Anonym bruker Skrevet 9. februar 2010 #1 Skrevet 9. februar 2010 Jeg er ingen god husmor, men prøver å skjerpe meg. Tenker kanskje det er lettere om jeg har spesielle oppgaver hver dag? Vil selvfølgelig vaske tøy i tillegg. Kan dere se om jeg har glemt noe? Mandag: Sjekke kjøleskapet og kaste gammel mat. Støvsuge. Tirsdag: Vaske stekeovnen. Vaske kjøkkenet. Onsdag: Vaske badet - do, vask, speil, gulv og dusj. Torsdag: Støvsuge. Vaske gulver. Tørke støv. Fredag: Skifte på senger. Vaske sengetøy. Lørdag: Vaske doen og speilet på badet. Vaske stuedøren. (fingermerker) Søndag: Månedlig: Vaske kjøleskapet...hva mer?
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2010 #2 Skrevet 9. februar 2010 Ser grei ut, men jeg hadde aldri giddet å bruke lørdag på å vaske. Hadde heller gjort litt mer på hverdagene for å slippe å bruke helga på små-vasking
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2010 #3 Skrevet 9. februar 2010 Ser fint ut dette da... men, vaske stekeovnen hver uke, det hadde ikke jeg giddet:-)..
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2010 #4 Skrevet 9. februar 2010 Om du er en listeperson, så vil vel dette fungere bra. Selv er jeg ikke så nøye på om det går noen dager ekstra før jeg vasker kjøkkengulvet, men prøver jo å holde det noenlunde ok her.
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2010 #5 Skrevet 9. februar 2010 Klesvask, matlaging og oppvask er utelatt, og da blir lista ubrukelig. Lag middag og vask opp hver dag, gjør resten ved behov... Følgende visdomsord til ettertanke: "min mann og jeg har en glimrende fordeling av husarbeid; ingen av oss gjør det".
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2010 #6 Skrevet 9. februar 2010 Kjøp deg ovn med pyrolyse, så har du eliminert et problem allerede!
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2010 #7 Skrevet 9. februar 2010 Hvor ofte pusser du vinduer? En ekspert på rengjøring gir det rådet at man skal ta ting når man ser det, f.eks. hybelkaniner, fingermerker, smuler på gulvet osv. Da trenger du aldri ta skippertak. En ting er å lage lister, noe annet er å gjøre arbeidet. Men du er flink! Lykke til.
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2010 #8 Skrevet 9. februar 2010 Hvis jeg skulle gjøre alt når jeg så det så hadde det aldri blitt gjort:) Det er det som er problemet. Når jeg har en bestemt dag jeg skal ta spesielle ting så får jeg ihvertfall kommet meg igjennom alt. Jeg tenker å dra over stekeovnen hver uke for å slippe at den blir gjengrodd slik den er nå. Kan ikke huske sist jeg vasket den og nå er den "umulig" å få ren. HI
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2010 #9 Skrevet 9. februar 2010 Kjekk liste det der:) Hadde ikke skiftet og vasket sengetøy ukentlig, men annenhver uke. Går helt fint å ha det samme sengetøyet i to uker. Innimellom kan det også være lurt å vaske den skuffen i vaskemaskinen du har vaskemiddel i, og kjørt en slik rens på oppvaskemaskinen. Ser du har ikke skrevet noe om å rydde, det hadde jeg hatt med på min liste. Prøvd å ta litt hver dag, også tatt litt mer for eks. to ganger i uken.
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2010 #10 Skrevet 9. februar 2010 Skjønner ikke helt hvorfor du skal "ødelegge" hele uka med at du skal ha noe å gjøre hver dag.... Er det ikke bedre og sette av en eller to ettermiddager i uka til å gjøre rent ? Og sengtøyskift/ovnvask trenger du absolutt ikke gjøre hver uke! Ovn ville jeg nå satt på månedlig og sengtøyskift på annenhver uke;)
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2010 #11 Skrevet 9. februar 2010 Kjøp ordentlig ovnvask !!!- spray den inn og la den stå i to timer. Tørk deretter av den med papir og vask av ovnsvasken med grønnsåpe Kan love deg den blir skinnende ren
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2010 #12 Skrevet 9. februar 2010 Er faktisk sterkt anbefalt å skifte på sengen to ganger pr uke pga midd. Er nok litt late her i landet for de fleste andre i europeiske land gjør det to ganger i uka. Men, ikke ha noe å gjøre hver dag.
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2010 #13 Skrevet 9. februar 2010 Tusen takk for tilbakemeldinger:) Jeg skal prøve en uke nå og se hvordan dette går. Jeg bør kanskje legge til at jeg er arbeidsledig og ikke er på jobb om dagen. Det er rett og slett latskap og dårlig evne til å "SE" møkk som gjør at jeg trenger en liste, Jeg tror det er lurt å ta litt hver dag for at jeg skal vende meg av med å sitte på ræva hele dagen. HI
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2010 #14 Skrevet 10. februar 2010 Ang. midd så trives den best i oppredde senger. Ergo: det er ikke nødvendig å re opp sengene de dagene man ikke har besøk. Så kan man fint ha det samme sengesettet i to uker i strekk.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2010 #15 Skrevet 10. februar 2010 det er bedre å vaske et rom a gangen, enn å dele det opp... ta for eks bad en dag i uka, soverom en annen(gulv , skifte på senga, støv etc, ) hver dag tar jeg kjøkken(rydde etc,) klesvask, og støvsuge, resten kommer i tillegg,. men jeg tar det etterhvert som jeg ser det/eller som det trengs, tar litt hver dag, hele tida, jeg vasker aldr en eller 2 ganger i uka, lite og ofte er det som gjelder, så kan man ta skippertak imellom, (vaske inni ovn etc, inni kjøleskap osv ting som ikke man har fått gjort ellers.. ha vaskemidler å utstyr stående lett tilgjengelig, ellers er det fort gjort å utsette... jeg har jobbet i renholdsfirma, og kjenner til enkle metoder etc.. lite og ofte, i rykk og napp, da holder man det ved like :-)
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2010 #16 Skrevet 10. februar 2010 Jeg ville heller prioritert å ta badet to ganger i uken enn å skifte sengetøy en gang i uken, men det kommer jo an på hvor mye dere griser ;-). Har dere barn? Ellers kan nok listen hjelpe hvis du har selvdisiplin nok til å følge den, men jeg ville nok heller tatt flere ting på et par dager i uken enn å ha noe spesifikt å gjøre hver dag. Når når man først er i gang er det lettere å fortsette enn det det er å i det hele tatt starte...etter min erfaring ;-). Steketopp som er "gjengrodd" kan man lett gjøre noe med...Dra over hver kveld eller etter middag.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2010 #17 Skrevet 10. februar 2010 det er enklere å ta litt hver dag enn å ta masse en eller 2 dager i uken, da er tiltaket for å sette igang vanskeligere og... og så får man beveget på seg når man er hjemme og, ikke bare sitter fra man kommer hjem til man legger seg, da er man ikke mye aktiv, av og til er jo det lov, men å bruke en halvtime på ting hjemme hver dag, så slipper man 2-3-4 timer på å ta alt en dag i uken, da er det enklere for mange å bare utsette for de orker ikke tanken på å ta så mye på en gang,.. og å ta badet tar faktisk ikke mer en ca 15 minutter, er det så mye forlangt ? litt hver dag, så hjelper man seg selv hele uken.. slipper storrengjøring..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå