba om en utsettelse til da. Noe som hadde vært helt greit. Økonomien i den næringen han driver svinger veldig etter årstidene, og nå på vinteren er en vanskelig tid. Sommeren bruker å være bra, og det er om å gjøre å få de pengene til å vare helt til neste sommer. Noe han tydeligvis ikke evner. Og siden det allerede var tomt i august da vi sendte regningen, så tyder det på at de sliter kraftig. Og å da være villige til å bruke penger på en dyr ferie ilag med oss, uten å si et ord syns jeg blir rart. Mener ikke at han skal utbrodere til hele bygden at han har problemer, men når vi er venner, og de attpåtil vil være med oss på ferie, så syns jeg vel det hadde vært på sin plass å si noe.

HI

Skrevet

Dersom dette er avtalt kjøp og det er fakturert er det vel ikke noe problem å sende purring/inkassovarsel også overføre til inkasso ved ikke betalt. Er det ENK eller DA vil de få regningen i sin private økonomi ved oversendelse til inkasso. Er det AS/ANS kan det sendes konkursvarsel.

Dere driver et foretak, ikke veldedighet og om de ikke takler at dere krever inn utestående til deres foretak og tar dette personlig, så ville jeg vel bare latt jentene være venninner og ikke brydd meg mer. Da slipper dere hint om denne ferieturen også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...