Gå til innhold

Diare og sår rompe på piraten min..:(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Piraten på 5 mnd har hatt diare siden lørdag. Hun spiser godt og virker ikke plaget av det, bortsett fra at hun har bæsjer til stadighet. Hun har alltid hatt en bæsjebleie på morran hver dag, men nå er det altså ganske rennende og kanskje 5 ganger om dagen. Hun sitter å tar i og det bobler i bleia.

Kjønnsleppene og rompa blitt illrødt og muligens litt hovent.

Det er jo sikkert pga av det er fuktig neddi der hele tiden og rekker ikke å tørke ordentlig. Har hatt på cicalfate (?) fra avene, så det gir seg sikkert. Det er antibakteriell krem med kobber og sink. Har også weleda sin sinksalve, men tenkte jeg skulle prøve den antibakterielle først. Det er nok vondt, for hun kniper igjen bena når jeg skal vaske henne.

Men hva skal jeg gjøre med rennabæsjen?

Det virker ikke som om hun får tenner, men hun var vanvittig sur og grinete både søndag og mandag. Etter det har hun vært blid som en sol.

Kan altså ikke kjenne noen tenner, så hva kan det være?

Vi har alltid brukt malt i melka, men slutta når diareen begynte.

Hjelp en stakkars førstegangs..

Videoannonse
Annonse
Gjest amandine
Skrevet

Her i huset har vi alltid brukt 8 hour fra Elizabeth Arden på såre romper;)

Er jo lenge siden nå, men Vakkerungen som nå er 7 år var sånn når hun var liten etter en skikkelig diare-runde. Vi var faktisk på barneavdelingen en periode for å få litt væskepåfyll.. Iallefall: Beste rådet derfra var i grunnen å ha bomullstoff inni bleiene, dvs vi klippet opp en gammel tskjorte som mannen oftret;) Med mindre du allerede bruker tøybleier, da. Så skifter du ofte om hun tisser mye. De oppklipte lappene kan du jo enten vaske eller kaste med en gang. God bedring!

Skrevet

Har du prøv å gi henne blåbær/blåbærsaft? Det er godt for diaremager. Ellers er inotyol en genial salve, brukes her når ungene blir sånn som du beskriver. Smør tykt på (og da mener jeg tykt) og det går ikke mange gangene før de helt fine igjen. Fåes kjøpt på apoteket.

Skrevet

Takk for gode råd. En stk t-skjorte er herved klippet opp og ligger klar på badet.

Blåbærsaft har vi ikke prøvd, det skal vi kjøpe når vi skal ut å trille snart.

Leste også nå at kanskje råraspet eple kan fungere, og det har jeg i kjøleskapet, så kanskje jeg kan prøve det først.

Tusen takk for svar begge to, tenk at jeg skal bli så oppjaget av diare, enn om det virkelig skulle oppstå en krise.. da er jeg nok totalt ubrukelig.

Skrevet

Når lille her har vært sår har jeg brukt potetmel, det hindrer fuktighet.

Skrevet

Du, det har jeg jo hørt før-men hjernen gikk nok i frys.

Det er nok et godt tips. Spørs om jeg ikke må i butikken å kjøpe inn litt sånn kriselager av lure ting.

Tusen takk magnussinamma!

Skrevet

Høres kjent ut! dette har vi også slitt med de siste to ukene...

Inotyol brukte vi på det røde når det var som værst. Weleda zink da det ble bedre. Vasket med vann og Mesoft kluter.

Ellers sa barnelegen vår i Italia at vi måtte sette han på en streng 3 dagers diett hvor alle måltidene kun skulle bestå av: ris, gulrot og eple. dvs ga han risgrøt uten melk og most eple for å få litt smak. til middag dampkokte jeg ris og gulrøtter og ga han det i mos osv. Ellers fikk han ekstra mye morsmelk.

Ellers kan du kjøpe fra apotek noe som heter GEM som er mineraler og salt som er viktig for å ikke bli dehydrert.

Fra Italia (hvis du har mulighet til å få medisiner derfra) kjøp Tiorfix 10mg som stopper umiddelbart diare og Enterogermina som er melkesyrebakterier som stabiliserer magen igjen:)

Skrevet

Tipsene mine er allerede "tatt", men jeg må likevel si meg enig i at inotyol og potetmel er supert! Ikke samtidig, da :)

Smør et tjukt lag med inotyol om kvelden og la det virke over natten.

Skrevet

ohoi, så mange fine tips! Dette må gå fort over kjenner jeg.

Stylehunter: Jepp, skal plinge på svigers med handleliste i kveld :))

Tusen tusen takk!

Skrevet

Henger meg på de som anbefaler inotyol, fantastisk salve!

Når det blir sårt og rødt nedentil så er det mest skånsomt å skylle de i vasken og klappe det tørt eller lufttørke stumpen.

Du bør vel kontakte legen om det ikke gir seg snart.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...