Gå til innhold

Kan jeg spise tørrfisk når jeg er gravid? U/T

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Det står ingen steder om tørrfisk, men det er rå fisk som har hengt ute og vært tilgjenngelig for fluer og andre kryp.

En del fluer legger egg i fisken.

Tørrfisken blir salt på grunn av at alt vannet fordamper og kun saltet som er i all veske som lever i havet har blir igjen. Så tørfisk er salt.

Hvordan lager du tørrfisk egentlig? Man lar da ikke "fluer og andre kryp komme til fisken, og den tørkes til og med på den tiden av året hvor det ikke engang er fluer ute.

Det meste av tørrfisk som du kjøper i pakker på butikken i våre dager er forøvrig ikke blitt tørket ute i det hele tatt.

Og har du egentlig spist tørrfisk? I forhold til f.eks potetgull og annet snacks er ikke tørrfisk salt i det hele tatt.

Annonse

Jeg har laget tørrfisk mange ganger Både i Finnmark, Troms og Nordland og aldri har det kommet fluer til tørrfisken. Henger den jo opp i kulden i januar og da er den tørr før det kommer fluer.

Og har heller aldri noen sinne opplevd at tørrfisk har hatt mark uansett hvor jeg har fått tørrfisken fra.

Vel det har hendt at våren har kommet tidligere noen ganger i lofoten og da har vi noen ganger hatt problemer med fluer.

All tørrfiskem blir også oppbevart på lager med åpne dører(kun netting forran) og fluene blir tiltrukket av lukten til den fisken som ikke har fått tørket helt på hjellene før den ble tatt ned.

Rart at du ikke har vært borti dette.

Jeg har heller aldri sett mark i fisk og har ikke skrevet det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...