Gå til innhold

Ung mor trenger hjelp til å bli voksen..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Ung mor trenger hjelp til ideer. Jeg skjønner jo nå at når vi har en liten en så må middagsrutiner endres. Går ikke an å spise middag kl. 20 da, og ha pommes frites og annet snacks daglig.. ;) Så nå er det potetmiddager som gjelder. Men jeg kommer på så få av de.

Dette er de jeg har på lista:

Fiskegrateng

Torskefile

Steinbittkarbonader

Fiskekaker

Fiskeboller

Kjøttkaker

Fiskepinner

Seibiff

Svinefile

Flere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det var litt kjedelig da....Hva med grov pizzabunn, topp med tomatsaus, og biffkjøtt/svnekjøtt/kyllyng, tomat, sopp, løk, oliven..., Lasagne med kyllyngkjøttdeig eller karbonadedeig og fullkorn plater? All pasta og ris med fullkorn..Je ghar MÅTTE begynne med det, da ungene er avhengig av mye fiber, ellers blir de (og jeg ) treg i magen :o)

Alltid ha agurk og cherrytomater som "snacks" ved middagsbordet..de fleste unger liker det :o) Så har de til og med fullkorn pølsebrød og sammen med mager pølser elle rkyllyng7kalkunpølser..Kjempegodt..

Jeg er ikke glad i kokt potet..Da må jeg ha saus på..Men lager ofte chips selv..Skreller poterer (om det ikke er nypotet), deler de i båter og legger de i en brødpose hvoretter jeg tømmer i olje og krydder etter smak:Steker det i ovnene som vanlig chips...:Så trenger jeg ikke saus på og kan erstatte poteter i mange måltid..Sammen med hamburger f.eks.:Som OGSÅ kan lages med fullkornbrød (kjøpe eller lage selv), hamburgeree av rent kjøtt og med friske grønnsaker på :o) SOm "salat" ved siden av, en boks maiskorn, og cherrytomater..Unger ELSKER disse maiskornene:o)

Grillspyd, som lett kan lages i ovnene og som kan "Lure i barna" mange nye grønnsaker om man finner rett marinade osm de liker :o)

Og la de fr all del få litt godt nå og da..Ikke regelmessig oftere enn fredag/lørdag, men nå og da synes jeg de fortjener en "treat"...Snop er ike farlig, det skal bare begrenses :o)

Og fokuser på å UT med ungene,heller enn at de spiser så j...sundt....Pannekaker og grandis er flotte middager det også :o) Så lenge de får rør nok på seg kan du nesten ha hva som helst til middag, så lenge det ersåpass variert at de får i seg alle næringsstoffer de trenger..

Lykke til :o)

Skrevet

Du trenger da ikke spise poteter hver dag, men det kan være øurt å spise variert..

Ser du har mye fisk på lista di. Det er jo bra!! Her går det end el i fisk. De små elsker fisk. Kokt torskj, sterk seifilet, stekt laks, fiskekaker, fiskepinner, fiskeboller, reker, scampi osv..

Wok er topp. Her steker du kjøtt og grønnsaker i alle mulige varianter og topper meg ulike sauser,m ellr bare rømme eller fløte..

Kjøttkaker, stekte eller kokte pølser ( finner i mange sunne og magre varianter, men unger har seriøst ingen problem med å spise vanlige pølser innimellom..

Taco er topp. Masse gode grønnsaker. KJøttdeig eller karbonadedeig om du vil være litt sunnere,.

Koteletter kan serveres med både ris, ovnspoteter eller kokte poteter.

Gryteretter fungerer fint. Lag selv eller bruk TOro innimellom. Server med ris og salat og brød.

Kylling er sunt og godt og kan lages i mange mange ulike varianter med ulike tilbehør. Her er det bare fantasien som setter grenser..

Skrevet

Lapskaus og kjøttsuppe:)

Kok kjøtt evt bruk rester, poteter, gulrøtter, kålrabi, tja hva annet du ønsker, lag brunsaus og bland alt i hop:)

Spagetti

Kyllingfilet (sunt og godt)

Skrevet

Enig med dem som sier at du ikke trenger poteter hver dag.. Ville heller ha satset på litt variasjon:) Ser du har fått mange gode forslag her, så jeg vil heller si en ting om gode middagsvaner:

det viktigste er å spise sammen. Dekk på litt fint ofte og tenn lys f.eks. Sitt og prat med middagsbordet, så danner du grunnlaget for en god vane senere. Bruk finserviset, og de beste glassene, men med vann i karaffelen:) Kos dere med maten og snakk sammen!

Skrevet

La meg anbefale andre varianter av potet:

Ovnsbakte potetbaater:

Du skjaerer poteter i baater (med eller uten skall ettersom hvordan poteten virker) og "smoerer" potetene med olje du liker (jeg foretrekker olivenolje).

Saa legger du potetene pent ved siden av hverandre paa et stekebrett, skrur ovnen paa 180 grader og steker dem til de er moere. Etterpaa kan du haa paa salt og annet krydder du liker. Mye mindre fett enn frityrstekte poteter, smaker mye bedre enn bare kokte poteter.

Hjemmelaget potetmos 1:

Skrell poteter, del dem i fire, kok med vann saa det saa vidt dekker potetene. Naar de er moere heller du av kokevannet, men ta vare paa det. Ha en god klatt smoer oppi potetene og mos i vei. Spe ut med kokevann og litt melk.

Hjemmelaget potetmos 2:

Som ovenfor, men ha det hvite av purreloeken oppi som skiver. Bruk god olje i stedet for smoer og spe ut med kokevann (altsaa ikke melk). Hvis du vil kan du ogsaa ha oppi andre rotgroennsaker som gulrot, kaalrabi osv.

Skrevet

Jeg tenkte at poteter var tingen jeg. Men trenger kanskje ikke det nei. Nå når han er så liten så kan han jo da når vi ikke har potetmiddag få middagsglass kanskje ..

Tusen takk for mange tips

HI

Skrevet

Hvor gammel er han? Min lille begynte å spise "rar mat" dvs alt vi spiser fra hun var ca 1 år. Jeg salter ikke maten men kan krydre med mye annet... Så tar jeg av mat til lillemor og krydrer mer etterpå...

Skrevet

Vesla er 7 mnd og synes ris er toppers. Hun elsker konsistensen og sitter lenge og tygger paa hvert riskorn :) Vi bare koker risen uten salt. Pasta gaar ogsaa fint. Du bare moser pastaen med en gaffel eller tar det i mikseren, avhengig av hva slags konsistens barnet ditt liker.

Skrevet

Dere kan jo også spise brun ris eller villris (sånn svart - den er lkempegod!) til maten.

Og hva med kikerter - de får du på boks - sjekk nettet for oppskrifter. Kikertsalat er veldig lett å lage.

Et annet tips:

Skjær poteter, gulrøtter og evt. løk eller andre rotgrønnsaker du liker i biten.

Legg det i langpanne eller ildfast form. Legg en hel kylling over. kylilngen kan du pensle med god olivenolje, hvitløk, salt, pepper og evt. annet krydder, f.eks rosmarin. Sett i stekeovn på f.eks. 180 grader og stek i 40 min eller noe sånt /sjekk at den er gejnnomstekt ved å kutte inne der låret er festet til kroppen).

Så er det bare å ta den rett ut og spise straks. Det KAN ikke bli vondt.

Skrevet

Pasta og ris er helt greit å gi til de små det også da. Min lille kresne gutt på ett år elsker pasta. Det er lett for han å putte i munnen selv(pasta hvertfall) og han får dermed fin trening på å spise selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...