Gå til innhold

Gutten min på snart 4 år var på ferie 10 dager hos besteforeldrene sine, og da han kom hjem var han blitt en helt annen. Skikkelig bortskjemt og sykt trassig!!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tydelig at han har fått viljen sin hele tiden disse 10 dagene...

Jeg og sambo har rutiner som vi følger hver dag. Middagstid og oppførsel under middagen (sitte på stolen og spise), fast leggetid i 19-19.30-tiden, bare godteri på lørdager osv osv.

Etter at han kom hjem fra denne ferien, er han blitt helt umulig!!! Nekter å sitte og spise, vil bare se på tv. Vi har skikkelig kamp hver dag. Han løper og slår på tv'en når i skal spise, og vi slår av. Han slår på igjen. Og dette innebærer masse skriking, hyling og trassing (fra hans side altså... ;-))

Han skal bestemme hvem som skal legge han. Hos besteforeldrene var det bare bestemoren som skulle gjøre det. Hun jobber skift og var ofte hjemme i 22/23-tiden. Da satt sønnen min oppe og ventet på henne.

Han fikk også is nesten daglig der.

Er så innmari slitsomt at han skal bli sånn hver gang han har vært hos besteforeldrene. Skjønner at foreldrene mine vil gi han gode og minnerike opplevelser, men det tror jeg han får selv om han må forholde seg til regler også der. Eller hva??

Synes det er innmari vanskelig å ta dette opp med foreldrene mine også, siden de har en tendens til å ta alt VELDIG personlig...

Det er vel ikke for mye forlangt fra vår side at han har regler rundt seg selv om han er hos dem???? Skjønner at de vil gi

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Is nesten daglig i ferien hos besteforeldre, er greit.

Du bestemmer at neste gang får de klare seg helt uten TV, eller kun like mye som hos deg.

Skrevet

4 år og 10 dager borte fra foreldrene.

Jeg syns ikke det er noe rart at dere nå får problemer og dette er kun deres egen feil.

Hva tenkte dere med?

At dere ville ha ferie?

Neste gang er ungen max på besøk 2-3 dager og da skal dere se at dere ikke får så store problemer.

Dere er foreldre og det er dere som må ta annsvar for det.

Skrevet

10 dager i forhold til 18år er da vel ikke så mye, sutrepave!

Ungen syntes sikkert det var stas å være til besteforeldrene den stunden, så slutt å bjeff du over her!

Angående at han har blitt trassig og bortskjemt- ta deg en prat med ham.

Utrolig hvor mye 4 åringer skjønner, hvis man bare setter seg ned og prater med dem. Du kan si at slik har de det hos bestemor, men hos deg, der er alt som før- og at det nytter ikke å prøve å gjøre om på det.

Skrevet

Det er IKKE uansvarlig å la han være hos besteforeldrene i 10 dager når han er så gammel. Og han har jo virkelig kost seg!

JO, det er for mye for langt at de skal følge deres rutiner slavisk.

Dette er sånn det er - vi er mange som har vært der hvor du er nå. Ja, det er slitsomt, irriterende og utfordrende, men det går seg nok til i løpet av noen dager.

Fokuser på at barnet og besteforeldrene har hatt fine og minnerike dager.

Hilsen mor som har vært minst like forbannet som du er nå :-)

Skrevet

Du kan da ikke mene at det er det samme å være borte fra foreldrene sine i 10 dager når du er 4 år eller 18 år.

Da har du mye å lære.

Det er også stor forskjellpå 10 dager ved 4 år og ved 6-7 år.

Skrevet

Jeg synes ikke dere kan forvente å sende bort en 3-4åring så lenge, for så at det skal gå helt smertefritt når han kommer hjem igjen. Tenk så lenge 10 dager er for et så lite barn!

Skjønner ikke at det skal være så farlig om han får is nesten daglig av bestemor, og tviler på om isen har noe som helst med oppførselen å gjøre.

Det har nok mer med at han rett og slett har en reaksjon fordi han har vært borte fra dere så lenge. Dette ser man ofte hvis f.eks en av foreldrene er mye borte i en periode, da kan barnet "straffe" denne forelderen ved å være avvisende, umulig osv. Siden han har vært borte fra dere begge så er det ikke rart at han reagerer kraftig nå.

Siden du ikke kan snakke med dine egne foreldre om noe så enkelt som rutiner ifht ditt eget barn, så får dere heller la være å sende sønnen deres fra dere så lenge flere ganger.

Skrevet

HELT normalt å oppføre seg trassig når man har vært borte noen dager. Uansett om man er blitt bortskjemt.

Og til dere som mener foreldrene er uansvarlige som sender bort ungen så lenge på ferie: Jeg tilbringte fem uker hos mine besteforeldre da jeg var like gammel. Riktignok fordi min mamma var i en ulykke og lå hardt skadet på sykehus, men dog. Jeg tok ikke skade av å være borte fra mine foreldre så lenge.

Skrevet

Les svaret mitt EN gang til du, 08:36. Tror nok du missforsto litt.

Makan.

Skrevet

Tror ikke det er bortskjemmingen som gjør at han trasser så mye nå. Det er helt normalt ta små barn blir vanskelige mot foreldrene når de har vært borte fra dem en stund. Hvor lenge trassingen holder på, er individuelt og er nok litt p.g.a. lengden på ferien.

Syns ikke du kan fortelle besteforeldre at de skal oppføre seg som foreldre. Besteforeldre er nå besteforeldre.. Men f.eks akkurat leggetider er jo greit og overholde da. Men hva han skal spise, når o.s.v. er litt drøyt så lenge det ikke er snakk om allergier o.l.

Barnet vet jo hvilke regler som gjelder hjemme, og med besteforeldre. Barn er ikke dumme.

De får bare ikke til å uttrykke seg på samme måte som voksne. Det resulterer ofte i trassing.

Det er så enkelt. Så ikke legg dette på besteforeldrene. Det er like mye deres "feil" som din og pappan's "feil" som reiste bort.

Skrevet

EH,hva med å være litt takknemmelig for at dere faktisk har hatt noen som har villet hatt barnet deres i 10 dager,og gitt dere den avlastningen??Makan til utakknemmelighet!

Skrevet

Vi som er aleneforeldre, kjenner godt til dette problemet. Og det er to sider av det.

Den ene er at der har vært ulike regler, slik at ungen har fått "smaken" på noe enklere og noe som gir mer goder oftere. Og vil da protestere mot å måtte inn igjen i litt strammere hverdagsrutiner.

Den andre siden er at ungen straffer dere litt for å ha vært borte fra han. Han har nok hatt det helt toppers hos besteforeldrene, men likevel er så lang tid uten foreldrene ikke godt for en så liten kropp. Ikke sikkert ungen vet dette helt selv eller klarer uttrykke det, men slik er det. Han har ikke tidsbegrep slik dere har, og når han da kom hjem så merket han at han har vært lenge uten dere.

Dette må dere ta på egen kappe. Når dere lar ungen være så lenge av gangen borte fra dere, så må dere aldri vente at ting går knirkefritt når han kommer hjem. En helg hadde gjort det lettere ved hjemkomst, men også da kunne dere risikert å merket litt til trassen.

Det hjelper ikke å si at besteforeldrene skal følge deres regler slavisk, for det er fortsatt ikke dere foreldre som er med ungen.

Vi som er alene med barn må sende barna til den andre forelderen, pga samværsrett. Men dere gjør det av fri vilje. Og da må dere ta det på dere selv..........

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...