Anonym bruker Skrevet 10. februar 2010 #1 Skrevet 10. februar 2010 Etter å ha stått på venteliste til gjeldsrådgivning altfor lenge, må jeg begynne å ta noen grep selv. Har masse inkassogjeld (gammel), er ikke kredttverdig i det hele tatt, og får hverken lån eller abonnement. Jeg har barn , er gravid og leier kommunalt. Ingen ønskestuasjon!! Dette vil jeg gjøre noe med, men hvor begynner jeg? Regnr med en haug drttale kommentarer, helt ok, så lenge jeg får orden på dette. JEg har bare meg sjøl å skylde når det gjelder dette. Er arbeidsledig, bare fro å gjøre tng enda litt mer pinlig her..har kjæreste, men tør faktisk ikke fortelle han hur det ligger an, han har jobb, og alt i orden. Ikke fori jeg er redd for at han blir sint, men rett og slett fordi det er så inderlig pinlig. Jeg har 9300 i overgangsstønad, søknad til bostøtte ligger til behandling, kontantstøtte kr 1300, barnetrygd kr 3500. husleiekr 5300, barnehage kr 2390. Kan noen hjelpe meg å sette opp et fornuftig budsjett, og se ca hvor mye jeg kan bruke til å betale ned gjelda pr mnd? er ikke sikker på hvor stor den er, men ca hvor mye er rosvarlig å brukte til nedbetaling? Og før alle pekefingrene kommer: Jeg vet jeg har vært dum, og bestller aldri ting på avbetaling, er det noeosm bestilles av klr eller slikt til ungene går det på oppkrav..
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2010 #2 Skrevet 10. februar 2010 forstår at dette føles som en pinelig situasjon! det første du bør gjøre er å ta kontakt med de du skylder penger (tenker på det med inkasso ol) forklar dem situasjonen, og spør om dere kan sette opp en nedbetalings plan.. som regel pleier dette å gå bra.. (har selv slitt med sånnt) for hver månde setter du opp et budsjett, ser over hvor mye du har å rute med, og fordeler pengene.. planlegg rundt middagen for en hel månde, da vet du akurat hvor mye du trenger til maten, så fordeler du resten på det du må betale, men husk, ikke straff deg selv elle ungen din med dette, sett av litt penger til å kunne unne deg/dere noe ekstra. det å fortelle det til den man er sammen med, er ikke lett.. det har med selvfølelsen å gjøre.. men, når du har kontaktet de du må kontakte, og vet hvor mye du skal beale pr månde, så ta mot til deg og fortell han det.. det er ikke godt å bære på slikt alene, samtidig, så er han nok en god støttespiller å ha, når tidene blir stramme.. lykke til.. håper du får orden i dette :-)
Gjest Skrevet 10. februar 2010 #3 Skrevet 10. februar 2010 Hun over meg har allerede gitt deg gode raad Jeg vil bare si at det er veldig fint at du har bestemt deg for aa faa orden i sysakene og oenske deg lykke til. Du skal se du klarer det med litt taalmodighet!
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2010 #4 Skrevet 10. februar 2010 Takk er jo ikke umulig å gjøre noe med det, må bare vite hvor jeg skal begynne. målet er jo å få alt unna i løpet av fem, seks år, så kanskje man kan kjøpe hus i stedet for å leie..er jo svindyrt det og. Får sette meg ned kveld og begynne å skrive..
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2010 #5 Skrevet 10. februar 2010 Betaler du skatt av OS, og det er din eneste inntekt, så kutt ut skatten. Få frikort. For med kun OS har du så lav inntekt at du ikke trenger betale skatt. Vips så har du 12 000 i stedet for 9300 i OS. Du er i skatteklasse 2, og med full OS så har du i tillegg noe som heter lav skatteevne, som gir enda et fradrag i skatten på ligningen. Melder du deg arbeidsledig, så får du stønad til barnepass. Dette dekker 64% av barnepassutgiftene(minus matpenger). Hør med kommunen din om de har en ordning med redusert foreldrebetaling ved lav inntekt. Jeg vet ikke hvor mye gjeld du har, men ca 2000 i måneden kunne du kanskje klare om du får ordnet med stønadene? Da vil du likevel ha mer igjen enn det du har nå, vil jeg tro. For du får en økning på over 2000 bare i OS.... Så kommer nok bostøtten, og kanskje stønaden til barnepass.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2010 #6 Skrevet 10. februar 2010 Jeg skatter ikke av os, grunnen til at den ikke er høyere er at jeg har trekk i trygd pga gammel dumhet..Egentlig helt ok, så vet jeg at den blir tatt hånd om Er oppført som arbeidsssøker, men har faktisk ikke tenkt på å søke om barnepass stønad. Takk for tipset!! En ting til..jeg har ingen høyere utdanning, hvilket er en stor ulempe når det kommer til jobbsøking. Nå som gravid er jeg vel neppe særlig attraktiv på arbeidsmarkedet, vil det lønne seg for min del å begynne med utdanning nå, eller bør jeg vente? Har tenkt sykepleien, eller noe innen helsearbeid. Det er iallfall bedre sjanse for jobb der?
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2010 #7 Skrevet 10. februar 2010 Godt råd hun over gir deg ang. lavere skatt! En annen ting du alternativt kan gjøre er å fortsette å betale skatt som du gjør og ta et realt jafs med kreditorer når skattepengene kommer. Du får helt sikkert en del igjen. Jeg minnes jeg fikk igjen veldig mye når jeg hadde OS og skatteklasse 2 i hvert fall. Ring først og frems de forskjellige å ordne en nedbetalingsplan. Hvis det er mange forskjellige ville jeg sørget for å gått på den med størst gjeld i første omgang, for det lønner seg dårlig å betale 200 til 5 forskjellige -det dekker gjerne såvidt rentene. Så når du er i gang og HVIS det dukker opp noen penger du ikke har regnet med, kan du betale det direkte inn der du vanligvis betaler avdragene dine. Jeg vet hvordan du har det! Jeg har vært i samme bås og er i full prosess med å betale ned. Har et års tid igjen, tenker jeg. Jeg var også full av skam over den kaotiske økonomiske situasjonen min, men det lettet mye da jeg slapp den nåværende mannen min inn. Han tilbød å betale ned gjelden min, men jeg syntes det var en helt forferdelig tanke og var redd jeg ville miste all selvrespekt (det lille som var igjen...). Jeg er glad for det nå, at jeg ordnet opp selv :-) Lykke til! Dette klarer du! P.s. Holdt nesten på å glemme, hvis du skylder noe til statlig/kommunalt, så for all del betal de først, for de har mulighet til å kreve påleggstrekk og det er IKKE noe moro!
Gjest Skrevet 10. februar 2010 #8 Skrevet 10. februar 2010 Virker som hun første her har gitt deg gode råd:) Ønsker deg lykke til, dette klarer du! Kanskje lettere å snakke med kjæresten om det når du har begynt å tatt tak i det og ordnet opp? Eller si det nå og be om hans støtte når du skal ta de telefonene.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2010 #9 Skrevet 10. februar 2010 Du har fått gode råd her, så jeg vil bare stemme i og si at jeg synes det er kjempeflott at du tar tak i ting! Om det så kommer til å ta noen år så vil følelsen bli desto bedre den dagen du er gjeldsfri:) Lykke, lykke til, dette kommer garantert til å gå kjempefint:)
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2010 #10 Skrevet 10. februar 2010 Takk for gode råd alle sammen!! Og jeg som var så redd for moralmenneskene.. Godt å høre at det er fler som har hatt det sånn, men som har fått orden. Da er det mulighet!!
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2010 #11 Skrevet 10. februar 2010 Kom på..jeg får jo engangsstønaden når mini kommer, siden jeg ikke har vært yrkesaktiv. Nå har jeg jo alt av utstyr ettet de to største, om jeg tar f-eks halvparten av den og bruker på nedbetaling da? Da får jeg jo blitt ferdig med iallfall tre kreditorer?
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2010 #12 Skrevet 10. februar 2010 Ja, det var noe sånt jeg tenkte med uventede penger. Ring allerede i dag til de kreditorene du har oversikt over. Du kan også komme med et tilbud til de. Bare si at du får så så mye penger da og da, og om de har mulighet til å kutte ned på kravet evt kutte ned på renter. Jeg fikk til det med en av mine. De kuttet halvparten av rentene :-) Hilsen den ene anonyme over
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2010 #13 Skrevet 10. februar 2010 Pluss at du trenger ikke vente med å søke engangsstønad til babyen kommer. Mener å huske man kan søke den allrede i uke 26-27? Vet ikke hvor langt du er på vei jeg, men... Annie 10:22
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2010 #15 Skrevet 10. februar 2010 Kan søke om en åtte ukers tid da, jeg er tolv, tretten uker på veg. Da skal jeg sette opp ei liste med hvor jeg skylder hva, og ta en runde.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2010 #16 Skrevet 10. februar 2010 Få deg en inntekt! Du kan ikke tillate deg selv å være kresen. Møte opp på NAV og si at du er villig til å gjøre hva som helst, da er jeg sikker på at de kan hjelpe deg med noe, om det er vasking eller butikk eller hva som helst. Snakk med folk du kjenner om de kjenner til en jobb, og gå rundt i butikker. Be om å få være ringevikar i barnehager eller på sykehjem. Stå på!
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2010 #17 Skrevet 10. februar 2010 Skal på NAV iorgen..men plikter jeg å opplyse om at jeg er gravid? Regner med at det kanskje vil legge en demper på eventuelle arbeidsgiveres lyst på å ansette?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå