Gå til innhold

Inspirert: Hva bruker dere av vaskemidler?

Anbefalte innlegg

Skrevet

På badet brukte jeg Jif vindu/speilpuss på speilet.Jif spray til benken og andre flater, Jif oppi doen og i vasken. Noen ganger Domestos i doen. Grønnsåpe til gulvet. Noen ganger har jeg brukt Salmiakk på filla til å vaske av fettflekker på dør og karmer.

Så opptil 5 forskjellige kjemikalier bare på badet.

Kjøkkenet bruker jeg også Salmiakk til å vaske av kjøkkenskaper og skuffer. Jif skrubb oppi stålvasken. Spray på benkene, eller zalo. Har også kjøpt sånne engangsservietter. Egen spray til konfyrtoppen, og en spray til stekeovnen. Vinduspuss til vinduene, her har jjeg også kjøpt engangsservietter. Ajax eller grønnsåpe til gulvet. Så ca 5 kjemikalier her også på en vanlig rengjøringsdag.

når jeg kikker i vaskeskapet mitt så er jeg sjokkert over hvor mye kjemikalier jeg har der. Noen gode råd for å kutte ned på dette forbruket`? Må man vaske kjøkkenbenken med "såpe" eller holder det med en ren klut? Kan man vaske gulv med kun kaldt vann feks?

En annen ting jeg lurer på, hva om jeg kuttet ut såpepulver og tøymykner når jeg vasker klær, vil de allilkevel bli rene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vasker stort sett alltid gulvene med kun vann. Blir fort riper og slitasje om man bruker grønnsåpe ol. hver gang man vasker.

Bruker jiff på speil og vinduer, litt vann m/natron i do og dusj og ellers så bruker jeg kun vann.

Skrevet

Jeg bruker stort sett jif universal eller zalo rund baut..

Skrevet

For å kutte ned på kjemikalier når det gjelder renhold, kan du gå over til å bruke Enjo mopper og kluter. Skal kun bruke vann på de. Og de funker faktisk. Dersom du har problemer med mye kalk i vannet, kan også få kjøpt kalkoppløsende middel gjennom Enjo, som er naturvennlig og veldig mye mer effektivt enn Jif og diverse andre. Bare et lit tips;) Har selv veldig mye kjemikalier stående;)

Skrevet

Jeg føler jeg må bruke såpe og salmiakk for at det skal bli rent..

Men et lite tips,som jeg gjør.. Bruker ikke tøymykner på det jeg tar i tørketrommelen,for det blir så mykt og det lukter godt allikevel..

Bruker kun tøymykner på det jeg må enge opp:)

Skrevet

Bare så det er sagt,så HENGER jeg opp klesvaska,hehe:) jeg enger det ikke;)

Skrevet

Tusen takk for gode svar. Jeg har vært bort Enjo systemet, og har den kalkoppløseren, den er genial, helt fantastisk.

Har vurdert å bruke bare vann til de fleste rengjøringsoppgavene, men føler også som noen sier her, at det ikke blir ordentlig rent. Må liksom ha den gode såpelukta......

Men etter å ha fått barn så ser jeg jo at jeg vaske mye oftere enn når jeg var singel, så tenker at alle de kjemikaliene flere ganger i uka, kan ikke være bra.

Tar gjerne imot erfaringer fra dere som bruker bare vann, føler dere at det blir skikkelig rent?

Skrevet

Microfiber og vann holder faktisk lenge. Eneste jeg bruker såpe til er gulvvask en gang i blant.

Doen vasker jeg med domestos. Ellers på badet bruker jeg microfiber og lunkent vann. En gang i mellom vasker jeg over vask og benk med domestos. Badekar/dusj bruker jeg jif på ved behov, men i det daglige kun microfiber. Vasker badegulvet med domestos eller annet såpevann.

På kjøkkenet bruker jeg zalo der det er fett, ellers bare microfiber. Komfyrtoppen(keramisk) blir skinnende blank med microfiber. Har den flekker som er fastbrent bruker jeg keramikkrent.

Ang klesvask, kan du kutte tøymykner det har ikke noe å si for renheten på klærne. Men litt vaskemiddel ville jeg brukt, for å få bort lukt og flekker. Det går faktisk fint an å kutte anbefalt mengde vaskemiddel da.

Skrevet

Ser det er flere som bruker grønnsåpe, til og med på bad. Grønnsåpe er, i motsetning til vanlig oppfatning, ikke noe godt vaskemiddel å bruke. Den danner en film på overflaten, og på denne filmen vil skitt og smuss feste seg, selv den man prøver å vaske bort. Og bakteriene trives bare bedre etterpå.

Så om man vil ha det skikkelig rent, bør man finne noe annet å vaske med.

Skrevet

Jeg elsker å prøve nye såper og sånt.. :P Så jeg bytter ofte.

Nå bruker jeg den gule lemon Jif. Den bruker jeg på gulvet i gangen. badekar, badegulv-x2, servanten-x2. og rundt doen-x2. Bruker den og på kjøkkenbenk, stuebord, kjøkkenbord og hyller. (Ikke samme vann eller klut, om noen skulle lure på det.. :P ) Bruker den og til skaper og sånt om de skal vaskes.

Oppi doene bruker jeg Jif skurekrem, eller klorin, men klorer bare 1 gang i mnd.

På komfyren bruker ejg en spesial såpe fra elektrolux en gang i mnd, ellers bruker jeg bare en halvbløt klut med varmt vann. I kjøkkenvasken bruker jeg klorin nå og da, og ellers bruker jeg ajax rosa spray. Eller den skurekremen til Jif.

Har prøvd våtservietter, men syns ikke noe om dem.

På speil bruker jeg Jif vindusvask, eller zalo.

På gulvene rundt om i huset bruker jeg rent vann, eller krystal grønnsåpe.

Jeg elsker vaskeprodukter. Haha.. :P Så jeg har en del, så noe råd på å kutte ned har jeg ikke. Varmt vann skal visst være nok til å få det rent da. Ifølge tester rundt omkring.

Du trenger ikke tøymykner da, de blir rene uten det. Vaskepulver er jeg mer skeptisk til å kutte, men det finnes jo vaskepulver som er mer miljøvennlige enn andre, og mer allergi\hud vennlige.

Skrevet

På badet bruker jeg vaskemidler bare i do, ellers vasker jeg med mikrofiberkluter ( fra Kid) og vann. Alle gulv vaskes med mikrofibermopper fra Norwex og vann. Kjøkkenbenker, speil, vasker osv - mikrofiber og vann. Vinduer vasker jeg med vann med litt salmiakk i, og så bruker jeg zalo til oppvasken. Det blir reint og fint med bare vann. Såpe legger faktisk en hinne på gulvet som trekker til seg og holder på skitten.

Skrevet

Jeg bruker salo til den oppvasken jeg tar for hånd og oppvaskpulver i oppvaskmaskinen.

Neutrav vaskemiddel til klærne og i tilegg neutral mykemiddel til klærne som jeg ikke har i tørketrommelen(har kun håndklær, sengeklær og truser i tørketrommelen). Bruker selvfølgelig ikke tøymykner på ytterklær.

Til gulvene bruker jeg jiff våtmopp og vann. Er det spessielt skittent har jeg litt edikk i vannet.

Har en spray jeg kan bruke på koketoppen, men den blir brukt veldig sjeldent og da må jeg være nøye på å få bort all såpen før jeg kan tenke på å lage mat igjen.

Litt jiff på flaske(hvit) på gjenstridige flekker på skapdørene og i selve oppvaskummen.

Ellers kun vann.

På badet har jeg dorens og jiff til vasken. Elles bruker jeg mikrofiberklut og vann.

Bruker også jiff i dusjen.

Bruker mikrofiberklut og vann til vinduene.

Jeg prøver å bruke så lite som mulig av vaskemiddler.

Da sparer jeg både miljøet og lommeboken.

Skrevet

Det første som må kuttes ut er skyllemiddel i klesvasken, det er helt unødvendig og faktisk ikke bra for barnehud!

Ellers fungerer zalo til det aller meste. Bruker det på kjøkkenbenk, komfyr, på vinduer og speil. Har også brukt på gulv, noe som var helt greit. Pass på å bruke lite så det ikke blir "såpete". Som regel holder det med bare vann på gulvet.

Akkurat i do føler jeg at det trengs hardere skyts, så der bruker vi skurekrem.

Og på dusjvegger er det greit med noe som tar kalk og såperester.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...