Gjest MMR?????? Skrevet 9. februar 2010 #1 Skrevet 9. februar 2010 Da er babis kommet til det stadiet hvor MMR-vaksinen skal settes. Jeg har aldri tidligere vært motstander av vaksiner, men med årene er jeg blitt litt mer skeptisk. Man hører så mye, og sikkert mye man ikke skulle ha hørt som. Men, snuppa er da blitt året, og skal ha MMR-vaksinen. MEN, leste jeg ikke her om dagen at meslinger nå så og si er utryddet i Norge, og omegn? Og kusma og røde hunder er vel sykdommer som først er skumle om man får dem i puberteten eller som voksne, er det ikke slik? Det jeg lurer på, er om det er noen her som utsetter MMR-vaksinen, ett år, et par år, flere år? Det jeg har forstått ut i fra hva jeg tidligere har lest om vaksiner er at babyer og små barn er mer sårbare overfor vaksiner enn litt eldre barn, dette fordi de ikke er helt ferdigutviklet ennå. Noe jeg vil si helt til slutt. Mulig det bare er en tilfeldighet, og som sagt var jeg ikke tidligere så skeptisk til vaksiner. Så da førstemann fikk sine vaksiner var jeg helt fortrolig med det. Men, etter MMR merket jeg en mystisk forandring hos barnet. Jeg kan ikke peke nøyaktig på hva, men jeg husker jeg merket en vedvarende forandring (i hvordan barnet var som person) og begynte da å bli engstelig og fikk dårlig samvittighet for at jeg hadde latt barnet få vaksinen. Jeg har aldri hørt noen andre nevne noe slikt om sine barn, og heller aldri lest om noen slike 'bivirkninger', så det er mulig det bare var en tilfeldighet. Barn utvikler seg jo hele tiden. Men, jeg må innrømme jeg har tenkt mye på det, og om det skyldtes vaksinen. (Jeg har aldri tord å nevne det til noen, men holdt det for meg selv. Jeg syntes liksom det virket så alt for alvorlig, om det faktisk var sant). Av den grunn, dersom dette faktisk er en mulig 'bivikrning', lurer jeg litt på om jeg kanskje skal la minstemann få vaksinen litt senere??? Noen som har noen kommentarer? Dette er vel og merke ingen diskusjon angående AUTISME OG MMR - bare nevner det i farten, da diskusjoner her inne fort leder seg litt på avveie :-) :-) Jeg skulle virkelig gjerne hatt noen gode råd i denne sammenhengen, og er takknemlig for kloke ord.
Gjest Skrevet 9. februar 2010 #2 Skrevet 9. februar 2010 Vi har satt den på "vent". Som deg er vi ikke helt komfortable med denne vaksinen. Vi kommer til å vente til barna er litt eldre. Som du selv skriver så eksistere så og si ikke disse sykdommene i norge. Så om du får ro i sjelen av å vente med MMR så ser jeg ikke noe problem i det.
Nummer 3 kom i november :) Skrevet 9. februar 2010 #3 Skrevet 9. februar 2010 Hva med innvandrere da? Kan ikke de ta med seg slik sykdommer?
Sylteflesk Skrevet 9. februar 2010 #4 Skrevet 9. februar 2010 Vel - hvorfor tror du meslinger er "så å si" utryddet i Norge? Pga. vaksinen kanskje? Hvis folk slutter å vaksinere vil sykdommen bre om seg igjen. Men dette vet du jo. Hva med ferier da? I mange land finnes fortsatt meslinger, og ikke bare steder du aldri ville reist på ferie til. I Hellas f.eks. er det ganske vanlig. Ei jeg kjenner kunne ikke gi datteren MMR-vaksine pga egg-allergi, og har da valgt å ikke reise til Hellas mer, selv om de reiste dit hvert år før. Så det er jeg slike avgjørelser du må ta også.
ano`num *17.03.10* Skrevet 9. februar 2010 #5 Skrevet 9. februar 2010 Eneste grunnen til at det er så og si utryddet i Norge er vell vaksinen? At vaksinen faktisk blir tatt når den blir tatt! Vi kan ikke tenke bare på "lille Norge" eller gi invandrere skylden for evt smitte som skulle komme heller. Vi nordmenn reiser jo fryktelig mye. Selv om du kanskje ikke er den som reiser utenlands i feriene dine, gjør jo omtrent alle andre det. Enn om en av de andre heller ikke har tatt vaksinen og bringer smitte og sykdom med seg hjem til deg og dine? Jeg synes en skal la de som ikke kan ta vaksinene få være de eneste som ikke tar de, og for å ikke utsette de mest sårbare for ende mer bør alle andre gjøre sin del. Som å ta vaksiner og holde seg hjemme når en er syk! Som du sikkert antar er jeg mor til et av barna som ikke kan ta vaksinene, og mange sykdommer som de fleste antar å være utryddet eller ufarlige kan drepe mitt barn! For å si det noe strengt. Å møte en mor med et vannkoppesykt barn i vogn på et kjøpesenter var omtrent nok i fjor sommer. Takk og lov så gjekk det bra den gangen! Men hva tenker egentlig slike tankeløse voksne mennesker med? Skulle ønske slike tilfeller også kunne vært straffbart jeg da. Vi vet jo hvor smitten kom fra. Kjenner jeg blir irritert, utslitt, lei og alt det der, nok en gang, bare ved å tenke tilbake igjen nå. Vær så snill, ta vaksinene og hold syke barn hjemme. (Ikke pga forkjølelse, men når de er syke)
Trultemora er presseklar!! Skrevet 9. februar 2010 #6 Skrevet 9. februar 2010 Selv om meslinger og kusma er så godt som utryddet blandt "nordmenn", så finnes det fortsatt masse av det i andre land! Fryktelig kjipt om man skulle ha truffet på noen som er smittebærere da.... Ang autisme og mmr så er det tilbakevist i mange studier.. I forbindelse med egg-allergi så kan jeg opplyse om at den mmr-vaksinen som er nå har blitt fornya så selv de med ekstrem egg-allergi kan ta den! Har aldri vært i tvil heller om at snuppa mi ikke skulle ha hatt den, vaksiner er til for å forebygge og for å få fjerna disse sykdommene! Og bivirkningene av meslinger og kusma kan være såpass alvorlige at jeg ikke tar sjansen..
Gjest Skrevet 10. februar 2010 #7 Skrevet 10. februar 2010 Merkelig hvordan noen ting blir tradisjoner. Slik som MMR vakisnen. For å sette ting litt i perspektiv. Ingen dødsfall de sist 10 år av meslinger, kusma eller røde hunder. Fortsatt velger 96% av norges befolkning å vaksinere barna. 28 døde det siste halve året av sv. influensa. Kun 50% har valgt å vaksiner. Og de som velgte å ikke vaksinere, herser og ler av de som har valgt å vaksinere seg, og kommer med: "Hva var det jeg sa, det gikk bra uten?". Gjorde det det? 28 døde... Vi har vaksinert mot sv. influnsa, men venter med MMR. Risikoen for at en skal få et fatalt utfall av sv. influensa er uendelig mye større.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå