Gå til innhold

trenger Litt hjelp ang bleieslutt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren vår er 2,5år. hun har i en god stund sittet på potten når hun har villet. vi tenkte at nå skal vi prøve å få henne bleiefri på dagen siden hun egentlig ikke liker bleien. hun har siden søndag ikke brukt bleie, søndag var det vel nesten 50-50 med potte og uhell, i går var det 1 uhell å masse potte og i dag har det vært 3 uhell og masse do/potte. vi har vært på butikk og kjørt en del bil i dag å ingen uhell da. men problemet vårt er at hun gir ikke besjed selv når hun må på do, vi må spørre henne ofte og hun sier som regel ja om hun må på do, så da får vi jo henne på do.

hun skal ikke i bhg før på mandag igjen og vi vil jo selvfølgelig prøve å få henne til å gji besjed av og til når hun må på do hvertfall for at de skal slippe å mase på henne hele dagen. men hvordan skal vi gå frem, skal vi fortsette å spørre ofte slik som vi har gjort, eller skal vi begynne å spørre sjeldnere slik at hun selv må oppdage følelsen av å måtte kjenne etter om hun må på do.

noen som har noen gode tips ang hvordan vi skal gå frem?

Fortsetter under...

Skrevet

Kjøp billige dårlige bleier som barnet ikke liker ha på.Gjerne de som blir skikkelig fulle og harde etter ho har tissa.La henne gå litt lenger enn vanlig med full bleie, men seff ikke så lenge at hun blir sår.

Da blir det mer behagelig for henne å gå på potte enn i bleie.

Om du ønsker så kan du belønne med klistremerker og slik i tilegg.

Skrevet

Jeg syns ikke det høres ut som hun er klar for å slutte med bleien.

Som regel er de helt tørre før du slutter med bleien. Altså at bleien er der kun som truse og at du slutter med den når hun ikke har noen uhell i den.

Skrevet

Hun er nok ganske klar egentlig, de syntes det var kjempe flott i barnehagen og sa at hun nok var klar og egentlig kunne været tørr tidligere om hun vikelig hadde ville. hun har vært flink der lenge med å gå på do, men hun har nok ikke helt lært seg enda å gji besjed hver gang, hun er jo tross alt vant til å kunne tisse med en gang hun vil .. å vente helt til bleien er tørr på dagen, ja da tror jeg mange må vente leeeenge.. nå etter hun sluttet er også bleiene som regel tørr på natten og hun går på potten med en gang hun våkner. litt uhell må man jo regne med i starten, bare lurte på tips ang det med å få henne til å alltid gji besjed..

Annonse

Gjest Lykkeliten2
Skrevet

fortsett som du gjoer naa, det er vel det beste. tilfoer beloenninger som klistremerker, en sjokoladebit, eller noe annet lite naar hun gaar paa potten. La hun ha klaer som er lette aa dra ned og hjelp til ogsaa saa klart. Jeg syns det svaret du fikk om at jenten din ikke er klar er helt feil.. MAn skal da ikke vente til ungen er heeelt toerr i bleien og bare bruekr den til truse.. da kan man vel vente i aarevis.. hvorfor utsette en bra ting?

eldstejenen her var vel 2 aar og 4 maaneder da hun sluttet med bleie, og jeg husker at jeg lot potten staa fremme og at hun gikk stort sett rundt i undertoeyet i et par uker. Naar vi gikk ut, saa var det et par turer bak busker og biler :) men etterhvert ble det skjeldnere og skjeldnere. Du kan ogsaa hjelpe paa med aa ikke la hun drikke ubegrenset til alle dagens tider.. (mener ikkea t du skal nekte en toerst unge vann altsaa, men at hun ikket trenger drikke hele tiden). Ville ogsaa allerede naa begynne aa stenge drikkeserveringen for kvelden og natten i 6 tiden.. saann for aa forberede til aa ta vekk nattbleien ogsaa.

ikke spoerr for ofte, da kan du paa en maate trene hun opp til aa bli en av de som gaar paa do kjempeofte. det gjoer ingne ting om det gaar galt innemellom, det laerer de av.

jeg tror du snart faar en bleiefri jente :)

Skrevet

takk for tips:) ja hun får stjerne klistremerke på en stor plakat hver gang hun går på potten og får en ekstra stor stjerne de gangen hun selv ga besjed.

hun går som regel rundt i truse og joggebukse. har spurt om hun vil ha potten i stuen men hun sier den skal stå på badet så da får den gjøre det.

vi har begynt med drikke kun til maten og vist hun selvfølgelig er tørst får hun litt vann på kjøkkene av ett glass og må sette det fra seg igjen der når hun har drukke seg ferdig.

i dag har hun vel tisset på potten 7 ganger(dette er da helt fra morning til kvelden), 2 av de ga hun besjed selv og hatt 3 uhell, det ene uhelle sa hun at hun måtte på do i det hun tisset.

hun er hvertfall veldig flink med å gji besjed vist det har skjedd uhell i et annet rom enn der vi er i, da henter hun oss og sier hun tisset så hun forstår det, å vi da sier det er helt greit at det skjer uhell og roser henne for at hun kom og ga besjed. hun drikker ikke så veldig mye etter middag utenom litt drikke til kvelds i halv 7 tiden.

ja jeg tror nok vi hadde måtte vente leeeenge vist vi skulle ventet til hun brukte bleien som vanlig truse, litt start hjelp må no vi foreldre klare å gji de.

vi har begynt å prøve å ikke spørre så ofte lengre, og lagt inn fast ritual med potte morning, før(om hun vil) og etter mat, da har vi hvertfall noe fast å gå etter å det gjør det nok litt lettere for barnehagen også, at hun er vant til litt rutine med tissingen, så spørr vi vist det er en god stund siden sist.

var hvertfall veldig glad at jeg traff en fra avdelingen hennes i dga å fikk fortalt det og at de faktisk var sååå positiv, da gruer jeg meg ikke så veldig til hun kommer tilbake i barnehagen.

hun er blitt mye flinkere på disse dagene og er virkelig stolt når hun klarer det:) flinke flinke jenten :)

ja bleiefri blir hun nok snart, det kommer ikke på tale å ta på igjen noe bleie igjen uansett om dette tar tid, det blir feil ovenfor henne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...