Gå til innhold

Barnesete til en på akkurat 15 kg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vesla er 3 år og veier ganske nøyaktig 15 kg, ca 96 cm lang. Hun sitter bakovervendt i Britax Multi-Tech og virker ikke misfornøyd med å sitte mot kjøreretningen. Bilen vår er liten og forkanten på setet når helt bort til seteryggen i baksetet. Hun sitter med andre ord med veldig bøyde ben og det er veldig trangt å få henne inn og ut. Til sommeren skal vi på lang biltur - hun vil da være 3 1/2. Vi har tenkt å kjøpe nytt barnesete til denne turen, det er rett og slett for trangt for henne som det er.

Men - kjøper vi et bakovervendt sete som går opp til 18 kg - det vokser hun jo raskt ut av? Og får vi i det hele tatt bedre plass med et annet bakovervendt sete, er det noen som tar mindre plass enn Britax?

Britax Multi-tech har ikke gjort det bra forovervendt i tester, derfor ønsker vi å bytte det ut - men hvilke forovervendte seter er bra? Er det slik at man kan bruke bilens egne seler fra de er 15 kg (eller er det 4 år) - vi vil helst bruke 5-punkts en stund til.

Dette ble langt og rotete, men er det noen som har erfaring med setebytte i denne alderen?

Fortsetter under...

Skrevet

Til et barn på 3,5 og over 15 kilo hadde jeg kjøpt et 1-2-3 sete... Begge mine var 3,5 da jeg skiftet til det, begge p.g.a bilsyke faktisk da men...

Skrevet

Jeg fikk beskjed av ei venninne av meg som selger bilseter at unger bør sitte i vanlig barneseter (ikke 1-2-3) fram til de er 18 kg! Dette er fordi bilbeltene visstnok ikke slår ut før 18 kg..

Vi har Acta Graco Cosmic comfort og er kjempefornøyd! :) Det går opp til 25 kg...

Skrevet

Det er helt feil,les på trygg trafikk. De må være 15 kilo for at selen skal slå ut

Skrevet

Britax Multitech står helt inntil seteryggen på alle biler, det er slik den monteres. Den er dermed det setet med minst beinplass av alle, og jeg tviler sterkt på at det er mange som kan sitte bakovervendt i den til 25 kg (som dere har oppdaget).

Jeg har kjøpt Britax Hi-way (9-25 kg) til min 3-åring, dette setet tar ikke veldig mye plass, men har adskillig bedre benplass enn Multitech. Noe å prøve?

Alternativet (men dog framovervendt) er å bytte til en beltestol til sommeren, men dette er naturlig nok et mindre sikkert alternativ. Barn som sitter framovervendt og er over 15 kg anbefales å sitte i beltestol framfor en stol med 5-punktsbelter for å redusere belastningen på nakken i en evt. kollisjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...