Gå til innhold

Hvor kan jeg få hjelp i en krisesituasjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er gravid, og skal ha barn om 1 mnd. Har fått utbetalt engangsstønaden (ikke opparbeidet foreldrepenger).

Sambo er for tiden arbeidsledig, og har i tillegg ikke krav på noe sykepenger, attføringspenger eller noe lignende..

Har fått svar fra NAV (sosialkontoret) at de hjelper oss med husleie og livsopphold frem til 1.april. Håper selvfølgelig at sambo har fått seg jobb til da.

Situasjonen vår har de siste mnd vært så kjip at vi ikke har hatt råd til å kjøpe seng engang..Så den under 5cm tynne madrassen vi sover på hjelper mye mot bekkenløsningen min..

Men det jeg lurer på er MIN situasjon. Må jeg klare meg med barnebidraget som er på under 1000 lappen i mnd? Er jo ikke aktuelt å dra ut i arbeid noen uker etter fødsel kun akkurat..Eller kan jeg få hjelp andre steder?

Er den eneste løsningen å flytte fra sambo for å deretter motta OS?

Fortsetter under...

Skrevet

Du vil vel få et barnetillegg fra sosialen, og antagelig hjelp til helt nødvendige innkjøp i forhold til babyen (barnevogn o.l., ingenting fancy). Dere kan ha rett på bostøtte når dere får barn. Utover det er det ikke all verdens, nei.

Skrevet

Har han ikke krav på dagpenger?

Skrevet

Sjekk på finn.no under Gis bort, mulig at dere finner en madrass der - og annet stæsj som kan komme godt med når man venter / har fått barn.

Hvis sambo er arb.ledig har han da krav på dagpenger, det er vel de første åtte ukene han ikke får for hvis han sa opp. Hvis han ble oppsagt, har han rett til dagp. fra dag 1.

Vil anbefale deg å ta en prat med nav før fødselen.

Skrevet

Dere har sikkert krav på bostøtte, barnetrygd, og engangsstønad ved fødsel om du ikke har opptjent rett til fødselspenger. Om du studerer har du rettigheter hos Lånekassen som du bør undersøke snarest. Prat med NAV!

Skrevet

Du har jo fått engangsstønaden som skal dekke utstyr til babyen og ditt livsopphold i 3 uker før og 6 uker etter fødsel. Utover det blir det vel barnetrygden på 970 pr mnd og evt sosialstønad, men dersom din samboer får seg en jobb er det ikke sikkert dere lenger kvalifiserer til det da han må forsørge deg og babyen..

Å bare flytte fra samboeren din kvalifiserer deg ikke til OS, dere må gå fra hverandre og ikke lengre være kjærester for at du kvalifiserer.. Å være sammen men bo fra hverandre for å få stønader regnes som svindel...

Annonse

Skrevet

Dere har nå hatt mange måneder på å planlegge hva dere skulle gjøre i forhold til penger når barnet kom. Det kan jo ikke ha kommet som en plutselig overraskelse nå at dere hadde dårlig råd?

Om du har dårlige muligheter til å få deg jobb etter fødselen (Ja, faktisk jobb. Har man ikke penger så går man ut i jobb selv om barnet er lite.), så søker du deg inn på et studie fra høsten av slik at du får studielån og også da på sikt mulighet for å få deg jobb.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...